המדריך המלא להשקיית דשא

טיפול נכון בדשא מאפשר לו לשגשג לאורך זמן, וכן שומר על בריאותו לטווח הארוך. השקיית דשא היא אחת הפעולות החשובות ביותר שצריך לבצע כדי לשמור על דשא מוריק, ויש מספר גורמים שיש לקחת בחשבון כאשר מבצעים את הפעולה הזאת. בין שיש לכם דשא חדש, או דשא מבוסס, מומלץ לגלות את סודות ההשקיה הנכונה, שיעשו פלאים לכל דשא, וכאן נגלה את כל המידע הנחוץ בנושא.

השקיה של דשא בקיץ

תוכן עניינים

עקרונות השקיית דשא

השקיה של דשא כוללת בתוכה מספר עקרונות חשובים, לרבות:

  • תזמון: יש להשקות מדשאות בשעות הבוקר המוקדמות או אחר הצהריים המאוחרות למניעת אידוי של מים. במדינה חמה כמו ישראל, שבה יש שעות שמש רבות, מומלץ במיוחד להקפיד על תזמון ההשקיה.
  • תדירות: יש לבצע השקיית מדשאות פעם או פעמיים בשבוע, תלוי בסוג הדשא, סוג האדמה, האקלים והגשם.
  • כמות: חשוב להקפיד להשקות את הדשא מספיק כדי להרטיב את אזור השורשים, ובו זמנית להימנע מהשקיית יתר. כלל האצבע הוא השקיה של דשא עם כ-3.5 ליטר מים, עבור כל מטר רבוע של דשא (בהשקיה של אחת לשבוע).
  • מניעת השקיית יתר: חשוב להימנע מהשקיית יתר כדי למנוע ריקבון שורשים ומחלות פטרייתיות שעלולות לתקוף את הדשא.

השקיית דשא בחורף ובקיץ

השקיית מדשאות בעונות שונות צריכה להתבצע תוך התחשבות בתנאים השונים שיש בכל עונה:

השקיית דשא בקיץ:  בקיץ, בשל מזג האוויר החם והיבש, מדשאות מחייבות השקיה תכופה יותר. רצוי להשקות את הדשא לעומק אך בתדירות נמוכה יותר כדי לקדם צמיחת שורשים עמוקה יותר. זמנים אופטימליים להשקיה הם מוקדם בבוקר, או בשעות אחר הצהריים המאוחרות, כאשר הטמפרטורות קרירות יותר, והאידוי נמוך יותר.

השקיית דשא בחורף: בחורף, מדשאות דורשות פחות השקיה מכיוון שטמפרטורות נמוכות יותר מפחיתות את האידוי. בנוסף, בתקופה הזו יש משקעים טבעיים, כך שדשא מקבל את המים שהוא צריך, ללא צורך בהשקיה חיצונית. בתקופה זו עדיף להשקות את הדשא רק פעם בשבוע כדי למנוע ריקבון של הדשא ושורשים. יתר על כן, מומלץ להימנע מהשקיה מרובה באזורים שבהם יש קרה וכפור. יש לעקוב אחר תחזית מזג האוויר, לחות הקרקע ומצב הדשא כדי לענות על צורכי ההשקיה של הדשא בחורף – בייחוד באזורים קרים.

השקייה של דשא

באיזו שעה מומלץ להשקות דשא?

כאמור, השקיה של דשא צריכה להתבצע בשעות שבהן קצב האידוי הוא נמוך יחסית. במדינת ישראל יש ימים חמים רבים במהלך השנה, ולכן מומלץ להקפיד על שעות השקיה: מוקדם בבוקר, או בשעות אחר הצהריים המאוחרות.

השקיית דשא

כמה צריך להשקות את הדשא?

הכמות הנדרשת עבור השקיה של דשא היא כ-3.5 ליטר עבור כל 1 מטר רבוע של דשא. זהו כלל ממוצע, אך כדי שדשא יקבל את כמות המים שהוא צריך, ולא יקבל יותר מדי מים, צריך לקחת בחשבון מספר גורמים: מזג האוויר, האקלים המקומי, החשיפה לשמש באזור של הדשא וסוג הדשא שיש לכם.

השקיית דשא חדש

השקיית דשא חדש היא שלב קריטי בביסוסו ושגשוגו לאורך זמן; השקיית דשא חדש דורשת כמות מספקת של מים כדי לפתח שורשים עמוקים ולעמוד בלחץ ממזג האוויר והתנועה ברגל. מיד לאחר שתילת הדשא יש להתחיל השקיה תקינה ומומלץ לבדוק את הסנטימטרים העליונים של האדמה כדי למנוע השקיית יתר או תת השקיה. בדרך כלל, יש להשקות דשא חדש פעמיים ביום במשך השבועיים הראשונים למשך כחמש עד עשר דקות, בהתאם לסוג הדשא ולתנאי מזג האוויר. 

ברגע שהדשא מתחיל להתבסס ולצמוח, ניתן להפחית את ההשקיה לפעם ביום במשך השבועיים הבאים. לאחר החודש הראשון, יש להשקות את הדשא בצורה עמוקה אך בתדירות נמוכה יותר. ניתן להשקות מדשאה בריאה ומבוססת פעם או פעמיים בשבוע, תלוי באקלים, גשמים והרכב הקרקע. מעקב עקבי אחר תכולת הלחות בקרקע וצרכי המים יסייע להבטיח דשא חדש מוצלח ושופע.

השקיה של דשא

השקיית דשא לאחר כיסוח

השקיית דשא אחרי כיסוח היא צעד חיוני לשמירה על בריאות הדשא ושגשוגו. כיסוח עשוי לגרום לעקה בדשא, והשקיה יכולה לעזור להחיותו במהירות. כדי לשמור על בריאות של מדשאות לאחר כיסוח, מומלץ להשקות את הדשא לאחר הכיסוח כשהדשא עדיין חם כדי לאפשר ספיגה יעילה של מים. 

מומלץ גם להשקות את הדשא מספיק עמוק כדי לחדור לאזור השורשים של האדמה ולאפשר לו להתייבש לפני ההשקייה הבאה. השקיית יתר לאחר כיסוח עלולה להוביל לדחיסת הקרקע, לצמיחת פטריות ולריקבון שורשים, מה שעלול לפגוע בדשא. לכן, חשוב לשמור על לוח זמני השקיה עקבי לאחר הכיסוח כדי לשמור על המראה השופע, הירוק והבריא של הדשא.

השקיית דשא לאחר שתילה

השקיית דשא שנשתל זה עתה היא חיונית כדי להבטיח צמיחה בריאה של הדשא הטרי. זה חיוני לשמור על השקיה תכופה במהלך השבועיים הראשונים לאחר השתילה, בדרך כלל פעמיים ביום, כדי להבטיח שהאדמה תישאר לחה באופן עקבי עד שהדשא נבט ופיתח שורשים מספיקים כדי לשאוב מים משכבות אדמה עמוקות יותר.

לאחר השלב הזה, שהוא קריטי עבור התבססות הדשא, ניתן להפחית בהדרגה את תדירות ההשקיה כדי לקדם התפתחות של מערכות שורשים עמוקות יותר. עם זאת, זה חשוב לשמור על אדמה לחה כדי לתמוך בשגשוג של הדשא החדש שנשתל. שימוש בטכניקות השקיה נכונות לאחר השתילה יעודד צמיחה נמרצת ויתרום לגדילה של מדשאה שופעת, אסתטית ובריאה במיוחד.

בדיקת אחידות ההשקייה לדשא

אחידות השקיית הדשא היא קריטית כדי להבטיח שכל אזורי הדשא יקבלו את אותה כמות מים. ללא אחידות, חלקים מסוימים של הדשא עלולים להיות ספוגי מים, בעוד שאחרים עשויים להישאר יבשים ולא בריאים. להשגת השקיה אחידה, חיוני להשתמש בראשי ממטרות, או במערכות השקיה ממוחשבות, המיועדים לצרכים הספציפיים של הדשא ולכייל אותם כראוי. תחזוקה שוטפת של מערכת ההשקיה, לרבות ניקוי והתאמת מערכות השקיה, יכולה אף היא לסייע בהבטחת השקיה אחידה. התוצאה תהיה מדשאה בריאה ומושכת יותר. מערכות השקיה ממוחשבות מאפשרות לבצע בדיקת אחידות ההשקייה לדשא, והן מהוות מערכות פופולריות במיוחד כיום.

שיטות להשקיית דשא

כיום יש מגוון שיטות להשקיית דשא, לרבות:

  1. ממטרות: ישנם מספר סוגים של ממטרות: ממטרת גזרה, ממטרת תשעה מצבים, ממטרת מזחלה פשוטה, מתזים וממטרות אוטומטיות. לכל אחת מהממטרות האלו יש מנגנון פעולה משלה, וכל אחת מהן מתאימה לדשא מסוגים מסוימים. ניתן לבחור סוג ממטרה שמתאים לדשא שלכם, ולבצע השקיה יסודית עם אחת השיטות הבסיסיות ביותר.
  2. השקיה בטפטוף: שיטה זו כוללת שימוש בסדרה של צינורות עם חורים קטנים אשר מספקים מים ישירות לשורשי הצמחים. זוהי דרך יעילה מאוד להשקות דשא מכיוון שהיא מפחיתה בזבוז מים שמתרחש בעקבות אידוי על פני השטח. השיטה מתאימה גם לחלקי דשא שנמצאים באזורים שקשה להגיע אליהם.
  3. השקיה ידנית: שיטה זו היא הבסיסית ביותר וכוללת שימוש בצינור או מזלף להשקיה ידנית של דשא וצמחים שונים. השיטה הזו היא בדרך כלל בזבזנית, ולכן מתאימה בעיקר לשטחי מדשאה קטנים, שלא דורשים מים רבים. היא אינה יעילה עבור גינות ומדשאות גדולות.
  4. מערכת השקיה ממוחשבת: מערכות מהסוג הזה נועדו לדייק את ההשקייה של מדשאות מכל הבחינות: כמות המים, שעות ההשקיה, דרישות השקיה ספציפיות של הדשא, ועוד. מערכות השקיה ממוחשבות מתאימות עבור מדשאות גדולות – ביתיות או ציבוריות. המערכות המתוחכמות כוללות בקר, המאפשר לתכנת את כמות ותדירות אספקת המים, חיישנים המודדים תנאים כגון מזג אוויר ורמות לחות בקרקע, וראשי מתזים הניתנים להתאמה מרחוק. שיטה זו מבטיחה את השימוש המדויק והיעיל ביותר במים בהשקיית דשא משלל סוגים.

עלות השקיית דשא

עלות השקיית דשא תלויה במספר גורמים: שטח המדשאה, כמות המים שמשתמשים בה, העונה, וגורמים נוספים. העלות הסופית תלויה במספר הליטרים שאתם משתמשים בהם כדי להשקות את הדשא שלכם.

בכל הנוגע למערכות השקיה ממוחשבות, העלות תלויה בסוג המערכת שאתם בוחרים, ובמספר הברזים במערכת. עלות של התקנת מערכת ממוחשבת עם ברז אחד היא כ-1,500 ₪, כאשר המחיר עולה ככל שמותקנים יותר ברזים. לאחר ההתקנה, עלות ההשקיה עם מערכת ממוחשבת היא נמוכה יותר לעומת מערכות אחרות, שכן המערכת חוסכת במים, ומבצעת השקיה רק לפי הצורך.

הגנן הנדיב: השקיית דשא מדויקת עם תוצאות מופלאות

במדינה חמה כמו ישראל, השקיה ידנית, או שימוש במערכות ממטרה מיושנות גורמת לבזבוז של מים רבים. השקייה מועטה, או מופרזת, של דשא עשויה לגרום לרקב ונזקים נוספים, ולכן מומלץ להתקין מערכת ממוחשבת שתעשה את כל העבודה עבורכם.

אם אתם רוצים ליהנות מגינה משגשגת ומוריקה, חברת הגנן הנדיב זמינה לכם; בין שלל השירותים שאנחנו מספקים, לקוחותינו נהנים משירות התקנה של מערכות השקיה ממוחשבות, שחוסכות מים וכסף לאורך זמן. המערכות המדויקות האלו משקות דשא עם כמו המים שהוא דורש, בהתאם לסוג הדשא ובהתאם לתנאים בשטח.

הגנן הנדיב מספק מגוון שירותי גינון ואדריכלות נוף מותאמים אישית, לרבות התקנת מערכות השקיה. אנחנו משתמשים במיטב המערכות שזמינות כיום, והתוצאות בשטח; השקיית דשא עם מערכת מדויקת מבטיחה את הישרדותה, ואנחנו נשמח לספק לכם בנושא המערכות האלו, ובכל נושא אחר שתרצו.

שאלות ותשובות

צריך להשקות את הדשא לפי כמות, ולא לפי זמן; יש להשקות דשא בכמות של כ-3.5 ליטר מים עבור כל מטר רבוע. כדי לקבוע את הכמות הסופית, צריך לקחת בחשבון את סוג הדשא שיש לכם, האקלים במקום ופרמטרים נוספים שמשפיעים על כמות המים הנדרשת.

בהחלט; השקיית דשא חדש היא חיונית כדי שהדשא יבסס מערכת שורשים חזקה ובריאה. יש להשקות דשא חדש באופן מדויק ועם כמות המים הנחוצה.

כן; כיסוח דשא הוא סוג של פעולה אגרסיבית עבור הדשא. כדי לאזן את המצב ולמנוע שחיקה והרס של הדשא, צריך להחיות אותו מחדש באמצעות השקיה.

בימים חורפיים שאין בהם מספיק ממטרים, מומלץ לבצע השקיה של דשא. יש לקחת בחשבון את מספר הימים שבהם לא היה גשם, וכן את הלחות בקרקע, שנשמרת לאורך זמן רב יותר בעונה הקרירה של השנה, כאשר מבצעים השקיה בחורף. אם הקרקע לא לחה דיה, אז מומלץ לבצע השקיית דשא בחורף.

עלות של השקיית דשא משתנה בהתאם לסוג הדשא וכמות המים בשימוש. המחיר נקבע לפי קוב מים בשימוש, ויש לקחת זאת בחשבון בעת השקיה.

לא מומלץ להשקות דשא בלילה. בשעות החושך אין אידוי של מים, מה שעלול לגרום להצטברות נוזלים בשורשים ובדשא, מה שמוביל לרקב והתפתחות של פטריות ובעיות נוספות.

השקיית דשא
שיטת עבודה
שיחת טלפון

בשיחת הטלפון נבין את הצרכים שלכם וניערך לפגישה בשטח, על מנת להבין באופן המקצועי ביותר כיצד נוכל להחיות את הגינה שלכם.

פגישה

נערוך פגישת הכרות וייעוץ בשטח שמטרתה להכיר את הגינה שלכם ותנאי השטח בצורה מעמיקה יותר, נספק ייעוץ מקצועי ונצא לדרך לאחר מתן הצעת מחיר מדויקת לשירותים הרלוונטיים לכם ובהתאם לתקציב שלכם.

עבודה אצל הלקוח

תכנון הוא המפתח להצלחה. אחרי ששיקללנו את גודל הגינה, תנאי השטח, התקציב והחזון שלכם נתחיל לתכנן את גינת החלומות שלכם, העבודה לא תתחיל לפני שתכנית העבודה לא תהיה לשביעות רצונכם.

קוצרים את הפירות

לאחר שלבי התכנון נבצע את העבודה בשטח, עם תשומת לב וירידה לפרטים הקטנים, דגש על עשייה אקולוגית, תוצאה אסתטית, בריאה, ובעלת אופק פתוח.

תחזוקה שוטפת

לאחר ביצוע העבודה, נמשיך ללוות אתכם בקצירת הפירות, תרתי משמע. תוכלו להיעזר בנו בתחזוקה, ליווי ובייעוץ מקצועי על מנת שתוכלו לבצע את העבודה בעצמכם, הכל בהתאם לצורך שלכם.

למה לבחור בנו? כי אכפת לנו!
יצירתיות

חשיבה מחוץ לקופסא ועבודה בתנאים "לא שיגרתיים". אנחנו רואים את התמונה הגדולה ובאמצעות תכנון ניתן לספק פתרונות לאזורים מאתגרים.

בוגר ביולוגיה ימית

בוגר ביולוגיה ימית המשלב ניסיון מעשי בשטח וידע מקצועי.

יחס אישי וליווי צמוד

אנחנו איתכם לאורך כל הדרך שלב אחרי שלב.

מקצועיות

הקפדה על סטנדרים גבוהים ותשומת לב לפרטים הקטנים.

שנים של ניסיון בגינון

תיק העבודות והרזומה שלנו מכיל פרוייקטים מזרע ועד יער מאכל.

גינות מרוצות
האיזורים שבהם אנחנו עובדים
יצירת קשר
דילוג לתוכן