איך לגדל בזיליקום? טיפים לגידול בזיליקום בבית

הוא יכול לשדרג בקלות כל פיצה, טוסט או פסטה, הוא אהוב במיוחד על הצרפתים והאיטלקים (ומככב לא מעט גם אצלנו בארץ הקודש), בעל ריח וטעם משגעים, עשיר בנוגדי חמצון, מסוגל להפחית את רמות הסוכר בדם והאמת? ממש קל לגדל אותו באופן עצמאי. אנחנו כמובן מדברים על הבזיליקום, צמח התבלין הארומטי ואולי המיוחד ביותר שיש.

המדריך הבא יגלה לכם, צעד אחר צעד, כיצד לגדל בזיליקום באופן מקצועי ובקלות מפתיעה. מתחילים!

בזיליקום תנאי גידול

בזיליקום, קווים לדמותו

הביזליקום, או בשמו הפחות נפוץ – ריחן מצוי, הוא צמח-תבלין בעל ארומה חזקה וטעם אינטנסיבי. הצמח הגיע אלינו בעיקר מאפריקה ומדרום-מזרח אסיה – אזורים טרופיים בעלי אקלים אידיאלי עבור הבזיליקום. לרוב צורכים אותו בצורתו הטרייה והוא משמש כרכיב עיקרי ברטבים, מאפים, פסטות וכריכים. האגדה האיטלקית מספרת שהבזיליקום נחשב לסמל האהבה – כאשר אישה רצתה להביע את כוונותיה החיובית כלפי המחזר שלה, היא הייתה מניחה בפתח ביתה כלי ובו עלה של בזיליקום.

 

רבים לא יודעים זאת, אולם יש יותר מ-1,500 שנים שהבזיליקום משמש לצרכים רפואיים ולמעשה, סגולותיו הרפואיות נחקרות עד היום. ידוע כי הצמח מסייע בשיפור זרימת הדם, מזרז את מערכת העיכול, ומקל על עור מגורה ואדמומי. כמו כן, מחקרים עדכניים מראים כי צריכת בזיליקום מסוגלת בהאטת קצב הזדקנות העור, משפיעה לטובה על בריאות הכבד ואף עשויה לסייע במניעת סוגים שונים של סרטן.

תנאי גידול לאבוקדו – מדריך מזורז

  • עונה – אביב-קיץ
  • שמש – שמש מלאה
  • השקיה – גבוהה
  • פריחה – פרחים סגולים
  • גיזום – קיטום העלים האחוריים יסייע בגדילה מהירה יותר
  • קצב צמיחה – מהיר
  • חולשה –קור, מחלות וזיהומים

איך מגדלים בזיליקום?

קיימות שתי דרכים לגידול בזיליקום באופן המיטבי. הדרך הראשונה והמומלצת היא לרכוש שתיל מוכן מהמשתלה או לחילופין להשריש גבעולי בזיליקום בעצמכם. תהליך ההשרשה אורך כשבועיים והוא מתבצע באופן הבא: בחרו גבעולים בריאים ויפים מתוך שיח בזיליקום והכניסו לתוך כוס מים. בכל כמה ימים הקפידו להוסיף מים לכוס באופן כזה שהיא תישאר מלאה כל העת. לאחר כשבועיים הגבעולים יוציאו שורשים, ואת השורשים האלו ניתן יהיה לשתול.

באופן עקרוני, ניתן לשתול את השורשים בקרקע, אולם העדיפות היא לשתול באדנית או בעציץ – כך הצמח יהיה פחות חשוף למזיקים ומחלות והסיכויים שלו לשרוד ולשגשג יגדלו יותר.

הזמן הכי טוב לשתול את הבזיליקום הוא באביב ובקיץ – בזיליקום רגיש מאוד לקור וכמעט אין סיכוי שיצמח בתנאי אקלים קרים.

טיפים לגידול בזיליקום בבית

 

הכנות לפני השתילה

לפני שאתם ניגשים לשתול את הצמח, ודאו כי השורשים נראים יציבים ובריאים – תהיה לכך משמעות רבה בהמשך. שימו לב שקצוות הגבעול נשארו מוצקים ואינם שינו את הגוון שלהם.

תנאי תאורה

בזיליקום ממש אוהב שמש. על כן, העדיפות היא לחשוף את הבזיליקום לכמה שיותר שעות שמש מבלי לפחד, כשההמלצה היא בין שש לשמונה שעות שמש.

השקיית הבזיליקום

חשוב להקפיד להשקות את הצמח לעתים קרובות ולדאוג שהאדמה תישאר לחה. בזיליקום שגדל באדמה שאינה לחה דיה יהיה פגיע ובעל טעמים חלשים. הכלל הוא פשוט: מדי יום יש לדחוף את האצבע בשתיל ולבדוק אם האדמה לחה או לא. אם האדמה יבשה, יש להשקות בחזרה – לא לדאוג, הבזיליקום אוהב מים.

מלאכת הגיזום

היתרון הגדול ביותר של הגיזום עידד והגברת מהירות צמיחת הבזיליקום על ידי קטימת העלים הראשונים. מדובר בצעד חשוב מאוד ובעל השפעה ניכרת על הטעם הסופי של העלים – בזיליקום שלא נגזם יבזבז את כל האנרגיה והמים על הפרחים, ואילו העלים יישארו מאחור ויהיו נבולים, קטנים ובעלי טעם מר.

ההמלצה היא לגזום כשליש מכמות העלים בצמח – אלו הנמצאים מעל ההתפצלות בגבעול. יש לגזום בכל יום כמות קטנה או כמות גדלה אחת לשבועיים.

איך לגדל בזיליקום בעציץ

מזיקים נפוצים

המזיקים הנפוצים ביותר של הבזיליקום הם כנימות העלה, שבלולים וזחלים.

במקרה של זחלים תזכרו שהכלל הוא כזה: אם אתם לא אוכלים מהבזילקום שלכם, אל תתפלאו שמישהו אחר יאכל. לכן, אם אתם מחפשים צמח ליופי, זה לא בדיוק המקרה כאן. הקפידו לגזום ולהשתמש בבזיליקום ותראו שזחלים פחות יתקרבו אליו. אם יש לכם מתקפה רצינית, מומלץ פשוט להסיר ידנית – תסרקו את העלים היטב בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות או לקראת הערב, שימו לב גם מאחורי העלים על קווי המתאר, סביר להניח שתגלו שם כמה זחלים בצבע ירוק בהיר שמנשנשים לכם את העלים. אותו דבר גם לגבי שבלולים.

כנימות ומזיקים אחרים – תוכלו למנוע באמצעות תרסיס אורגני של שמן נים, שידוע כדוחה מזיקים.

גידלו בזיליקום בגינה בבית

איך לקטוף את עלי הבזיליקום

ניתן לקטוף את עלי הבזיליקום ללא חשש מפני פגיעה בצמיחה החוזרת שלו – אל תהססו לקטוף כמה עלים בכל פעם שמתחשק לכם טעם נהדר וארומטי במנה.

עם זאת, הזמן האידיאלי לקטיפת הבזיליקום זה בשעות הבוקר ולקבלת התוצאות הטובות ביותר ההעדפה היא לקטוף כמות קטנה של עלים. במקרה שיש לכם כמה צמחים, עדיף לקטוף כמה עלים מכל צמח מאשר לקטוף גבעול שלם וזאת כדי לעודד צמיחה מהירה יותר.

 

זה הכל. כעת אתם יודעים הכל על צמח הבזיליקום והשלב הבא שלכם יהיה לצאת ולגדל את הצמח הטעים והריחני הזה בעצמכם – מדובר במלאכה פשוטה וקלילה ועם זאת מתגמלת ביותר. זקוקים לייעוץ נוסף בתכנון והקמת הגינה ? עדיין יש לכם שאלות בלתי פתורות? אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו לכל שאלה או ייעוץ ונשמח לעמוד לשירותכם. בהצלחה!:)

אולי יעניין אותך?

תנאי גידול דשא רייגראס
טיפים לגינון וגידול ירקות

דשא סינטטי או דשא טבעי?

אנשים רבים מתלבטים איזה סוג דשא לבחור לגינה שלהם, מצד אחד כל בעל בית מעוניין במראה ירוק של דשא טבעי ורענן עם ניחוחות קסומים של

לכתבה המלאה »
איך לגדל בזיליקום בבית
שיטת עבודה
שיחת טלפון

בשיחת הטלפון נבין את הצרכים שלכם וניערך לפגישה בשטח, על מנת להבין באופן המקצועי ביותר כיצד נוכל להחיות את הגינה שלכם.

פגישה

נערוך פגישת הכרות וייעוץ בשטח שמטרתה להכיר את הגינה שלכם ותנאי השטח בצורה מעמיקה יותר, נספק ייעוץ מקצועי ונצא לדרך לאחר מתן הצעת מחיר מדויקת לשירותים הרלוונטיים לכם ובהתאם לתקציב שלכם.

עבודה אצל הלקוח

תכנון הוא המפתח להצלחה. אחרי ששיקללנו את גודל הגינה, תנאי השטח, התקציב והחזון שלכם נתחיל לתכנן את גינת החלומות שלכם, העבודה לא תתחיל לפני שתכנית העבודה לא תהיה לשביעות רצונכם.

קוצרים את הפירות

לאחר שלבי התכנון נבצע את העבודה בשטח, עם תשומת לב וירידה לפרטים הקטנים, דגש על עשייה אקולוגית, תוצאה אסתטית, בריאה, ובעלת אופק פתוח.

תחזוקה שוטפת

לאחר ביצוע העבודה, נמשיך ללוות אתכם בקצירת הפירות, תרתי משמע. תוכלו להיעזר בנו בתחזוקה, ליווי ובייעוץ מקצועי על מנת שתוכלו לבצע את העבודה בעצמכם, הכל בהתאם לצורך שלכם.

למה לבחור בנו? כי אכפת לנו!
יצירתיות

חשיבה מחוץ לקופסא ועבודה בתנאים "לא שיגרתיים". אנחנו רואים את התמונה הגדולה ובאמצעות תכנון ניתן לספק פתרונות לאזורים מאתגרים.

בוגר ביולוגיה ימית

בוגר ביולוגיה ימית המשלב ניסיון מעשי בשטח וידע מקצועי.

יחס אישי וליווי צמוד

אנחנו איתכם לאורך כל הדרך שלב אחרי שלב.

מקצועיות

הקפדה על סטנדרים גבוהים ותשומת לב לפרטים הקטנים.

שנים של ניסיון בגינון

תיק העבודות והרזומה שלנו מכיל פרוייקטים מזרע ועד יער מאכל.

גינות מרוצות
האיזורים שבהם אנחנו עובדים
יצירת קשר

הגנן הנדיב מבשל לכם המון הפתעות ל-2024

קורסים דיגיטליים לגינון ביתי מדריכים וטיפים לגידול פירות וירקות אורגניים

רוצה לקבל את המדריכים לפני כולם? מלאו את הפרטים!

דילוג לתוכן