עיצוב ואדריכלות גינות ונוף – ככה תפיקו את המקסימום מהגינה שלכם

כבר בימי העבר, אנשים התעסקו בפיתוח סביבתם ועיצובה. אדריכלות גינות, המוכרת גם בתור אדריכלות נוף, צברה תאוצה בשנים האחרונות. אדריכלות נוף ועיצוב גינות מתמקדים במרחבים פתוחים כמו למשל, פארקים, גינות ציבוריות והקמת גינות פרטיות, תוך עיצובם ופיתוחם, במטרה לתת לחלל מראה אסתטי וארגון יעיל לחלל פתוח, תוך השתלבות מקסימלית עם כל מה שנמצא בסביבתו.

תוכן עניינים

תכנון נוף ועיצוב גינה בבית פרטי

מה זה אדריכל נוף?

אדריכל נוף (נקרא גם אדריכלות גינות) הוא זה שאחראי על תכנון הנוף של מרחב מסוים, בשטח פתוח. אדריכל נוף אחראי בעצם על כל מה שנוגע לנוף וניראות חיצונית, וכל המרחבים הפתוחים: רחובות, פארקים, כיכרות, כניסה לבניין ועוד. אדריכל נוף עוסק באבן שעל המדרכה, בסוג העץ או הצמח בפארק, במיקומם, בבטיחותם, ברובד העיצובי, בפתרונות שיעזרו לכם לתחזק את הגינה, להשקות אותה ועוד.

כל מה שנראה לנו כמראה טבעי, ניתן לזקוף לזכותו של אדריכל נוף ברוב המקרים, אשר ידע לתכנן ולעצב את המראה כך שייראה טבעי, משתלב, כמו היה כך מאז ומעולם. אני באופן אישי מאוד אוהב להיעזר באדריכל מנוף ועיצוב גינות, אני חושב שבכל הנוגע לנושא של עיצוב והקמת גינות, ברגע שמערבים אדריכלות לתכנון גינות, התוצאה הסופית נראית ברמה אחרת – הרבה יותר גבוהה.

מה התפקידים של אדריכל נוף?

  • אחראי על תכנון כל המכלול של הפרויקט.
  • משלב בין ייעוץ ועיצוב בכל הנוגע לתחום הנופי.
  • אחראי על הכנת השטח מבחינת צמחייה, ניקוז, שבילים, עצים ועוד.
  • מכין את נספח פיתוח הנוף שמוגש לרשות המקומית, לאישור היתר הבנייה.
טיפים לבחירת אדריכל נוף

מה ההבדל בין אדריכל נוף לאדריכל גינה ומעצב גינה?

אדריכל נוף ומעצב גינות, שניהם אחראים על עיצוב הגינה והחוץ של הבית, על הצד המקצועי ביותר.

אדריכל נוף הוא מקצוע אשר נלמד חמש שנים במוסד להשכלה גבוהה, וכולל מגוון רחב של תחומים מעבר לעיצוב.

מעצב גינות פעמים רבות ילמד עיצוב פנים או לא ילמד לימודים גבוהים בתחום, אלא מתוך ניסיון וכישרון יתפתח בעולם של תכנון גינות.

פרמטרים בבחירת מעצב גינות או אדריכלות נוף

לפני שאתם מעסיקים אדריכל נוף ומעצב גינות, מומלץ שתבדקו מספר פרמטרים ושאלות כגון:

  • האם נדרש תכנון בידי אדריכל לפיתוח שטח? כדאי לבקש פירוט מקסימלי עבור תוכניות עבודה שנכללות בכך ומהי רמת הליווי והפיקוח.
  • כמה סקיצות רעיוניות תקבלו ומהי רמת העיבוד שלהן?
  • אילו תוכניות עבודה תקבלו עבור עבודת גינון?
  • האם במסגרת תוכנית העבודה תקבלו תוכנית השקיה מפורטת על פי צריכה חודשית?
  • אילו צמחים תקבלו? ובאיזה כמויות עבור כל סוג?
  • כיצד מתבצע תכנון תאורה באזור?
  • מהי רמת ליווי במהלך הפרויקט ולאחר סיומו בהתאם לתחזוקת חיי גינה?
  • כדאי לבדוק אם למעצב הגינה ישנם אנשי מקצוע מטעמו בעלי המלצות

מה היתרונות בעבודה עם אדריכל נוף לתכנון גינה פרטית?

  • חשיבה לטווח רחוק – אדריכל נוף יתכנן את הגינה שלכם כדי שהיא תשרת אתכם לאורך שנים ותענה בדיוק על הצרכים שלכם במינימום מאמץ.
  • מענה מקצועי – אדריכלות גינות תתן מענה מקצועי שלוקח בחשבון את השטח, תכנון צמחיה, מיקום גיאוגרפי, סגנון הלקוח, בגנון השטח, ועוד פרמטרים רבים, שנאספים כולם לתוך מגמה תכנונית שלמה אחת.
  • חיסכון בעלויות – זה אולי נראה שתכנון ועיצוב גינה על ידי אדריכל נוף לא חוסכים בעלויות בכלל, אבל תתפלאו לדעת שאדריכל נוף בהחלט יכול לחסוך בעלויות שלכם בעתיד, מכיוון שהוא בקיא ומקצועי בכל הנוגע לתכנון ועיצוב הגינה על שלל מרכיביה החל מהתאמת הצמחייה של הגינה לפי כיווני השמש, התקנת מערכות השקייה חכמות, תכנון שבילי הגישה בתוך הגינה, מיקום המסלעות ועוד, תכנון נכון של כל אלה יחסוך לכם כסף ולא מעט תסכול בטווח הרחוק.
  • תכנון השקיה – אדריכלות נוף עוסקת בתכנון השקיה מקצועי, מרווחי טפטפות באופן מדויק, כך שתוכלו להשקות את הגינה שלכם בכמות המים המדויקת שלא תגרום לצמחים שלכם להירקב מרוב מים, או להתייבש, לאורך זמן!
  • תכנון נוף מקצועי – עיצוב הגינה עם מרווחים נכונים בין העצים והצמחים, יודע מי רגיש יותר למחלות ומזיקים בסביבה מסוימת או במזג אוויר מסוים, כיצד לתכנן את כל הגינה והחצר באופן הוליסטי: פינת ישיבה, שביל, פינת מדורה, מטבח חוץ, בריכת נוי ואלמנטים נוספים.
תכנון ועיצוב גינות ונוף על ידי אדריכל

מה השלבים בתכנון ועיצוב גינה?

כיום אדריכלות גינות ונוף תופסת חלק בכל פרויקט נדל"ן לטובת קבלת היתר בנייה. כלומר כולם מכירים בחשיבות עיצוב גינות ואדריכלות נוף בחיי היום יום.

תכנון של אדריכל נוף ועיצוב גינות כולל בתוכו מרכיבים, כגון: בחינה של היקף שטח ותנאיו, יצירת תכנון ארוך טווח, וידוא תקנים ואישורים נחוצים ועוד. כל אלו נבדקים תוך מתן מענה מלא לדרישות הלקוח. 

תכנית של עיצוב נוף כוללת תיאור של פיתוח האזור המבוקש, תכנון טופוגרפי תוך התייחסות לשטחים ירוקים, דרכי גישה למבנים, תכנית שלד וכדומה.

תוכניות אלו, לעיצוב גינה חדשה, לוקחות בחשבון גם פעולות אדמיניסטרטיביות כמו למשל, תקציב, בניית תוכנית ריאלית שתקבל היתר בניה, תוך התייחסות לאלמנטים עיצוביים כמו מיזוג הנוף עם סביבת השכונה והבניין ועוד.

שלב ראשון – תכנון וקביעת גובה התקציב

אין זה משנה מה גודל הגינה, גדולה כקטנה, תמיד מתחילים בתכנון ובקביעת תקציב, מכיוון שאף אחד לא אוהב הפתעות כשזה נוגע להוצאות, נכון? בתכנון אדריכל הנוף שואל שאלות כמו מה אלמנטים המרכזיים שאנחנו רוצים שיהיו בגינה? האם יש סגנון צמחים או עצים המועדף עלינו? כמובן שבנוסף להעדפות האישיות שלנו, אדריכל נוף בעיקר אוסף נתונים מהשטח של מה ניתן לעשות ומציע פתרונות בשלב התכנון.

שלב שני – הכנת הקרקע

לאחר שסיימנו לתכנן והכל יושב טוב ומאושר בכל הכיוונים, אפשר להתחיל להכין את הקרקע:

  • ניקיון ופינוי פסולת בנייה במידת הצורך
  • פינוי צמחיה שוטה
  • פינוי צנרת ישנה

לאחר מכן ניתן להתחיל לפתח את השטח ולהכין אותו להמשך.

שלב שלישי – הצבת מערכת השקיה

בשלב הראשון של התכנון כבר הוקדשה תשומת לב לנושא ההשקיה, ועכשיו, אחרי שהכנו את הקרקע, הגיע הזמן להציב את ההשקיה המתאימה. יש להציב את קו הטפטוף בהתאם לתכנון של כל הגינה.

שלב רביעי – שתילה בפועל –אחרי שהכנו את הקרקע והצבנו מערכת השקיה, זה בהחלט הזמן לשתול בפועל, איזה כיף! כמובן שהשתילה בפועל נעשית אחרי שבשלב התכנון כבר סגרנו מראש את הצמחייה שנשתול!

תכנון גינה פרטית על ידי אדריכל נוף מחיר

מרכיבים נוספים בעיצוב הגינה

כשאיש מקצוע כמו אדריכל נוף או מעצב גינות פרטיות, מדבר על יסודות תשתיתיים הוא מתייחס לכמה רבדים. למשל, תוכנית למבנה הגינה שכדאי לתכנן בקפידה. כלומר מיקום של כל פריט הוספת תוסף שישמש לצל בעונת הקיץ או הוספת דק מעץ למען הנוי. את כל התוכניות הללו תקבלו כשרטוט בתור סקיצה.

לאחר מכן, על מנת לתת לגינה צורה הנדסית בקווים כללים עגולים או מרובעים וזוויתיים, חשוב להתחשב באזורים שיהיו בשימוש גבוה כמו פינת ישיבה או פינת משחקים לילדים. אדריכלות גינות מתייחסת גם לתשתיות מים, חשמל ותקשורת שהן נחוצות לא פחות מכל השאר.

כאשר אנחנו מדברים על אדריכלות גינות חשוב לבחון את העובדה שבגינות בעלות מערכת השקיה (בין אם מדובר במערכת השקיה ממוחשבת או ידנית) עולה הצורך לחשוב, מבעוד מועד, על תשתיות מותאמות לצורכי הגינה.

5 טיפים לעיצוב ואדריכלות גינות

  • תכנון מקדים – זה ממש כיף ללכת למשתלה ולקנות כל מיני צמחים, אבל תאמינו לי שתכנון מקדים הרבה הרבה יותר כיף!
  • הגדרת תקציב מראש – חשוב לבנות תוכנית שמגדירה את התקציב ואת הוצאות החודשיות שאתם מסכימים להוציא בתחום הגינה.
  • היעזרו באנשי מקצוע – נכון שזה כיף לעשות לבד, אבל איזה באסה להציב מערכת השקיה ולגלות אחרי חודשיים שחצי מהצמחים התייבשו? היעזרו באנשי מקצוע לתחומים החשובים!
  • חישוב כמויות – הדבר האחרון שאתם רוצים זה להיתקע עם שקי אדמה או דשן שאין לכם מה לעשות איתם או איפה לאחסן, נכון? תכנון מוקדם גם של הכמויות, יעזור לכם להיות מדויקים בהוצאות ובאחסון החומרים ולא פחות חשוב זה יעזור לכם לחסוך כסף.
  • הדברה נכונה נגד חרקים – אני מאוד מאמין בהדברה טבעית ובשילוב הטבע ויכולותיו המופלאות, כדי לשמור על איזור מסוים נקי מחרקים ומזיקים. זה המגרש הביתי שלי, ואני ממליץ בחום כאשר מתכננים ובונים גינה חדשה, להתייחס מראש לתכנון ההדברה בתנאים הטובים ביותר.
תכנון נוף בבית פרטי

איך לבחור אדריכל גינה שמתאים לפרוייקט שלכם?

אם ברצונכם לשנות את מראה הגינה שבביתכם, או שהתחלתם תהליך של בניית בית ואתם רוצים להשקיע בגינה יפה ומפנקת, תצטרכו לפנות לאיש מקצוע מתחום עיצוב הגינות או אדריכלות נוף.

כדי לוודא שאתם עושים השקעה טובה וחד פעמית, ושהתוצאה תהיה לשביעות רצונכם, הדבר הכי חשוב שיש להקפיד עליו בעת בחירת איש מקצוע הוא שהוא צריך להיות בעל מקצוע מנוסה שמתמחה בתחום עיצוב גינות.

הניסיון מהווה פקטור משמעותי. תיק העבודות וההמלצות אלו דברים שמדברים בעד עצמם במבחן התוצאה, ויש לייחס להם חשיבות רבה. המלצות על איש מקצוע מומחה בתחום עיצוב ואדריכלות גינות הן חשובות לא פחות מהניסיון שלו. רצוי להסתמך על המלצות של יותר מלקוח אחד, מהסיבה הפשוטה שחוויית השירות היא חוויה סובייקטיבית.

אדריכלות נוף וגינות מחירים וכמה זה עולה לנו?

המחירים והעלויות של תכנון גינה פרטית משתנים בהתאם למספר פרמטרים:

  • האם מדובר בהקמת גינה "מאפס"?
  • האם יש כבר מערכת השקייה?
  • מה גודל הגינה?
  • האם נדרשת עבודה של הגבהה או הנמכה של הקרקע?
  • אילו אלמנטים עיצוביים תרצו לשלב בגינה למשל פרגולות, דק, בריכות דגים, בריכות נוי ועוד.
  • מה התקציב שלכם להשקעה בגינה?

ושאלות נוספות שיש לשאול, התשובה הכוללת תיתן לנו מושג לגבי המחיר.

עיצוב ואדריכלות גינה בבית פרטי עם הגנן הנדיב

אתם מחפשים איש מקצוע מומחה ומנוסה באדריכלות גינות? הגעתם למקום הנכון! 'הגנן הנדיב' בעל ניסיון רב שנים ומוניטין בתחום.

אצלנו תקבלו פגישת ייעוץ ראשונית, פגישה בשטח, תוכנית רעיונית שמציגה את הכל עד לפרטים הקטנים ביותר, תוכנית עבודה, הדמיה, ליווי ופיקוח משלב הביצוע ועד ההקמה.

יש לנו צוות מקצועי, מנוסה ואיכותי שמכיר את תחום אדריכלות הגינות על בוריו, שילווה אתכם צעד אחר צעד, בהקמת גינה חדשה שתמיד חלמתם עליה!

שאלות ותשובות

אדריכל נוף ועיצוב גינות פרטיות בדרך כלל יגבה בטווח ממוצע בין 300 שקלים ל-500 שקלים בעבור שעת עבודה, או כחמישה אחוזים מסך עלות הפרויקט. מומלץ בחום לפני סגירת עסקה להתייעץ עם מספר של אנשים מקצוע ולקבל מהם הצעות מחיר לשם השוואה.

כאמור, טווח המחירים נע בין 300 ₪ לבין 500 ₪ לשעת עבודה או חמישה אחוזים מסך עלות הפרויקט. המחיר המבוקש כולל את ביצוע העבודה. רצוי מאוד לבקש הצעת מחיר מפורטת ככל האפשר, מבחינת פעולות ומחירים עבור כל פריט שנרצה להתקין ובעבור העבודה עצמה.

תלוי בדרישות הלקוח ומשתנה בהתאם. בשלב התכנון שהוא הכרחי לפני ביצוע הפרויקט נערכות מספר פגישות עד לקבלת התוצר המוגמר שישביע את רצון הלקוח. לכן חשוב להקדיש לו את הזמן הדרוש. פרק זמן זה עשוי להשתנות מלקוח ללקוח. 

מאמרים נוספים בנושא עיצוב ואדריכלות גינות

הכנת קרקע לדשא
הכנת הקרקע לשתילת דשא

הכנת קרקע לדשא היא פעולה חיונית, שמאפשרת ליצור קרקע פורייה ובריאה לשתילת דשא. בין שאתם מעוניינים לשתול דשא לגינה פרטית או ציבורית, חשוב לבצע הכשרת

קרא עוד »
השקיית גינה בקיץ בשעות ההשקייה המומלצות
המדריך להשקיית גינה

השקיית גינה היא אחת הפעולות החשובות ביותר שצריך לבצע כדי לטפח גינה בריאה. למרות שלכאורה מדובר בפעולה פשוטה, יש דברים רבים שצריך לדעת על השקיית

קרא עוד »
גינה בבניין משותף
גינה בבית משותף

מצאתם את עצמכם מתפעלים מהגינות הקהילתיות בשכונות שבהן מתגוררים החברים או המשפחה? וזה ממש עשה לכם חשק להרים פרויקט של גינה קהילתית? האמת, שזה פחות

קרא עוד »
עיצוב תכנון והקמת גינות גג
גינות גג מעוצבות

חיי העיר מציעים אינספור דברים נפלאים – החל מחיי לילה תוססים, תרבות צבעונית, אוכל מצוין ועוד. יחד עם זאת, לעיתים קרובות אנשים מרגישים שהחיים האורבניים יכולים

קרא עוד »
גינת מרפסת

כיום יותר ויותר אנשים עוברים לגור בבניינים משותפים מתוך בחירה והעדפה אישית, אולם, הדבר היחידי שהם מתגעגעים אליו הוא ללא ספק היתרונות בבתי קרקע עם

קרא עוד »
גינת ירק אורגנית

אז קראתם יותר ויותר כמה זה נחמד לגדל גינת ירק קטנה בבית – אבל אתם בכלל לא יודעים מאיפה להתחיל, מה צריך? האם אפשר לגדל

קרא עוד »
גינה אנגלית
גינה אנגלית

אם יצא לכם לבקר באנגליה וכשחזרתם לארץ חשבתם על הקמת גינה אנגלית בחצר ביתכם, בוודאי ראיתם בדמיונכם גינה גדולה ומוקפדת עם ערוגות פרחים צבעוניות ושבילים

קרא עוד »
עיצוב גינה יוקרתית
גינה טרופית

יכול להיות שהחיבה של ישראלים לדרום אמריקה ויעדים אקזוטיים היא זו שהפכה את הגינות הטרופיות לבחירה פופולאריות כל כך, ועם הצלחה קשה להתווכח. הגינה הטרופית

קרא עוד »
גינה יפנית
גינה יפנית

מבין כל סגנונות הגינות האקזוטיות, אין ספק שגינה יפנית היא אחת מהיותר פופולאריות כיום. בעולם המערבי קיימת אי בהירות מסוימת לגבי מהי גינה יפנית "אמיתית"

קרא עוד »
גינה אורבנית
גינה אורבנית

כשאנחנו מדברים על גינה אורבנית אנחנו בדרך כלל לא מדברים על סוג ספציפי אחד של גינה, אלא על כל גינה שבנויה כך שתוכל לנצל שטח

קרא עוד »
אדריכלות נוף וגינות לבית פרטי
שיטת עבודה
שיחת טלפון

בשיחת הטלפון נבין את הצרכים שלכם וניערך לפגישה בשטח, על מנת להבין באופן המקצועי ביותר כיצד נוכל להחיות את הגינה שלכם.

פגישה

נערוך פגישת הכרות וייעוץ בשטח שמטרתה להכיר את הגינה שלכם ותנאי השטח בצורה מעמיקה יותר, נספק ייעוץ מקצועי ונצא לדרך לאחר מתן הצעת מחיר מדויקת לשירותים הרלוונטיים לכם ובהתאם לתקציב שלכם.

עבודה אצל הלקוח

תכנון הוא המפתח להצלחה. אחרי ששיקללנו את גודל הגינה, תנאי השטח, התקציב והחזון שלכם נתחיל לתכנן את גינת החלומות שלכם, העבודה לא תתחיל לפני שתכנית העבודה לא תהיה לשביעות רצונכם.

קוצרים את הפירות

לאחר שלבי התכנון נבצע את העבודה בשטח, עם תשומת לב וירידה לפרטים הקטנים, דגש על עשייה אקולוגית, תוצאה אסתטית, בריאה, ובעלת אופק פתוח.

תחזוקה שוטפת

לאחר ביצוע העבודה, נמשיך ללוות אתכם בקצירת הפירות, תרתי משמע. תוכלו להיעזר בנו בתחזוקה, ליווי ובייעוץ מקצועי על מנת שתוכלו לבצע את העבודה בעצמכם, הכל בהתאם לצורך שלכם.

למה לבחור בנו? כי אכפת לנו!
יצירתיות

חשיבה מחוץ לקופסא ועבודה בתנאים "לא שיגרתיים". אנחנו רואים את התמונה הגדולה ובאמצעות תכנון ניתן לספק פתרונות לאזורים מאתגרים.

בוגר ביולוגיה ימית

בוגר ביולוגיה ימית המשלב ניסיון מעשי בשטח וידע מקצועי.

יחס אישי וליווי צמוד

אנחנו איתכם לאורך כל הדרך שלב אחרי שלב.

מקצועיות

הקפדה על סטנדרים גבוהים ותשומת לב לפרטים הקטנים.

שנים של ניסיון בגינון

תיק העבודות והרזומה שלנו מכיל פרוייקטים מזרע ועד יער מאכל.

גינות מרוצות
האיזורים שבהם אנחנו עובדים
יצירת קשר
דילוג לתוכן