הכנת הקרקע לשתילת דשא

הכנת קרקע לדשא היא פעולה חיונית, שמאפשרת ליצור קרקע פורייה ובריאה לשתילת דשא. בין שאתם מעוניינים לשתול דשא לגינה פרטית או ציבורית, חשוב לבצע הכשרת קרקע מקצועית ויסודית. התהליך הייחודי הזה כולל מספר שלבים, וכאן נדון בהרחבה על הכנת קרקע לשתילת דשא באופן מיטבי.

כמה זמן אסור לדרוך על דשא חדש

תוכן עניינים

מהי הכנת קרקע לדשא?

כפי שהטייטל מרמז, הכנת הקרקע עבור מדשאה היא תהליך שעוזר להכין ולבסס את הקרקע עבור שתילת דשא. הכנת הקרקע לשתילת דשא כוללת מספר שלבים חיוניים שמטרתם ליצור סביבה אופטימלית לשגשוג של הדשא: הסרה של צמחייה קיימת או עשבים שוטים, בדיקת חומציות הקרקע, תכולה של חומרים מזינים, ועוד. רק לאחר שמבצעים את הבדיקות וההכנות, האלו ומכינים את הקרקע באופן יסודי, ניתן לבצע הנחה וביסוס של מרבדי דשא.

אילו סוגי קרקעות קיימים?

יש מספר סוגים של קרקעות, וכל אחד מהם נבדל מבחינת ההרכב ויכולת הגידול שלו. כדי לבסס מדשאה בריאה ומשגשגת, חשוב להכיר את סוגי הקרקעות ולבחור את סוג הדשא המתאים להם:

  • קרקע קלה – קרקע קלה היא קרקע אשר מורכבת מחול וחלקיקים קטנים אחרים. היא משלבת בין התכונות של קרקע כבדה וקרקע חולית, שנדבר עליהם מיד. המאפיינים של הקרקע הזו מושפעים מהיחסים בין החלקיקים השונים שבה, ויש לקחת בחשבון את הגורם הזה בעת בחירה וביסוס של דשא.
  • קרקע כבדה – קרקע כבדה היא קרקע ייחודית, שכוללת בתוכה חלקיקים קטנים רבים מסוגים שונים. בליל החלקיקים הזה מביא לכך שיש לקרקע כבדה מטען חשמלי, וכן יכולת אגירה גבוהה. קרקע כבדה יכולה להכין חומרי הזנה ומים בכמות גדולה. מאפייני החדירות שלה לאוויר ומים תלויים במבנה הקרקע, ולכן יש לבדוק איזו קרקע כבדה יש, לפני תהליך שתילת דשא.
  • קרקע חולית – קרקע חולית אינה אוגרת מים וחומרי הזנה בצורה מיטבית, מפני היא מורכבת מחלקיקים גדולים יחסית. בנוסף, לחלקיקים אין מטען חשמלי, כך שיכולת הספיגה של מופחתת אף יותר. אולם, יש לקרקע חולית יתרון בולט: היא יציבה מאוד הודות למבנה שלה, עמידה לדריכה ועמידה לדחיסה. קרקע מהסוג הזה אופטימלית לשתילת דשא עמיד במקומות עם תנועת רגל רבה, כמו מגרשי כדורגל, או מדשאות ציבוריות.
הכנת קרקע לדשא

עונה מומלצת לשתילת דשא

באופן כללי, ניתן לשתול דשא בכל עונה בשנה. אולם, ההתבססות שלו אופטימלית כאשר שותלים אותו בחודשי האביב של אפריל עד יוני. בתקופה הזו יש תנאים אופטימליים של לחות ושעות שמש לביסוס הדשא. השמש בתקופה הזו אינה חזקה מדי, ולכן לא תגרום לצריבה של הדשא ולהתאדות מהירה של מי השקיה. 

הכנת קרקע לדשא

השלבים להכנת קרקע לשתילת דשא

הכנת השטח לשתילת מרבדי דשא כוללת מספר שלבים חשובים:

  • ניקוי פסולת ועשבים שוטים – יש לבצע הסרת פסולת, סלעים ועשבים כדי למנוע מכשולים לצמיחת הדשא. יש להשתמש בכלים הנחוצים כדי להסיר סלעים, שורשים ועלים, ולהסיר עשבים באופן ידני, או עם קוטלי עשבים ידידותיים לסביבה, כדי שתהיה סביבה נקייה ללא מכשולים עבור הדשא. 
  • עיבוד האדמה – יש לבצע הפיכה של הקרקע באופן יסודי ולאוורר אותה עד לעומק של 30 ס"מ. תהליך זה משפר את אוורור הקרקע ומאפשר חדירה טובה יותר של אוויר, מים וחומרי הזנה לתוך הקרקע.
  • בדיקת רמות pH – יש לקבוע את רמת ה-pH של האדמה ולהתאים אותה לטווח האידיאלי של 6.5 עד 7 לצמיחת דשא אופטימלית. הפעולה הזו דורשת שימוש בערכה לבדיקת קרקע ושימוש בחומרים, כמו סיד או גופרית, כדי לשנות את החומציות לרמה הרצויה.
  • הוספת חומר אורגני לזיבול הקרקע – בשלב הזה יש להוסיף חומר אורגני, כגון קומפוסט, אדמת כבול או דשן אורגני כדי להגביר את פוריות הקרקע. חומרים אורגניים הם מרכיבים חיוני שיש לכלול בהכנת אדמת הדשא. החומרים האלו משפרים את מבנה הקרקע, פוריות ואגירת מים, וכן מסייעים בשיפור מרקם הקרקע ויכולות הניקוז.
  • "ערבוב" האדמה – יש לערבב את החומר האורגני בקפידה עם האדמה, תוך שימוש בכלים המתאימים למשימה. זה מבטיח פיזור אדמה ודשן באופן שווה, עבור ספיגה יעילה של חומרים מזינים על ידי השורשים.
  • יישור האדמה – לאחר עיבוד האדמה, היא עלולה להיות לא אחידה, במיוחד בעמקים או בגבעות. לכן, יש להשתמש במגרפה לפילוס דשא כדי ליישר את פני האדמה, וכדי ליצור אזור ישר וחלק לשתילת הדשא. פילוס ויישור הקרקע הוא חיוני מכיוון שהוא עוזר למנוע אי-אחידות בגובה הדשא, בעיות כיסוח ובעיות ניקוז.
  • התקנת מערכת השקיה/ביצוע השקיה מקדימה – דשא זקוק להשקיה בתדירות קבועה, לפי סוג הדשא שאתם בוחרים. התקנת מערכת השקיה ממוחשבת מאפשרת להשקות דשא באופן מיטבי, ומומלץ להתקין מערכת כזו כדי לבצע השקיה מקדימה וכן השקיה קבועה. גם אם אתם מעדים השקיה ידנית, יש לבצע השקיה מקדימה ולהרטיב את האדמה עד לעומק של 15-20 סנטימטר. ההשקיה תאפשר ביסוס שורשים יעיל של מרבדי הדשא שתשתלו, מה שישפר את הביסוס של הדשא.

    בדיקת הקרקע – בימים שלאחר הפעולות האלו יש לבדוק את הקרקע. בדקו אם צצו עשבים שוטים, אם היא לחה דיה, ואם החומציות שלה אופטימלית עבור שתילת הדשא שאתם מעוניינים לשתול.

    לאחר ביצוע כל הפעולות האלו, הקרקע מוכנה לזריעת דשא, או הנחת מרבדי דשא. יש לבחור דשא בהתאם לסוג האדמה בשטח הרצוי, ולהקפיד על תחזוקה נאותה לצמיחת דשא בריא ומוריק.

איך בוחרים את זן הדשא?

לפני שמתחילים בהכנת הקרקע עבור שתילת דשא, יש לבחור את הדשא המתאים ביותר לפי התנאים הבאים:

  1. אקלים: יש לקחת בחשבון את תנאי האקלים באזורכם, כגון טמפרטורה, גשמים ושינויים עונתיים. בחרו סוג דשא שיכול לשגשג באקלים המקומי שלכם באופן מיטבי.
  2. אור שמש: כמה שמש מקבל השטח שלכם? במשך כמה שעות ביום יש שמש ישירה? אלו שאלות חשובות שיש לענות עליהן, שכן חלק מסוגי הדשא זקוקים לאור שמש מלא, בעוד שאחרים יכולים לשרוד בצל חלקי בלבד. לכן, יש לבחור סוג דשא המתאים לאור השמש באזורכם.
  3. סוג ואיכות הקרקע: כפי שאמרנו, לסוג האדמה יש תפקיד קריטי בצמיחה ובבריאות הדשא. יש לקבוע את סוג ואיכות האדמה בשטח המיועד לשתילה כדי לבחור את סוג הדשא הנכון שיכול לגדול בתנאים האלו.
  4. דרישות תחזוקה: לסוגי דשא שונים יש דרישות תחזוקה משתנות כמו השקיה, דישון דשא וכיסוח. מומלץ לבחור סוג דשא התואם ללוח הזמנים שלכם כדי לאפשר תחזוקה מיטבית.
  5.  שימוש בדשא: קחו בחשבון את הפעילויות שאתם מתכננים לקיים במדשאה ואת התנועה במדשאה. חלק מסוגי הדשא יכולים להתמודד טוב יותר עם תנועת רגל גבוהה לעומת דשאים אחרים, ולכן יש לקבוע את השימוש של הדשא לפני שתילתו.
הכנת קרקע לדשא

טיפול נכון בדשא החדש

תחזוקה נכונה של דשא חדש חיונית לבריאותו ולאורך חייו, והטיפים הפשוטים הבאים יעזרו לשמור שהדשא החדש שלכם יישאר בריא:

  1. השקיה נכונה: השקו את הדשא החדש באופן קבוע. בשלב הזה יש לבצע בדרך כלל השקיית הגינה פעם ביום, במשך השבועות הראשונים. יש לבצע השקיה עמוקה כך שהאדמה תהיה לחה אך לא רטובה.
  2. כיסוח הדשא: המתינו עד שהדשא יהיה בגובה של 3-4 סנטימטרים לפני שתכסחו אותו בפעם הראשונה. הקפידו לבצע כיסוח עם מכסחת שיש לה להבים מושחזים וחדים כדי למנוע נזקים, הן למכונה והן לדשא.
  3. אל תשכחו דשן: דשא חדש זקוק לחומרים מזינים כדי לצמוח חזק ובריא. בחרו דשן המיועד למדשאות חדשות ויישמו אותו על הדשא לפי ההוראות הנדרשו.
  4. ניכוש ומניעת עשבים: השקיה ודישון עקביים עוזרים למנוע השתלטות של עשבים שוטים על הדשא. מעבר לכך, בדקו את הדשא החדש באופן קבוע ובצעו ניכוש של עשבים שוטים כדי למנוע גזילה של משאבים מהדשא.

כמה זמן אסור לדרוך על דשא חדש?

פרק הזמן שבו אסור לדרוך על דשא חדש הוא שבועיים לאחר הפריסה והשתילה שלו. בפרק הזמן הזה הדשא צומח ומבסס מערכת שורשים. אסור להפריע בתקופה הזו, ויש למנוע דריכה על הדשא – בייחוד אם יש לכם ילדים קטנים או חיות מחמד בבית.

הכנת קרקע לדשא והנחת דשא מקצועית עם הגנן הנדיב

דשא מאפשר ליהנות מחצרות, גינות ומדשאות מוריקות למשך כל השנה. בנוסף, דשא עוזר לצנן את האוויר וליהנות מחלקת טבע גם באזורים עירוניים. כדי ליהנות מדשא בריא, יש לבצע את כל השלבים הנדרשים בדרך לשתילה, וכן לבצע שתילה מקצועית של מרבדי דשא.

כאן בחברת 'הגנן הנדיב' תוכלו ליהנות משירות שתילת דשא מקצועי, על כל המשתמע מכך. אנחנו מבצעים הכנת קרקע לשתילת דשא, תוך שימוש בחומרי דישון וקומפוסט אורגניים שמיטיבים עם הקרקע ועם הדשא.

חברתנו מתמחה בשירותי גינון ואדריכלות נוף, ואנחנו משתפים פעולה עם לקוחות פרטיים, עסקים ומוסדות מכל רחבי הארץ. הצוות המקצועי שלנו זמין לספק לכם מענה מלא על כול צורכי הגינון שלכם – לרבות הנחת מדשאות. בנוסף, אנחנו מציעים שירותי גינון שוטפים, כולל טיפוח דשא, תכנון והתקנה של מערכות השקיה ממוחשבות, תכנון והקמת גינות, ועוד. כדי ליהנות מדשא מוריק, בריא וידידותי לסביבה לא צריך ללכת רחוק. חברת הגנן הנדיב כאן עבורכם בכל עת, ונשמח לספק לכם שירות מותאם אישית עבור כל צורכי הגינון שלכם.

שאלות ותשובות

הכנת קרקע לדשא (כולל השקיה ושמירה על קרקע לחה) אורכת כשבועיים עד שלושה.

מחיר של הכנת דשא לשתילת קרקע הוא כ-80-120 ₪ עבור כל מטר רבוע. המחיר יורד אם מדובר בשתילה של דשא מזרעים, והוא כולל בתוכו הכנה של הקרקע ושתילה של הדשא. המחיר הסופי נקבע לפי שטח הדשא ודרישות מיוחדות (במידה ויש) עבור מדשאות.

עונה מומלצת לשתילת דשא היא אביב – וליתר דיוק – חודשים אפריל עד יוני.

מומלץ לא ללכת על דשא חדש במשך שבועיים לאחר שתילתו. פרק הזמן הזה מאפשר לדשא להתבסס ולהצמיח שורשים, מה שעלול להיות מופרע על ידי תנועת רגליים בשלב מוקדם מדי.

הכנת קרקע לדשא
שיטת עבודה
שיחת טלפון

בשיחת הטלפון נבין את הצרכים שלכם וניערך לפגישה בשטח, על מנת להבין באופן המקצועי ביותר כיצד נוכל להחיות את הגינה שלכם.

פגישה

נערוך פגישת הכרות וייעוץ בשטח שמטרתה להכיר את הגינה שלכם ותנאי השטח בצורה מעמיקה יותר, נספק ייעוץ מקצועי ונצא לדרך לאחר מתן הצעת מחיר מדויקת לשירותים הרלוונטיים לכם ובהתאם לתקציב שלכם.

עבודה אצל הלקוח

תכנון הוא המפתח להצלחה. אחרי ששיקללנו את גודל הגינה, תנאי השטח, התקציב והחזון שלכם נתחיל לתכנן את גינת החלומות שלכם, העבודה לא תתחיל לפני שתכנית העבודה לא תהיה לשביעות רצונכם.

קוצרים את הפירות

לאחר שלבי התכנון נבצע את העבודה בשטח, עם תשומת לב וירידה לפרטים הקטנים, דגש על עשייה אקולוגית, תוצאה אסתטית, בריאה, ובעלת אופק פתוח.

תחזוקה שוטפת

לאחר ביצוע העבודה, נמשיך ללוות אתכם בקצירת הפירות, תרתי משמע. תוכלו להיעזר בנו בתחזוקה, ליווי ובייעוץ מקצועי על מנת שתוכלו לבצע את העבודה בעצמכם, הכל בהתאם לצורך שלכם.

למה לבחור בנו? כי אכפת לנו!
יצירתיות

חשיבה מחוץ לקופסא ועבודה בתנאים "לא שיגרתיים". אנחנו רואים את התמונה הגדולה ובאמצעות תכנון ניתן לספק פתרונות לאזורים מאתגרים.

בוגר ביולוגיה ימית

בוגר ביולוגיה ימית המשלב ניסיון מעשי בשטח וידע מקצועי.

יחס אישי וליווי צמוד

אנחנו איתכם לאורך כל הדרך שלב אחרי שלב.

מקצועיות

הקפדה על סטנדרים גבוהים ותשומת לב לפרטים הקטנים.

שנים של ניסיון בגינון

תיק העבודות והרזומה שלנו מכיל פרוייקטים מזרע ועד יער מאכל.

גינות מרוצות
האיזורים שבהם אנחנו עובדים
יצירת קשר
דילוג לתוכן