שתילת מרבדי דשא טבעי

בעבר, כדי ליהנות מגינות ומדשאות מלאות בדשא היה צריך להתאזר בסבלנות רבה; התהליך דרש זריעת דשא מאפס, כלומר זריעה של זרעים, טיפוח הזרעים, השגחה על הצמיחה, ופעולות רבות אחרות. למרבה השמחה הימים האלו חלפו, וכיום ניתן ליהנות מדשא מלא ובריא באמצעות הנחת מרבדי דשא. כדי לקבל דשא בריא באמצעות הנחת שטיחי דשא, חשוב לבצע את התהליך לפי השלבים הנדרשים, ולטפח את הדשא לאחר הנחת המרבדים. כאן נגלה על השלבים השונים בשתילת דשא, וכיצד גם אתם יכולים ליהנות מגינות ומדשאות מוריקות ומלאות בדשא טבעי.

תוכן עניינים

זריעת דשא

זריעת דשא" אולי נשמעת טבעית יותר, אך בפועל היא מבזבזת המון מים, מה שהופך את השימוש בה לסיוט עבור האדם הממוצע, במיוחד אם אתם רוצים לבצע זריעת דשא בקיץ (רוב הזנים אצלנו הם ירוקים בקיץ ונעשים צהבהבים יותר בחורף).

זריעת דשא בגינה בדרך כלל תתבצע באמצעות זנים מסוימים מאוד כגון זן שנקרא Ryegrass והוא למעשה נותר ירוק רוב השנה. הזריעה (שזרוע) בדרך כלל תתבצע על ידי מכונה מיוחדת ולפני כן תכלול את כל השלבים ההכרחיים כגון דישון, השקיות מדודות ובעיקרהגנה מפני מזיקים (מכיוון שזריעה בצורה זו היא רגישה יותר).

איך לזרוע דשא באדמה בחצר

השלבים בשתילת דשא: מדריך צעד אחר צעד

כאמור, שתילה של מרבדי דשא טבעי דורשת מעקב אחר מספר שלבים, כדי לקבל תוצאות איכותיות. אם מבצעים את השלבים הבאים באופן מדויק, ניתן ליהנות מדשא צבעוני ובריא לאורך זמן:

שלב 1: הכנת הקרקע לשתילה

כאשר מבצעים הנחת מרבדי דשא, הם צריכים להצמיח שורשים לתוך הקרקע כדי לצמוח. לכן, השלב הראשון בתהליך הוא הכנת הקרקע לתהליך:

  • יש לפנות את שטח השתילה מפסולת מכל סוג שהיא
  • יש להשקות את הקרקע במשך 2-3 שבועות כדי להבטיח את הנבטת הדשא. יש לוודא שהקרקע תהיה רטובה במשך כל התקופה הזו.
  • הדברת עשבים ומזיקים: הגורמים האלו עלולים להפריע לקליטה של הדשא, ולכן מומלץ לבצע הדברה של מזיקים ועשבים.
  • טיוב הקרקע: מלבד מים, דשא צריך גם חומרי הזנה, במיוחד אשלגן וזרחן, כדי להיקלט ולגדול. לשם כך צריך לבצע טיוב של הקרקע באמצעות תערובת שתילה שמכילה את חומרי ההזנה הנחוצים לדשא.
  • יישור פני הקרקע: יש לפלס את פני הקרקע, וגם ליצור שיפועים לניקוז המים. ניתן לעשות זאת באמצעות מגרפה ומעגלה.

שלב 2: הכנת מערכת השקיה לדשא:

דשא זקוק למים באופן קבוע על מנת שיוכל לשגשג. לשם כך חשוב לתכנן מערכת השקיה שתשקה את הדשא בכמות הרצויה ובמועדים הנחוצים. ניתן לעשות זאת באמצעות מתזים וממטרות שיונחו באזורים המתאימים.

התקנה של מערכת השקיה לדשא צריכה להתבצע על ידי מומחה בתחום; עבור המערכות האלו יש לבצע חפירות באזורים אסטרטגיים בקרקע, להתקין את המערכות, לכסות אותן באדמה, ולתזמן את ההשקיה במועדים הנכונים ובכמות הנכונה. התקנה לא מקצועית של מערכת השקיה תוביל להשקיה מועטה או רבה מדי, ולכן מומלץ לא לבצע את השלב הזה לבד.

שלב 3: הנחת מרבדי דשא

לאחר שהקרקע מוכנה ולחה, ניתן להמשיך עם הנחת שטיחי דשא:

  • השקו את הקרקע קלות על מנת שהשכבה העליונה תהיה לחה.
  • הניחו את שטיחי הדשא זה לצד זה, צמוד ככל שניתן. וודאו שלא נותרים שוליים חשופים שהקרקע מבצבצת דרכם.
  • עברו על שטיחי הדשא עם מעגלה, ותוך כדי הפעולה הזו יישרו אותם והצמידו אותם לקרקע.
  • השקיה: השקו את הדשא קלות, במידת הצורך. אם אתם מבצעים שתילת דשא בקיץ, השקו את הדשא באופן יסודי, עד שהקרקע רטובה באופן יסודי.

שלב 4: טיפול בדשא ומעקב אחר התקדמות הצמיחה

לאחר שמסיימים את השלב של שתילת דשא, יש לבצע את הפעולות הבאות כדי להבטיח את קליטתו באופן מיטבי:

  • הדברה נגד מזיקים, לפי סוג הדשא. מומלץ לבצע הדברה נגד מזיקים ופטריות עם חומרי הדברה טבעיים, כדי למנוע נזקים שעלולים להיגרם עם חומרי הדברה כימיים.
  • השקיה של הדשא בכל חלקיו: יש להשקות את כל חלקי הדשא 3 פעמים בשבוע לאחר שתילתו. לאחר מכן, יש לבצע השקיה פעמיים ביום למשך 5 ימים נוספים.
  • כיסוח: מומלץ להימנע מכיסוח של הדשא בחודש הראשון לאחר שתילתו. אם הוא נקלט היטב ונאחז בקרקע, ניתן לבצע כיסוח עדין מספר שבועות לאחר שתילתו.

לאחר שמניחים מרבדי דשא, מומלץ להימנע מדריכה עליהם בשבועות הראשונים לקליטה, ולהקפיד על הוראות השקיה, הדברה וכיסוח לפי סוג הדשא שלכם.

שלב 5: תחזוקה שוטפת של הדשא:

הכנת הקרקע לשתילת דשא

מהו ההבדל בין סוגי הדשא השונים?

  • קיקיו: עמיד מאוד לדריכה; זקוק ל-8 שעות שמש מלאה; ניתן לכסח פעם בשבוע.
  • סופר אלטורו: עמיד באופן בינוני לדריכה; זקוק ל-8 שעות שמש ומעלה. כיסוח בתדירות נמוכה, בין פעם לשבוע ופעם בשבועיים. קיים גם דשא "אלטורו" שנחשב לעמיד יותר, אך מעט פחות מרשים.
  • דרבן גראס: עמידות בינונית לדריכה; דשא דרבן גראס דורש רק 3 שעות שמש מלאה ומעלה ולכן מתאים גם לאזורים קרים. יש לכסח מדי 10 ימים.
  • בופלו: עמידות בינונית לדריכה. זקוק ל-3 שעות שמש מלאה ולכן מתאים גם לאזורים מוצלים, צומח מאוד לאט ולכן מספיק להשקות אותו כל שבועיים או שלושה!

איך לבחור את זן הדשא המתאים לגינה?

מלבד שתילה מדויקת של מרבדי דשא, חשוב גם לבחור את הדשא שמתאים לגינה שלכם, כדי להבטיח קליטה מוצלחת. בתחום הזה לא כל הגינות שוות זו לזו, והמדריך הבא יעזור לכם לבחור את הדשא שמתאים לגינה שלכם:

חשיפה לשמש

חשיפה ישירה לשמש היא מרכיב חשוב בבחירת דשא עבור הגינה שלכם. מומלץ לדעת האם הגינה שאתם רוצים לדשא חשופה לשמש ישירה במשך שעות רוב היום, או למשך שעות בודדות. ישנן מדשאות טבעיות שצריכות שמש רבה, בעוד שמדשאות אחרות לא ישגשגו בתנאים האלו.

תנאי האקלים בסביבה

מלבד שעות השמש הישירה, צריך לקחת בחשבון גם את האקלים מסביב לגינה. אזורים חמים ולחים מתאימים לסוגי דשא מסוימים, בעוד שאזורים קרירים מתאימים לסוגי דשא אחרים. תנאי המליחות באדמה גם מהווים גורם שצריך לקחת בחשבון בעת בחירה של דשא, בייחוד אם אתם גרים בקרבת החוף.

השימוש בדשא

דשא יכול להיות עבור נוי בלבד, אבל לעתים יש לו תפקיד פונקציונלי. אם אתם רוצים דשא עבור גינת נוי שלא תדרכו בה הרבה, תוכלו לבחור סוגי דשא עדינים, כמו דשא יפני, שלא מומלץ לדרוך עליו. לעומת זאת, אם אתם רוצים להשתמש בגינה עבור משחקים, כדי לטייל בה או לכל פעילות שכרוכה בדריכה מרובה, מומלץ לבחור דשא עמיד יותר – כמו דשא דרבן.

העדפה אישית

לסוגי דשא שונים יש צמיחה שונה, עלים שונים וגוון שונה. כאשר בוחרים דשא, יש לקחת בחשבון את תנאי הסביבה, וכן את ההעדפה האישית שלכם. יש כאלו שאוהבים דשא בהיר ובוהק, בעוד שאחרים אוהבים גוונים כהים עמוקים וכהים יותר, כך שעליכם לקחת בחשבון גם את ההעדפה האישית שלכם.

השקיית דשא לפי עונה ואזור

הטבלה הבאה תעשה לכם סדר בכל הנוגע להשקיה של דשא בהתאם לעונות ואזורים:

אזור גיאוגרפי

חודשים אוקטובר, אפריל ומאי

חודשים יוני-ספטמבר

חודשים נובמבר-מרץ

אילת, ים המלח ואזור הערבה

4.5 ליטר למ"ר

7 ליטר למ"ר

2 ליטר למ"ר

הנגב והעמקים

3 ליטר למ"ר

5 ליטר למ"ר

1.5 ליטר למ"ר

ירושלים והסביבה

2.5 ליטר למ"ר

4 ליטר למ"ר

1 ליטר למ"ר

מישור החוף והשפלה

2.5 ליטר למ"ר

4 ליטר למ"ר

1 ליטר למ"ר

 

חשוב לסייג ולומר שהכמויות הנ"ל מתייחסות למערכות השקיה ממוחשבות. את ההשקיה מומלץ לבצע בשעות הבוקר המוקדמות, ולהימנע מהשקיות בשעות החמות של היום. אם אתם מתגוררים באזור שיש בו 5 שעות של שמש ישירה, או פחות, במהלך היום, ניתן להפחית מכמויות המים בטבלה 10% לצורכי ההשקיה שלכם.

תחזוקת הדשא לאחר התבססות

את הפעולה הזו מומלץ לבצע בחודשים מרץ ואוקטובר; מטרתו של דילול דשא הוא להיפטר מפסולת אורגנית שמצטברת מתחת לדשא. כדי לעשות זאת, משתמשים בלהבים אנכיים מיוחדים, אשר "מסרקים" את הדשא, ובכך מותירים פתחים לכניסה של מים, אוויר, חומרי הדברה ודשן. לאחר מכן, יש אוורור של הדשא: ככל שעובר הזמן, כך שכבת הקרקע העליונה של הדשא נהיית אטומה והדוקה, מה שמונע חדירה של נוטריינטים, מים, חומרי הדברה לדורשי הדשא. אוורור יש לבצע באמצעות צינוריות ייעודיות שנועצים באדמה. הצינורות האלו שולפי החוצה גלילי אדמה, מה שפותח חורים בשכבתה העליונה של האדמה. כלל האצבע באוורור של דשא הוא יצירה של 100 חורים לכל 1 מ"ר של דשא.

דישון הדשא

דשן הוא חיוני לצמיחה תקינה של דשא; דשן אורגני איכותי מכיל את כל מה שהדשא שלכם צריך, לרבות אשלגן, זרחן, חנקן, מתכות מסוגים שונים, ומינרלים חיוניים. יש לדשן את הדשא עם דשן איכותי, בחודשים מרץ ואוקטובר. מלבד זאת, מומלץ להשתמש בדשן מסוג "בונה מדשאה", אשר משחרר את הנוטריינטים במשך תקופה של חודשיים. יש להשתמש בבונה מדשאה בחודשים מרץ ואוקטובר, ומומלץ לזווג אותו עם יסודות הקורט שהדשא צריך.

מניעת עשבים בדשא

עשבים שוטים מסוגים שונים גוזלים מים ונוטריינטים מהדשא. הם מהווים תחרות על משאבים שהדשא צריך, ולכן חשוב לטפל בהם בהקדם. ניתן לבצע טיפול מונע נגד עשבים באמצעות חומרים ייעודיים, או לטפל בעשבים שצומחים באמצעות קוטלי עשבים, או באמצעות ניכוש. הטיפול צריך להתבצע בהתאם לסוג העשבים. טיפול בעשבים צריך להתבצע לאורך כל השנה, ועליכם לשים לב אם אתם מבחינים בדשא שאיבד מהחיוניות שלו. ייתכן שעשבים גרמו לכך, ויש לטפל בהם כדי למנוע בעיות נוספות.

ומה לגביי מזיקים?

מלבד עשבים, יש לדשא אויבים טבעיים אחרים שעלולים להזיק לו. יש שני סוגים של מזיקי דשא שחשוב להכיר ולטפל בהם בעת הצורך:

מזיקי קרקע:

מזיקי קרקע הם חרקים שחיים מתחת לפני הקרקע, וניזונים משורשי הדשא, בין היתר. פגיעה בשורשים פירושה פגיעה ביכולת קליטת הנוטריינטים והמים של דשא, ולכן חשוב לטפל במזיקי קרקע. ניתן לטפל בבעיה הזו באמצעות ריסוס של חומרי הדברה, אך אלו ידועים כמזיקים לצמחים ולסביבה. במקום זאת, יש חלופות ביולוגיות וטבעיות שעוזרות להיפטר ממזיקים, בלי נזקים לסביבה.

מזיקי עלים

מזיקי עלים הם חרקים שמשגשגים בחודשי הקיץ והאביב, וניזונים מעלי הדשא. הסימן המסגיר למזיקים האלו הוא דשא חום ושינויים בצבע הדשא. גם נגד המזיקים האלו יש טיפולים טבעיים, וניתן להדביר אותם בלי לגרום לנזקים סביבתיים.

שתילת דשא מחיר - כמה זה יעלה לנו?

מחירי המרבדים עצמם תלויים בספק. המחיר נע לרוב בין 20 ל-32 ₪ למטר ריבועי. העבודה עצמה עולה בממוצע בין 30 ₪ ל-50 ₪ למטר. תלוי אם הכנת הקרקע מתבצעת באופן עצמאי ועד כמה.

שתילת דשא על דשא קיים

שתילת דשא על דשא קיים היא אפשרית, אך יש כמה שאלות שחשוב לענות עליהן קודם לכם:

  • מדוע הדשא הישן הגיע למצב שלו?

  • צריכה להיות התאמה מינימלית בין שני סוגי הדשא, אחרת אחד מהם עלול להשתלט על השני וליצור מצב בעייתי.

מנגד, ניתן לנסות ולהיפטר מהקרחות באמצעות תהליך הכנת הקרקע כפי שתיארנו בשלב של "הנחת מרבדי דשא".

לסיכום

דשא הוא עדיין הבחירה הטבעית והאהובה ביותר לחיפוי של גינות – קטנות וגדלות כאחד. שתילת דשא עם מרבדי דשא טבעיים מהווה את השיטה העדיפה על אנשים רבים שמעוניינים ליצור מדשאה בגינה שלהם, והתוצאות הן נפלאות. תהליך השתילה והקליטה של הדשא דורש מיומנות מקצועית, ואם אתם מעוניינים בדשא מוריק ובריא – אנחנו כאן עבורכם.

ב"גנן הנדיב" אנו מתמחים בכל מה שקשור לעיצוב, הקמה ועיצוב של גינות מכל הסוגים. אם אתם מעוניינים בשירותי שתילת דשא מקצועיים, על כל המשתמע מכך – אנחנו כאן עבורכם. אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר בכל עת, ונשמח לסייע לכם בהקמת גינה טבעית ויפיפייה שתוכלו ליהנות ממנה במשך זמן רב.

מחירי המרבדים עצמם תלויים בספק. המחיר נע לרוב בין 20 ל-32 ₪ למטר ריבועי. העבודה עצמה עולה בממוצע בין 30 ₪ ל-50 ₪ למטר. תלוי אם הכנת הקרקע מתבצעת באופן עצמאי ועד כמה.

התשובה לשאלה תלויה בעונה ובסוג הדשא, אבל הטווח הוא בין 1 ליטר למ"ר ועד 7 ליטר למ"ר.

  • כיסוח הדשא בתדירות של פעם פעמיים בשבוע תלוי בסוג הדשא ובעונה.
השקיית דשא

המדריך המלא להשקיית דשא

טיפול נכון בדשא מאפשר לו לשגשג לאורך זמן, וכן שומר על בריאותו לטווח הארוך. השקיית דשא היא אחת הפעולות החשובות ביותר שצריך לבצע כדי לשמור

קרא עוד »
הכנת קרקע לדשא

הכנת הקרקע לשתילת דשא

הכנת קרקע לדשא היא פעולה חיונית, שמאפשרת ליצור קרקע פורייה ובריאה לשתילת דשא. בין שאתם מעוניינים לשתול דשא לגינה פרטית או ציבורית, חשוב לבצע הכשרת

קרא עוד »
קומפוסט תולעים אורגני לגינה

דישון דשא

כמו צמחים רבים אחרים, דשא זקוק לחומרי הזנה שונים כדי לשגשג ולהיות בריא לאורך זמן. החומרים שדשא זקוק להם נמצאים בדשן, אשר מכיל זרחן, חנקן,

קרא עוד »
דשא דרבן

דשא פספלום

מאז ומתמיד, דשא היווה את חיפוי הקרקע הפופולרי ביותר ברחבי העולם. לצד דשא טבעי, פיתוח של דשא מלאכותי אפשר להניח מרבדי דשא על שטחים גדולים,

קרא עוד »
דשא דרבן

דשא טיפווי

כיום, כדי ליהנות מדשא עם מראה שופע וירוק כבר אין צורך לשתול זרעים ולהמתין לצמיחה מלאה. מרבדי דשא טבעיים ומלאכותיים מאפשרים למלא חלקות אדמה קטנות

קרא עוד »
דשא רייגראס

דשא רייגראס

אם אתם רוצים דשא מוריק, ניתן ליהנות כיום ממרבדי דשא איכותיים במיוחד ממגוון סוגים. אולם, ישנם אזורים שבהם הדשא מאבד מצבעו, ועמידותו לתנאי האקלים והסביבה

קרא עוד »
טיפים לשתילת וזריעת דשא בגינה

שירותים נוספים

טיפים לשתילת וזריעת דשא בגינה

שתילת מרבדי דשא טבעי

בעבר, כדי ליהנות מגינות ומדשאות מלאות בדשא היה צריך להתאזר בסבלנות רבה; התהליך דרש זריעת דשא מאפס, כלומר זריעה של זרעים, טיפוח הזרעים, השגחה על

קרא עוד »

חיפוי קרקע לגינה

חיפוי קרקע לגינה מהווה שיטה מצוינת לעיצוב של הגינה, לשדרוג המראה שלה ולשמירה על הצמחים והפרחים שקיימים בה, כמו גם אלו שעומדים להישתל בשטחה. חיפויי

קרא עוד »
גיזום עצים הגנן הנדיב

גיזום עצים

גיזום עצים היא פעולה שנועדה לשנות את מראה העץ, לצמצם את גודלו ובכך למנוע בעיות שונות שעלולות להיווצר, אם העץ יצמח ויתרחב יתר על המידה.

קרא עוד »
שיטת עבודה
שיחת טלפון

בשיחת הטלפון נבין את הצרכים שלכם וניערך לפגישה בשטח, על מנת להבין באופן המקצועי ביותר כיצד נוכל להחיות את הגינה שלכם.

פגישה

נערוך פגישת הכרות וייעוץ בשטח שמטרתה להכיר את הגינה שלכם ותנאי השטח בצורה מעמיקה יותר, נספק ייעוץ מקצועי ונצא לדרך לאחר מתן הצעת מחיר מדויקת לשירותים הרלוונטיים לכם ובהתאם לתקציב שלכם.

עבודה אצל הלקוח

תכנון הוא המפתח להצלחה. אחרי ששיקללנו את גודל הגינה, תנאי השטח, התקציב והחזון שלכם נתחיל לתכנן את גינת החלומות שלכם, העבודה לא תתחיל לפני שתכנית העבודה לא תהיה לשביעות רצונכם.

קוצרים את הפירות

לאחר שלבי התכנון נבצע את העבודה בשטח, עם תשומת לב וירידה לפרטים הקטנים, דגש על עשייה אקולוגית, תוצאה אסתטית, בריאה, ובעלת אופק פתוח.

תחזוקה שוטפת

לאחר ביצוע העבודה, נמשיך ללוות אתכם בקצירת הפירות, תרתי משמע. תוכלו להיעזר בנו בתחזוקה, ליווי ובייעוץ מקצועי על מנת שתוכלו לבצע את העבודה בעצמכם, הכל בהתאם לצורך שלכם.

למה לבחור בנו? כי אכפת לנו!
יצירתיות

חשיבה מחוץ לקופסא ועבודה בתנאים "לא שיגרתיים". אנחנו רואים את התמונה הגדולה ובאמצעות תכנון ניתן לספק פתרונות לאזורים מאתגרים.

בוגר ביולוגיה ימית

בוגר ביולוגיה ימית המשלב ניסיון מעשי בשטח וידע מקצועי.

יחס אישי וליווי צמוד

אנחנו איתכם לאורך כל הדרך שלב אחרי שלב.

מקצועיות

הקפדה על סטנדרים גבוהים ותשומת לב לפרטים הקטנים.

שנים של ניסיון בגינון

תיק העבודות והרזומה שלנו מכיל פרוייקטים מזרע ועד יער מאכל.

גינות מרוצות
האיזורים שבהם אנחנו עובדים
יצירת קשר
דילוג לתוכן