מזיקים בגינה

הם קטנים, מזיקים ופוגעים הרבה פעמים בתוצרת של הגינה הביתית שעמלנו עליה כל כך קשה. מזיקים! באילו סוגים ניתקל, מהם פתרונות ההדברה הקיימים, ומדוע הדברה ביולוגית מהווה את הפתרון הטוב ביותר עבורנו ועבור היצורים החיים סביבנו? כל התשובות במאמר הבא.

סוגי מזיקים לגינה

אז הקיץ הגיע ואיתו השמש החמה והרצון בגינה נעימה צבעונית ופורחת. אנחנו משקים, מטפחים ומתרגשים למראה גינה מוריקה וצבעונית. לצערנו, קיימים מספר מזיקים שהורסים לנו את החלום פעם אחר פעם. בואו נבין מי העיקריים שבהם.

תוכן עניינים

המזיקים הנפוצים ביותר בגינה הביתית

  • כנימה– אחד המזיקים הנפוצים ביותר. קיימים מספר סוגים שונים (כנימות עלה, כנימה קמחית ועוד) הנוטים להופיע בעונות שונות של השנה. הכנימות נצמדות ומוצצות את נוזלי הצמח מתוך גבעולים או משורשי עצי פרי, צמחי נוי וירקות. בנוסף, הן מפרישות נוזל דביק הקרוי "טל-דבש", המהווה קרקע להיווצרות פטריות שחורות, כך שאם מצאתם כתמים שחורים על הצמח תדעו שכנראה מדובר בכנימות. חשוב לציין גם כי נמלים אוהבות את ה"טל-דבש" ולכן הן נוהגות "להגן על הכנימות" ולסלק את החיות המנסות לטרוף אותן. בקיצור, איפה שתראו נמלים – חפשו היטב מאחורי העלים, ככל הנראה תתקלו בכמה כנימות סוררות.
כנימה- אחד המזיקים הנפוצים ביותר לגינה
  • פטריות– לא רק חרקים עלולים לבקר בגינה שלנו אלא גם פטריות מסוגים שונים כמו פטריית הריזוקטוניה למשל. דוגמא נפוצה לכך היא הקימחון. היא מצויה בשורשי הצמח, על הגבעול ומתחת לעלה, וניתן לזהותה ככתמים לבנים על העלים היוצרים מעטה קמחי לבן. היא תוקפת גידולים כמרווה, עגבניות ועצים כמו עץ החרוב, ועושה זאת בעיקר בסתיו ובחורף, בין היתר משום שלא שורדת בתנאי שמש ישירה. אם זיהיתם אותה נסו לחשוף אותה לשמש.
פטריות המזיקות צמחים לגינה
  • עש- מדובר בזחלים של פרפר העש כמו הפרודניה אשר מכרסמים את העלים, בדרך כלל מחלקם התחתון ועד הגעתם לשורש. זחל הפרודניה למשל תוקף בחודשי הקיץ ופעיל בעיקר בגינות הירק ובגינות התבלינים.
עש המזיק לצמחים בגינה
  • זבובי פירות- זבובים אלו פוגעים בפירות על ידי הטלת ביצים בקליפת הפרי. כאשר הזחלים בוקעים מהביצים הם אוכלים את שורש הצמח ובכך פוגעים בצמיחתו. ניתן לזהותם באמצעות כתמים על הפרי והנשירה המוגברת לה הם גורמים.
זבוב פירות מזיק לגינה

אז מה עושים נגד מזיקים בגינה?

לאחר שהכרנו את האויבים העיקריים שלנו הגיע הזמן להבין איך אפשר לנצח אותם ולהבטיח את בריאות הגינה שלנו. השיטות המסורתיות הינן שיטות כימיות אשר היום כבר ידוע שגורמות לבעיות בריאותיות וסביבתיות חמורות. למשל, חומרים רעילים הפוגעים בחיות בעלות תועלת רבה כמו דבורת הדבש או חרקים אחרים אשר תוקפים את מזיקי הגינה או מסייעים בדישונה. תאמינו או לא אבל נמצאו עדויות להימצאותם של חומרים כאלו גם ברקמות השומן ובחלב של פרות, המשווקים לכולנו. ומה באשר ליעילותם של חומרים אלו? כאן הסתבר שיעילותם פוחתת ככל שהשימוש בהם עולה, כאשר המזיקים מצליחים לפתח עמידות כלפיהם.

שיטה נוספת להדברה היא השיטה המשולבת, המשלבת בין שיטה כימית לשיטה ביולוגית. כיוון שמדובר בשיטה אשר עדיין משלבת בתוכה שימוש בחומרים כימיים, נעדיף שלא להשתמש בה, במיוחד לאור היתרונות הרבים הקיימים בשימוש בשיטה טבעית. שיטה זו מאפשרת לנו להיפטר מהמזיקים באופן טבעי שאינו פוגע בחרקים אחרים, באיכות האדמה ובאוויר. בכך, היא מסייעת לנו להמשיך ולשמור על שרשרת מזון המתקיימת בהדדיות עם הטבע, ואינה נקטעת עקב פעולות האדם.

כיצד להתמודד עם מזיקים בגינה

האם יש שיטות הדברה אקולוגיות יותר?

כשמדובר בשיטות טבעיות לטיפול במזיקים כדאי קודם כל להסתובב בגינה, וכן להעיף מבט בשתילים שבבית ולסמן כל עץ או צמח חולה או ניזוק. לעיתים מספיק לגזום את הענף או להוריד את העלים הנגועים ובכך נמנע את התפשטות הנגעים לשאר הצמח. במקרים שבהם מדובר בפגיעה בהיקף גדול במסגרתה הצלחנו לזהות את סוג המזיק, נשאף לטפל בצורה היעילה ביותר באותו הסוג. לדוגמא, במקרה של כנימות נוכל להשתמש בתרסיסים מחומרים טבעיים כמו שמן נים לדוגמה. בנוסף, ניתן לרסס מי סבון או סודה לשתייה (כפית אבקה עם ליטר מים), דבר שהוכח כיעיל נגד מחלות בצמחים ויכול לעזור לחסל את הכנימות (או לכל הפחות לצמצם את ההתרבות שלהן.( אגב, אם נתקלתם בחיפושית "משה רבנו", ארינמל (חרק הדומה לשפירית) או ב"גמל שלמה", הם כולם חברים טבעיים שלנו אשר טורפים את הכנימות והמעופפים ומאפשרים איזון ביולוגי תקין, ועל כן חשוב לשמור על קיומם בגינה.

באשר לקימחון, אותה פטריה לבנה, במידה וזיהיתם אותה מוקדם כאשר רק מעט מהעלים נגועים, מומלץ לנגב את העלים והגבעולים לכל אורכם באמצעות מטלית לחה. שיטות נוספות הן ריסוס באמצעות לחץ מים חזק (כ-3 פעמים בשבוע, תיזהרו לא לרסס קרוב מדי זה עלול לשבור את הצמח!) או במידת הצורך גם ריסוס של מים וסבון עדין ללא תוספים (לרסס את כל חלקי הצמח, כולל מתחת לעלים). במידה והשתמשנו בסבון חשוב לשטוף את הצמח עם מים נקיים לאחר כחצי שעה. כמו כן, מומלץ לבודד את הצמח על מנת שלא ידביק אחרים.

מה עם זבובי הפירות? כדי למנוע מהם להגיע לפירות העץ משתמשים בתכשירים שמכילים פרומונים- ריחות שמפתים אותם להגיע למקום, שם הם נלכדים בדבק ונמנעים מלהגיע לפרי. כמו כן, השליכו פירות עם כתמים במידה וזיהיתם כאלו. פתרונות יצירתיים נוספים הינם מלח גס, אשר ירחיק חלזונות שפוגעים בצמחי הגינה, כמו כן גידול שום יסייע להרחקת מעופפים כמו עשים. אפילו ניתן לשתול שיבא בין הערוגות, שכן הוא מהווה צמח מלכודת ומושך אליו את הכנימות והחרקים.

כמה מילים אחרונות,

גידול של צמחים ועצים שונים הוא דבר נפלא המספק לנו תחושת חיות וכן יבול אורגני וטעים. לצערנו, קיימים מזיקים שרוצים גם הם להנות מהיבול שלנו. יחד עם זאת, קיימות המון שיטות טבעיות לטיפול במזיקים אלו, שיטות שמאפשרות לנו להמשיך ולשמור על הגינה שלנו נקייה ומטופחת ובתוך כך להיטיב גם עם המערכת האקולוגית בה אנו חיים.

אולי יעניין אותך?

מה זה ריזוקטוניה
הדברת ריזוקטוניה

בין שמדובר בקרקע פרטית או חקלאית, ישנם מזיקים רבים שעשויים לחולל הרס רב. בעוד שחלק מהמזיקים האלו נראים לעין, ישנם מזיקים מיקרוסקופיים, כמו ריזוקטניה, שלא

לכתבה המלאה »
פרודניה תמונה
הדברת פרודניה

מזיקי גינה שונים מסבים נזקים לגידולים, ואם לא עוצרים אותם בזמן, הנזקים עלולים להיות משמעותיים. אחד מהמזיקים הנפוצים ביותר בישראל הוא הפרודניה, שניתן לראות במגוון

לכתבה המלאה »
זחל זבליות דרן הדשא
הדברת זבליות (דרן הדשא)

מזיקים תת-קרקעיים ומזיקי שטח שונים עלולים לפלוש לגינות פרטיות, ציבוריות וגם לשטחים חקלאיים. אחד מהמזיקים האלה הוא זבלית/דרן הדשא, שנפוץ במיוחד בישראל, והוא עלול לגרום

לכתבה המלאה »
מזיקים בדשא
מזיקים בדשא

הדשא שלנו הוא בית גידול נהדר עבור חרקים וטפילים זעירים, שניזונים ממנו ובעצם מזיקים לדשא ומונעים ממנו לצמוח כמו שצריך, שלא נדבר על כך שלנו

לכתבה המלאה »
קומפוסט תולעים אורגני לגינה
מחלות דשא

אנשים רבים בוחרים לשתול בגינה הפרטית שלהם דשא אמיתי ובכך בעצם מעלים את הסיכויים להופעת מזיקים שונים שיכולים לגרום למחלות דשא. דשא אמיתי, בריא וירוק

לכתבה המלאה »
קומפוסט תולעים אורגני לגינה
שיקום דשא

דשא טבעי מעניק לכל חצר – פרטית או ציבורית, מראה חיוני, ונותן נגיעות של טבע גם בלב העיר. במהלך השנה הדשא עובר לא מעט, עם

לכתבה המלאה »
סוגי מזיקים לגינה ודרכי התמודדות
שיטת עבודה
שיחת טלפון

בשיחת הטלפון נבין את הצרכים שלכם וניערך לפגישה בשטח, על מנת להבין באופן המקצועי ביותר כיצד נוכל להחיות את הגינה שלכם.

פגישה

נערוך פגישת הכרות וייעוץ בשטח שמטרתה להכיר את הגינה שלכם ותנאי השטח בצורה מעמיקה יותר, נספק ייעוץ מקצועי ונצא לדרך לאחר מתן הצעת מחיר מדויקת לשירותים הרלוונטיים לכם ובהתאם לתקציב שלכם.

עבודה אצל הלקוח

תכנון הוא המפתח להצלחה. אחרי ששיקללנו את גודל הגינה, תנאי השטח, התקציב והחזון שלכם נתחיל לתכנן את גינת החלומות שלכם, העבודה לא תתחיל לפני שתכנית העבודה לא תהיה לשביעות רצונכם.

קוצרים את הפירות

לאחר שלבי התכנון נבצע את העבודה בשטח, עם תשומת לב וירידה לפרטים הקטנים, דגש על עשייה אקולוגית, תוצאה אסתטית, בריאה, ובעלת אופק פתוח.

תחזוקה שוטפת

לאחר ביצוע העבודה, נמשיך ללוות אתכם בקצירת הפירות, תרתי משמע. תוכלו להיעזר בנו בתחזוקה, ליווי ובייעוץ מקצועי על מנת שתוכלו לבצע את העבודה בעצמכם, הכל בהתאם לצורך שלכם.

למה לבחור בנו? כי אכפת לנו!
יצירתיות

חשיבה מחוץ לקופסא ועבודה בתנאים "לא שיגרתיים". אנחנו רואים את התמונה הגדולה ובאמצעות תכנון ניתן לספק פתרונות לאזורים מאתגרים.

בוגר ביולוגיה ימית

בוגר ביולוגיה ימית המשלב ניסיון מעשי בשטח וידע מקצועי.

יחס אישי וליווי צמוד

אנחנו איתכם לאורך כל הדרך שלב אחרי שלב.

מקצועיות

הקפדה על סטנדרים גבוהים ותשומת לב לפרטים הקטנים.

שנים של ניסיון בגינון

תיק העבודות והרזומה שלנו מכיל פרוייקטים מזרע ועד יער מאכל.

גינות מרוצות
האיזורים שבהם אנחנו עובדים
יצירת קשר

הגנן הנדיב מבשל לכם המון הפתעות ל-2024

קורסים דיגיטליים לגינון ביתי מדריכים וטיפים לגידול פירות וירקות אורגניים

רוצה לקבל את המדריכים לפני כולם? מלאו את הפרטים!

דילוג לתוכן