עיצוב גינה ים תיכונית

גינה ים תיכונית היא הגרסה המקומית של גינות הנוי והיא מחברת אותנו לאקלים ולטבע שגדלנו עליהם, כך שזו ללא ספק הגינה המתאימה ביותר עבור מי שרוצה להרגיש בבית.

למרות שגינה ים תיכונית קרובה מאוד לגינה ארצישראלית, יש כאלו אשר מתייחסים אליהן כשתי גינות נפרדות או מכנים את הגינה הים תיכונית "גינה ארצישראלית ים תיכונית. בניגוד לגינה הארצישראלית שבה צומחים בעיקר צמחים מקומיים, בגינה ים תיכונית יכולים להיות גם צמחים נוספים מאגן הים התיכון שעדיין יתאימו לאקלים המקומי כאן.

תוכן עניינים

מהי גינה ים תיכונית?

גינה ים תיכונית היא גינה שמותאמת לאקלים הייחודי באגן הים התיכון, וכן לסביבה שבה שותלים את הגינה. סגנון הגינון הזה התפתח באזור אגן הים התיכון, ובלב לבו עומד השימוש בצמחים וחומרי גלם מקומיים. כלומר, אנו ממקסמים את הפוטנציאל של שטח הגינה על ידי שתילה ושימוש במרכיבים שונים שמותאמים במיוחד לאזור. בתוך סגנון הגינון הייחודי הזה התפתח תת-סגנון מקומי, כלומר גינה ישראלית, ואין ספק שבמדינה הקטנה שלנו בהחלט ניתן להרכיב גינות ים-תיכוניות שאופייניות במיוחד לאזורנו.

מה מאפיין גינה ים תיכונית?

גינה יפנית

כמו גינות מקומיות אחרות ברחבי העולם, גם לגינה ים תיכונית יש מאפיינים בולטים, דוגמת:

  • שימוש בצמחים מקומיים: למרות שלא כולם מודעים לכך, הטבע הים-תיכוני הוא עשיר בצמחים אופייניים וייחודיים. בגינות כאלו שותלים צמחים ים-תיכוניים, או צמחים הדומים להם, ונותנים לטבע לעשות את שלו. לכן, בגינה כזו תראו שלכת, צמחים נשירים עם מראה משתנה, וצמחים עונתיים ש"נעלמים" וחוזרים בעונתם.
  • שימוש בחומרי גלם מקומיים במראה טבעי: שימוש בחומרים מקומיים הוא בין המאפיינים הבולטים של גינה ים תיכונית. כאן במדינת ישראל ניתן למצוא שימוש נרחב בחומרים מקומיים וייחודיים, דוגמת אבני כרכור, בזלת, עצים מקומיים, ועוד.
  • עיצוב באמצעות אלמנטים דוממים: אמצעים דוממים מוסיפים חן רב לגינות, ובגינה ים תיכונית ניתן למצוא כדים, מסלעות, אבני מדרך, וגורמים נוספים. הזרימה הטבעית של גינה ים תיכונית מחברת את האלמנטים האלו לטבע החי, ובכך יוצרת פינת חמד שלווה שתענוג להביט בה וגם לשבת בה.
  • עיצוב מינימליסטי: הכוונה כאן היא לא שימוש בצמחים ואלמנטים מועטים, אלא מתן של יד חופשית לטבע. בניגוד לגינות מעוצבות אחרות, שגוזמים ומיישרים לפי מידות מדויקות, את הגינה הים תיכונית מומלץ להשאיר טבעית, אך במידה. גינות מהסוג הזה לא גוזמים באופן מוקפד, ולא "מיישרים" אותן בצורה מופרזת, אלא מטפחים באופן מעודן וטבעי.
  • שימוש בעצים/עצי פרי מקומיים: עצי פרי מוסיפים חן רב לכל גינה, ובגינה ים-תיכונית שותלים עצים מקומיים, בעיקר עצי פרי. בנוסף, בגינות האלו מומלץ לשלב צמחים ארומטיים, כמו צמחים צופניים, צמחי תבלין ועשבי תיבול מקומיים שגם הם מעניקים ריח נפלא לגינה: נענע, לבנדר, רוזמרין, ועוד.
  • אזורי ישיבה מוצללים: אם יש מאפיין שמחבר את כל המדינות בים התיכון, אז זו השמש ששוטפת את האזור במשך רוב ימות השנה. לכן, זה רק טבעי שבגינות ים תיכוניות יהיו אזורי ישיבה מוצללים, כמו פרגולות, שבהם ניתן לשבת ולחמוק מן השמש החמה.

איפה אפשר להקים גינה ים תיכונית?

כאמור, מדינת ישראל היא מדינה שמתאפיינת בימים חמים ושטופי שמש במשך רוב ימות השנה. הודות לכך ניתן להקים גינה ים תיכונית ברוב האזורים בארץ. מלבד הגינה או החצר, גינה ים-תיכונית ניתן לשתול ולעצב גם באזורים קטנים יותר, כמו גגות ומרפסות.

טיפים להקמת גינה ים תיכונית בחצר

גינה ים תיכונית - היתרונות

גינה ים תיכונית מחברת בין האדם ובין המולדת שלו. השילוב של אלמנטים צמחיים ובין אלמנטים דוממים מקומיים יוצרת מראה ייחודי, טבעי, מחוספס ומעודן בו זמנית. מלבד המראה הנפלא שלהן, יש לגינות מהסוג הזה יתרונות אחרים, כמו:

  • עמידות לאורך זמן: גינות ים תיכוניות כוללות צמחים מקומיים, אשר התפתחו במשך שנים רבות כדי להתאים לאקלים הים-תיכוני. כלומר, הצמחים בגינות האלו עמידים בפניי השמש הארצישראלית, ולא ייכנעו בפניה בקלות. הודות לכך הגינה שלכם לא תאבד מהמראה שלה, ותמשיך להיראות נפלא לאורך זמן.
  • תחזוקה קלה: שתילה ושילוב של צמחים עמידים מאפשרת לחסוך במים, ובכך חוסכת את הצורך בהשקיה מרובה. הצמחים בגינה ים-תיכונית עמידות בפני תקופות יבשות יחסית, וגם בימים רגילים הם לא זקוקים לתחזוקה רבה.
  • שילוב טבעי והרמוני עם האדם: המטרה של גינה ים תיכונית היא ליצור הרמוניה בין הטבע ובין האדם. באמצעות שילוב של אלמנטים שמקיפים אותנו, נוצרת ההרמוניה המבוקשת, והגינות משתלבות בצורה נפלאה עם סגנון החיים המקומי.
  • עושר לצד מינימליזם: גינה ים-תיכונית היא גינה שכוללת בתוכה לא מעט אלמנטים, אך היא לא יוצרת תחושה של עומס, אלא להיפך. גינות מהסוג הזה משרות אווירה טבעית ומרגיעה במיוחד, בלי ליצור עומס ויזואלי וחושי.

איך לעצב גינה ים תיכונית?

טיפים לעיצוב והקמת גינה ים תיכונית​
  • בחרו צמחים בהתאם לחשיפה לשמש: צמחים מסוימים משגשגים בשמש מלאה, בעוד שצמחים אחרים מתאימים יותר לאזור מוצלל. המגוון של הצמחייה הים תיכונית מאפשר לכם לבחור צמחים בהתאם לרמת החשיפה באזור שלכם. בין שמדובר בגינה, בגג או אפילו באדניות, בחרו צמחים לפי רמת החשיפה של האזור לשמש ישירה במהלך היום.
  • בחרו בכלים מחומרים טבעיים: בניגוד לאדמה, שבה הצמחים משתרשים ישירות לקרקע, עם אדניות ועציצים אתם משתמשים במצע מנותק. כדי שלגינה שלכם עדיין יהיה מראה ים תיכוני, העדיפו כדים ועציצים מחומרים טבעיים על פני פלסטיק: חרס, עץ ואפילו בטון ישדרגו את המראה של הגינה, ויעניקו לה מראה ים-תיכוני טיפוסי.
  • הוסיפו תאורה עדינה: תאורה יכולה לשדרג כל גינה, ובייחוד גינה ים תיכונית. כדי לשדרג את מראה הגינה, שלבו בה נורות לד עדינות, עששיות או מנורות עם מראה טבעי שיאירו אותה ואת הצמחים שבה בשעות החשוכות של היום.
  • ואל תשכחו את הצמחייה המקומית: הצמחים הים-תיכוניים הם בעלי חשיבות מקומית וגם היסטורית. מגע ים תיכוני אמיתי מהטבע צריך לכלול צמחים מקומיים, וכן צמחים שמאפיינים את מדינת ישראל. הוסיפו צמחים ועצים משבעת המינים, עשבי תבלין מקומיים ופרחים אופייניים לאזור. המטרה היא ליצור מראה טבעי ושופע, אך לא עמוס, וצמחיה מקומית בהחלט תעשה את העבודה.
  • וודאו כי יש לפחות אזור אחד מוצל: חשוב שתהיה בגינה לפחות פינת ישיבה אחת מוצלת. אם העצים צעירים ועדיין לא מספקים מספיק צל, אפשר להשתמש בפתרונות הצללה כגון פרגולות או סככה ירוקה.

רשימת צמחים לגינה ים תיכונית

כאמור, הצמחייה בגן ים תיכוני הינה שילוב בין הצמחים המקומיים לבין צמחים נוספים מאגן הים התיכון.

לפיכך, מגוון הצמחים אותו ניתן לשלב הוא רחב ביותר.

צמחים ושיחים ירוקי עד לגינה ים תיכונית:

  • אלת המסטיק
  • הדס

שניהם שנראים טוב גם בתקופת הקיץ הקשה.

צמחים עונתיים לגינה ים תיכונית:

  • המרווה המשולשת
  • כליל החורש

הפריחה של שניהם באביב היא יפה במיוחד.

עוד משפחה חיונית היא צמחי הבצל והפקעת (גיאופיטים) המוכרים לכל אחד מאיתנו:

  • רקפות
  • כלניות
  • אירוסים
  • נרקיסים ועוד.

יתרונם הוא בכך שאין צורך להשקות אותם בקיץ ובכל חורף או אביב הם יצמחו מחדש מן האדמה לאחר שהחלקים שנמצאים מעל פני הקרקע מתו.

וכמובן שאי אפשר בלי עצי הבוסתן:

  • עץ זית
  • עצי תות שונים
  • אשכוליות
  • לימון וכו'.

אלו יספקו לנו גם פירות אורגניים ישירות מן הטבע ולרוב טעמם יהיה הרבה יותר טוב ממה שמוצאים בסופרים ובשווקים.

קבוצה נוספת של צמחים היא צמחי התבלין כמו הרוזמרין או המרווה מהם אפשר להכין חליטות שונות.

רוזמרין גידול ביתי
צמחים לגינה ים תיכונית
שירותים נוספים
תנאי גידול דשא רייגראס
טיפים לגינון וגידול ירקות
דשא סינטטי או דשא טבעי?

אנשים רבים מתלבטים איזה סוג דשא לבחור לגינה שלהם, מצד אחד כל בעל בית מעוניין במראה ירוק של דשא טבעי ורענן עם ניחוחות קסומים של

קרא עוד »
שיטת עבודה
שיחת טלפון

בשיחת הטלפון נבין את הצרכים שלכם וניערך לפגישה בשטח, על מנת להבין באופן המקצועי ביותר כיצד נוכל להחיות את הגינה שלכם.

פגישה

נערוך פגישת הכרות וייעוץ בשטח שמטרתה להכיר את הגינה שלכם ותנאי השטח בצורה מעמיקה יותר, נספק ייעוץ מקצועי ונצא לדרך לאחר מתן הצעת מחיר מדויקת לשירותים הרלוונטיים לכם ובהתאם לתקציב שלכם.

עבודה אצל הלקוח

תכנון הוא המפתח להצלחה. אחרי ששיקללנו את גודל הגינה, תנאי השטח, התקציב והחזון שלכם נתחיל לתכנן את גינת החלומות שלכם, העבודה לא תתחיל לפני שתכנית העבודה לא תהיה לשביעות רצונכם.

קוצרים את הפירות

לאחר שלבי התכנון נבצע את העבודה בשטח, עם תשומת לב וירידה לפרטים הקטנים, דגש על עשייה אקולוגית, תוצאה אסתטית, בריאה, ובעלת אופק פתוח.

תחזוקה שוטפת

לאחר ביצוע העבודה, נמשיך ללוות אתכם בקצירת הפירות, תרתי משמע. תוכלו להיעזר בנו בתחזוקה, ליווי ובייעוץ מקצועי על מנת שתוכלו לבצע את העבודה בעצמכם, הכל בהתאם לצורך שלכם.

למה לבחור בנו? כי אכפת לנו!
יצירתיות

חשיבה מחוץ לקופסא ועבודה בתנאים "לא שיגרתיים". אנחנו רואים את התמונה הגדולה ובאמצעות תכנון ניתן לספק פתרונות לאזורים מאתגרים.

בוגר ביולוגיה ימית

בוגר ביולוגיה ימית המשלב ניסיון מעשי בשטח וידע מקצועי.

יחס אישי וליווי צמוד

אנחנו איתכם לאורך כל הדרך שלב אחרי שלב.

מקצועיות

הקפדה על סטנדרים גבוהים ותשומת לב לפרטים הקטנים.

שנים של ניסיון בגינון

תיק העבודות והרזומה שלנו מכיל פרוייקטים מזרע ועד יער מאכל.

גינות מרוצות
האיזורים שבהם אנחנו עובדים
יצירת קשר
דילוג לתוכן