טיפים לגידול פלפלים (גמבה) בגינה בבית

הפלפל הוא ללא ספק תוספת נפלאה כמעט לכל ארוחה, אז למה שלא תגדלו אותו בעצמכם? במדריך הבא אנו הולכים לדבר על גידול פלפלים. מוכנים? בואו נצא לדרך.

גידול פלפפלים אדומים בבית

נעים להכיר: מי הוא הפלפל?

עוד לפני שנספק לכם תשובות על השאלה – איך לגדל פלפל, שווה לכם להכיר הפרי הזה. אפשר להגיד בפה מלא כי הפלפלים הם חלק בלתי נפרד מהתזונה לאורך כל שנות האנושות. יש סיפורים המעידים על כך שאנשים אכלו פלפלים כמה אלפי שנים לפני הספירה. מקורם של הפלפלים הוא במקסיקו, כאשר כריסטופר קולומבוס הוא זה שהביא אותם לאירופה. החל מסוף המאה ה-15, הפלפלים הפכו להיות למבוקשים מאוד בכל העולם – ולחלק אינטגרלי בכל ארוחה.

רגע לפני שמתחילים, מה ההבדל בין פלפל לגמבה?

מכירים את הבדיחה שמישה אומר "אתה גם בא?" ואז עונים "לא, אני פלפל"

אם לא, אתם תכף תבינו…

יש הרבה בלבול סביב המונחים פלפל וגמבה ואם תבדקו, תגלו שרוב האנשים בטוחים שזה פשוט השם של הפלפל שכולנו מכירים.  אז באנו לעשות כאן קצת סדר. פלפל – הוא למעשה שם למין כללי ממשפחת הסולניים, אך למעשה יש מאות זנים של פלפלים, כמו לדוגמה: שושקה, סוויט בייט, הבנרו, פעמון ועוד. אז מה זה גמבה? גמבה זה גם זן של פלפל שמגיע אלינו מאיטליה– עבה יותר, בצבע אדום ובעל טעם מתקתק. הוא היה נפוץ מאוד בארץ לפני 40 שנה, אבל כיום כבר לא מוכרים אותו בסופרים בישראל בגלל חיי המדף הקצרים שלו.

גמבה ופלפל תנאי גידול – מדריך מזורז

  • עונה – מרץ-יולי.
  • שמש – שמש חזקה.
  • השקיה – גבוהה (השקיה מרובה מהווה יתרון בגידול פלפלים).
  • פריחה – פרח בצבע צהוב או לבן.
  • גיזום – אין צורך.
  • קצב צמיחה – מהיר.
  • חולשה – מחסור בהשקיה, קור או צל.

איך מגדלים פלפלים?

על מנת שתוכלו לדעת איך לגדל עגבניות שרי, מוטב כי תבחרו את המיקום שבו הכל יקרה. יש כאלה שיש להם גינת ירק והם מעדיפים לגדל את עגבניות השרי בגינה עצמה. אחרים שאין להם גינה יעדיפו יוכלו לבצע גידול עגבניות שרי במרפסת.

איך לגדל פלפל מתוק בעציץ

גידול פלפלים באדנית

גידול פלפלים במרפסת אמור להתבצע בתור עציץ או אדנית גדולה. מכאן עולה השאלה, איך ניתן לעשות זאת בצורה מוצלחת? בחלק מהמקרים גידול של פלפלים בתוך עציץ יכול להיות מאוד מאתגר בהשוואה לגידול של פלפלים בגינה או בשטח פתוח. אז מה אתם צריכים לעשות?

  • לקנות עציץ בעומק של 25 ס”מ לכל הפחות.
  • שתיל של פלפל מתוק.
  • תערובת שתילה לאדנית.
  • בחירת מקום שטוף שמש.

על מנת שתוכלו לגדל את הפלפלים במרפסת יהיה עליכם לבחור מקום עם שמש תמידית. אחד מהאויבים המרכזיים בעת גידול פלפלים זה צל או קור – זוהי הסיבה שבגללה גידול פלפלים בחורף הוא פחות מומלץ בהשוואה לגידול בקיץ.

זריעת פלפלים בגינה בבית

גידול פלפלים בגינה

יש לכם שטח לא מנוצל בגינה? זה הזמן להקים גינת ירקות או להכין ערוגה ולשתול שם פלפלים!

את הפלפלים רצוי לשתול בעומק של 2-3 ס"מ ובמרווחים של 60 ס"מ אחד מהשני. אל תשכחו להוסיף קומפוסט לאדמה והומוס תולעים.

פלפלים אוהבים שמש, לכן השתדלו למצוא אזור עם 7-8 שעות שמש ביום. היתרון של פלפל בהשוואה לפירות אחרים הוא שהפלפל לא זקוק להדליה (כמו עגבניה). לכן בהשוואה לגידולים אחרים מדובר על גידול פשוט, גם לכאלה שמגדלים פירות וירקות לראשונה.

האם אפשר לזרוע פלפלים?

בהחלט, תוכלו לרכוש זרעים של פלפל במשתלה, אך תוכלו גם להשתמש בזרעים של פלפל קיים. איך עושים זאת? פשוט מייבשים את הזרעים במשך יום או יומיים על מנת שהם יתחילו לנבוט.

שימו לב – כדי לקבל אחוזי נביטה גבוהים, שמרו תמיד על לחות באדמה (אבל לא יותר מדי כדי להימנע מריקבון). תחילה מקמו את משטח ההנבטה בצל, אחרי נביטה ראשונה אפשר כבר להעביר לשמש.

איך לזרוע פלפלים

איך מגדלים פלפל בתוך הבית?

לא מעט אנשים שואלים איך לגדל פלפל בתוך הבית? אז התשובה לשאלה הזאת היא שלצערנו, זה פשוט בלתי אפשרי. הסיבה לכך היא שהפלפלים דורשים הרבה שמש ובתוך הבית אין את תנאי הגידול הנדרשים. המשמעות היא שלא משנה כמה תתאמצו, הצמח לא יצליח להפיק לכם פירות. אתם תמצאו את עצמכם נלחמים לחינם, ולא מקבלים תמורה. האפשרות היחידה היא לקנות תאורת גידול, אבל חשוב לקחת בחשבון שזה מאוד מייקר את התחביב.

השקיית פלפלים

נזכיר שוב כי פלפלים דורשים לא מעט מים, ולכן יהיה עליכם לדאוג לספק להם את מבוקשם. תנאי מזג האוויר הם אלה שאמורים לקבוע את תנאי ההשקיה. בימים חמים מהרגיל תוכלו להשקות מוקדם בבוקר ולתת בוסט נוסף של מים בצהריים. כלל אצבע זה לשמור על האדמה שלהם תמיד לחה. הדרך הפשוטה והנוחה ביותר להשקיית הפלפלים היא באמצעות התקנת מערכות השקייה לגינה.

איזה מזיקים יש לפלפלים?

גידול פלפלים במרפסת או בגינה נחשב לידידותי מאוד עבור מגדלים הנמצאים בתחילת הדרך. אך בו בזמן ישנה חובה להכיר את המזיקים השונים שעשויים לפגוע בפלפל. המזיקים השכיחים ביותר של הפלפל הם כנימות, תריפסים ומחלות עלים שונות. איך נמנעים מזה? תנו לצמח שלכם את מה שהוא זקוק והוא יהיה חזק ועמיד בפני מזיקים. וגם אם ראיתם כנימה על אחת העלים, זה ממש לא סוף העולם. בתור התחלה, תוכלו לשטוף כנימות עם זרם מים חזק. אם זה לא מספיק, תעדיפו לפנות לאמצעים אורגניים ולא כימיים, זה יכול להיות אמצעי שמן נים, מים מדוללים בכף חומץ וסבון ובמקרים קיצוניים, ניתן לפנות להדברה אורגנית שמשתמשת בטורפים טבעיים.

איך כדאי לקטוף פלפלים?

זהו אתם נמצאים כבר ממש בשלב האחרון של הגידול אחרי כל העבודה הקשה, תוכלו לקטוף את הפלפלים. את הקטיף ניתן לעשות באמצעות מזמרה, סכין או פשוט לסובב את הירק ולקטוף.  הפלפל הוא צמח שתמיד ימשיך להוציא פרחים (כל עוד העונה חמה) ובהתאם לכך…גם פלפלים.  

אולי יעניין אותך?

תנאי גידול דשא רייגראס
טיפים לגינון וגידול ירקות

דשא סינטטי או דשא טבעי?

אנשים רבים מתלבטים איזה סוג דשא לבחור לגינה שלהם, מצד אחד כל בעל בית מעוניין במראה ירוק של דשא טבעי ורענן עם ניחוחות קסומים של

לכתבה המלאה »
סוגי מזיקים לגינה ודרכי התמודדות
טיפים לגינון וגידול ירקות

מזיקים בגינה

הם קטנים, מזיקים ופוגעים הרבה פעמים בתוצרת של הגינה הביתית שעמלנו עליה כל כך קשה. מזיקים! באילו סוגים ניתקל, מהם פתרונות ההדברה הקיימים, ומדוע הדברה ביולוגית

לכתבה המלאה »
טיפים לגידול פלפלים
שיטת עבודה
שיחת טלפון

בשיחת הטלפון נבין את הצרכים שלכם וניערך לפגישה בשטח, על מנת להבין באופן המקצועי ביותר כיצד נוכל להחיות את הגינה שלכם.

פגישה

נערוך פגישת הכרות וייעוץ בשטח שמטרתה להכיר את הגינה שלכם ותנאי השטח בצורה מעמיקה יותר, נספק ייעוץ מקצועי ונצא לדרך לאחר מתן הצעת מחיר מדויקת לשירותים הרלוונטיים לכם ובהתאם לתקציב שלכם.

עבודה אצל הלקוח

תכנון הוא המפתח להצלחה. אחרי ששיקללנו את גודל הגינה, תנאי השטח, התקציב והחזון שלכם נתחיל לתכנן את גינת החלומות שלכם, העבודה לא תתחיל לפני שתכנית העבודה לא תהיה לשביעות רצונכם.

קוצרים את הפירות

לאחר שלבי התכנון נבצע את העבודה בשטח, עם תשומת לב וירידה לפרטים הקטנים, דגש על עשייה אקולוגית, תוצאה אסתטית, בריאה, ובעלת אופק פתוח.

תחזוקה שוטפת

לאחר ביצוע העבודה, נמשיך ללוות אתכם בקצירת הפירות, תרתי משמע. תוכלו להיעזר בנו בתחזוקה, ליווי ובייעוץ מקצועי על מנת שתוכלו לבצע את העבודה בעצמכם, הכל בהתאם לצורך שלכם.

למה לבחור בנו? כי אכפת לנו!
יצירתיות

חשיבה מחוץ לקופסא ועבודה בתנאים "לא שיגרתיים". אנחנו רואים את התמונה הגדולה ובאמצעות תכנון ניתן לספק פתרונות לאזורים מאתגרים.

בוגר ביולוגיה ימית

בוגר ביולוגיה ימית המשלב ניסיון מעשי בשטח וידע מקצועי.

יחס אישי וליווי צמוד

אנחנו איתכם לאורך כל הדרך שלב אחרי שלב.

מקצועיות

הקפדה על סטנדרים גבוהים ותשומת לב לפרטים הקטנים.

שנים של ניסיון בגינון

תיק העבודות והרזומה שלנו מכיל פרוייקטים מזרע ועד יער מאכל.

גינות מרוצות
האיזורים שבהם אנחנו עובדים
יצירת קשר

הגנן הנדיב מבשל לכם המון הפתעות ל-2024

קורסים דיגיטליים לגינון ביתי מדריכים וטיפים לגידול פירות וירקות אורגניים

רוצה לקבל את המדריכים לפני כולם? מלאו את הפרטים!

דילוג לתוכן