הדברת זבליות (דרן הדשא)

מזיקים תת-קרקעיים ומזיקי שטח שונים עלולים לפלוש לגינות פרטיות, ציבוריות וגם לשטחים חקלאיים. אחד מהמזיקים האלה הוא זבלית/דרן הדשא, שנפוץ במיוחד בישראל, והוא עלול לגרום לנזקים שונים ברחבי גינות ושטחי גידול אחרים. כאן נגלה מה זאת זבלית, כיצד לזהות אותה ומה דרכי הטיפול היעילות ביותר בזבליות.

תוכן עניינים

מה זה זבליות / דרן הדשא?

זבליות דרן הדשא

דרן הדשא הם זחלי חיפושיות, אשר מתפתחים בקרקע, וניזונים משורשי דשא. הזחלים האלו מתפרסים בגינות במספרים גדולים, והם עלולים לגרום לניוון של אזורי דשא שלמים. לאחר שלב הזחל, הדרן הופך לחיפושית בשם 'זבלית', שמכרסמת את שורשי הדשא. התוצאה היא נבילה של הדשא ולעתים אפילו הרס של מדשאות שלמות.

איך מזהים זבליות/דרן הדשא: מאפיינים, נזקים ודרכי זיהוי

איך לזהות את דרן הדשא

כמו מזיקים אחרים, יש לזבליות מאפיינים ייחודיים שניתן להבחין בהם גם בעין לא מקצועית:

צבע: לבן או קרם, ראש בגוון חום

מבנה גוף: צורה של סהר, באורך 6-50 מ"מ

מחזור חיים: לדרן הדשא יש מחזור חיים שמתחיל לרוב בסוף האביב. בתקופה הזו הזבליות הבוגרות (החיפושיות) מטילות ביצים לתוך הקרקע, במהלך האביב הזחלים עוברים לשלב הגולם ובקיץ בוקעות מהגלמים חיפושיות. חיפושיות של דרן הדשא הן חומות ויש מינים שונים בצבעים שונים, הן בעלות שריון מגן ושלוש זוגות רגליים.

מרבית הנזקים נגרמים בסוף הקיץ, כאשר הזבליות מגיעות לשלב החיפושית הבוגר. בתקופה הזו החיפושיות ניזונות מהשורשים של הדשא, ולכן הדשא לא יכול לספוג מים וחומרי הזנה. התוצאה היא יובש בדשא, קמילה והיווצרות של אזורים צחיחים במדשאות.

מכיוון שזבליות פועלות מתחת לפני הקרקע וגם על הקרקע, ניתן להבחין בהן ובנזקים שהן גורמות בקלות. כמו מזיקי דשא אחרים, אלו הנזקים האופייניים וסימני ההיכר של זבליות:

  • חורים בדשא וסימני נשיכה בדשא
  • אזורים חומים, יבשים וגם מתים בדשא
  • דשא בעל מראה קמול (עלים שנוטים כלפי מטה)
  • מחילות זעירות באדמה
דרן הדשא נזקים

האם זבליות / דרן הדשא מזיקה לצמחים?

בהחלט. משלב הביצה, דרך שלב הגולם ועד לשלב של חיפושית בוגרת, דרן הדשא מזיק לצמחייה. עיקר הנזק הוא לדשא, כך שהנזקים לצמחים אחרים הם עקיפים.

דרן השדא מזיק גם לצמחים

האם זבלית / דרן הדשא מסוכנת לנו?

זבליות לא מזיקות לבני אדם ולבעלי חיים. הזחלים וגם החרקים הבוגרים לא עוקצים בני אדם ובעלי חיים, ולכן לא גורמים לנזקים בריאותיים כלשהם.

האם ישנו טיפול מקדים המונע את הופעת זבליות / דרן הדשא?

תחזוקה נאותה של דשא מאפשרת למזער נזקים של מזיקים. אם משקים דשא בזמן הנכון ועם כמות המים הנכונה, ניתן למנוע התפתחות של מזיקים שונים, לרבות דרן הדשא. טיפול נאות בדשא גם עוזר למזער נזקים של מזיקים שכבר פלשו לגינה, ומאפשר לזהות נזקים בצורה טובה ביותר.

בנוסף, ישנם תכשירים ותרסיסים שנועדו למנוע התפתחות של זבליות. יש לרסס את התכשירים האלו בתקופת האביב, כלומר בשלב הזחל של הזבליות, כדי למנוע את התפתחותן וכדי להרוג את הזחלים. יש גם תכשירים שנועדו נגד חיפושיות בוגרות, והם מכילים כימיקלים שהורגים את הזבליות במהירות.

דרן הדשא

למה חשוב לבצע הדברת זבליות / דרן הדשא?

אם מבחינים בזחלים של דרן דשא או בזבליות בוגרות, חשוב לפעול בהקדם. החיפושיות האלו יכולות לזרוע הרס בדשא במהירות, וגם לגרום לנזק עקיף לצמחים אחרים. מכיוון שזבליות ניזונות משורשים של דשא, הדשא שלכם עלול להתייבש או לקמול קליל.

לאחר מכן יהיה צורך בטיפול בזבליות הבוגרות, עקירה של הדשא הניזוק ושתילה של דשא טבעי חדש. השיקום במקרים האלו עלול להיות ממושך, ולכן חשוב לבצע הדברה נגד זבליות בהקדם. אם אתם מבחינים בסימנים המסגירים של זבליות, מומלץ לקרוא למומחה בתחום שיבחן האם אכן מדובר בזבליות, ויתאים לכם את שיטת הטיפול הטובה ביותר.

הדברת זבליות בגינה

כיצד מבצעים הדברה נגד זבליות / דרן הדשא?

יש מספר דרכים לטפל ביעילות בזבליות, והן:

הדברה נגד זחלים

ישנם תכשירים שונים שכוללים חומרי הדברה כימיים נגד זחלים, כולל זחלים של זבליות. פיזור של חומרי ההדברה האלו קוטל את דרן הדשא, וכך הוא לא מתפתח לחיפושית בוגרת שמתרבה שוב ושוב.

ריסוס החיפושיות

יש בשוק גם תכשירים נגד זבליות בוגרות; תרסיסים שונים הורגים זבליות בוגרות, וניתן לרסס אותם בקלות על מדשאות, ובכך להרוג זבליות בוגרות.

הדברה טבעית

שתי השיטות שתוארו מעלה מאפשרות להיפטר מזבליות/דרן דשא, אבל יש להן תופעות לוואי לא רצויות. ראשית כל, חומרי הדברה מכילים כימיקלים שמזיקים לחרקים אבל גם לצמחים. אם אתם מגדלים ירקות או פירות בגינה ומרססים תכשיר נגד מזיקים, אתם תרססו גם את הגידולים שתאכלו בעתיד.

בנוסף, מזיקים רבים פיתחו עמידות נגד תרסיסים כימיים, כך שאין ערובה שריסוס כימי יעשה את העבודה. בגלל הסיבות האלו אנשים רבים בוחרים בשיטה של הדברה ביולוגית טבעית נגד מזיקים, כולל זבליות. הדברה טבעית היא שיטה שבה משחררים באזור הנגוע את האויבים הטבעיים של המזיקים. האויבים האלו ניזונים מהמזיקים, ובכך ממגרים אותם – בלי שימוש בכימיקלים.

כמה עולה הדברת זבליות / דרן הדשא אקולוגית?

הפופולריות של הדברה טבעית הולכת וגוברת בשנים האחרונות. העמידות של מזיקים לחומרי הדברה, לצד נזקים לאדמה ולצמחים, הגבירו את הביקוש לדרכים טבעיות לטיפול במזיקים. הדברה טבעית היא בעלת השפעות לטווח הארוך, בלי נזקים נלווים ותופעות לוואי.

כאשר משחררים אויבים טבעיים של מזיקים בשטחי גידול, הם פוגעים רק במזיקים ולא בשום דבר אחר. התוצאה היא הדברה טבעית, הגדלה של המגוון הביולוגי בשטח ושיקום של האזור הנגוע.

המחיר של הדברה טבעית משתנה בהתאם לסוג המזיקים שיש באזורכם והיקף ההדברה שצריך לבצע. יש מקרים שבהם צריך לבצע שני סבבים של הדברה טבעית, וישנם מקרים שבהם סבב אחד מספיק. המחיר של הדברת זבלית באופן טבעי מתחיל מכמה מאות שקלים, והדבר החשוב ביותר הוא לבצע את ההדברה באופן מקצועי.

אם הבחנתם במזיקים בגינה או בשטח שלכם, חשוב תחילה לבדוק באילו מזיקים מדובר, ורק לאחר מכן לבצע הדברה. בחברת "הגנן הנדיב" אנו מציעים שירותי הדברה ירוקה בהתאמה אישית, עם ייעוץ מקדים, בדיקה מדוקדקת של המצב בשטח והדברה מדויקת נגד מזיקים.

כדי למנוע נזקים נוספים לדשא ולגידולים אחרים, פנו אלינו. אנחנו מספקים שירותי הדברה ירוקה מקצועיים, לצד שירותים נוספים של תכנון גינות, הקמת גינות, התקנת מערכות ניטור והשקיה, ושירותים חיוניים נוספים.

כאשר יש צורך בהדברה, אנו מבצעים שחרור מבוקר של טורפים טבעיים של המזיקים שעושים את העבודה על הצד הטוב ביותר. אנו פנויים לספק לכם מידע ושירות בכל עת, ונשמח לסייע לכם ליהנות משטח נקי ממזיקים – בלי כימיקלים ובלי תופעות לוואי.

אולי יעניין אותך

מה זה ריזוקטוניה
הדברת ריזוקטוניה

בין שמדובר בקרקע פרטית או חקלאית, ישנם מזיקים רבים שעשויים לחולל הרס רב. בעוד שחלק מהמזיקים האלו נראים לעין, ישנם מזיקים מיקרוסקופיים, כמו ריזוקטניה, שלא

לכתבה המלאה »
פרודניה תמונה
הדברת פרודניה

מזיקי גינה שונים מסבים נזקים לגידולים, ואם לא עוצרים אותם בזמן, הנזקים עלולים להיות משמעותיים. אחד מהמזיקים הנפוצים ביותר בישראל הוא הפרודניה, שניתן לראות במגוון

לכתבה המלאה »
זחל זבליות דרן הדשא
הדברת זבליות (דרן הדשא)

מזיקים תת-קרקעיים ומזיקי שטח שונים עלולים לפלוש לגינות פרטיות, ציבוריות וגם לשטחים חקלאיים. אחד מהמזיקים האלה הוא זבלית/דרן הדשא, שנפוץ במיוחד בישראל, והוא עלול לגרום

לכתבה המלאה »
מזיקים בדשא
מזיקים בדשא

הדשא שלנו הוא בית גידול נהדר עבור חרקים וטפילים זעירים, שניזונים ממנו ובעצם מזיקים לדשא ומונעים ממנו לצמוח כמו שצריך, שלא נדבר על כך שלנו

לכתבה המלאה »
קומפוסט תולעים אורגני לגינה
מחלות דשא

אנשים רבים בוחרים לשתול בגינה הפרטית שלהם דשא אמיתי ובכך בעצם מעלים את הסיכויים להופעת מזיקים שונים שיכולים לגרום למחלות דשא. דשא אמיתי, בריא וירוק

לכתבה המלאה »
קומפוסט תולעים אורגני לגינה
שיקום דשא

דשא טבעי מעניק לכל חצר – פרטית או ציבורית, מראה חיוני, ונותן נגיעות של טבע גם בלב העיר. במהלך השנה הדשא עובר לא מעט, עם

לכתבה המלאה »
סוגי מזיקים לגינה ודרכי התמודדות
טיפים לגינון וגידול ירקות
מזיקים בגינה

הם קטנים, מזיקים ופוגעים הרבה פעמים בתוצרת של הגינה הביתית שעמלנו עליה כל כך קשה. מזיקים! באילו סוגים ניתקל, מהם פתרונות ההדברה הקיימים, ומדוע הדברה ביולוגית

לכתבה המלאה »
זחל זבליות דרן הדשא
שיטת עבודה
שיחת טלפון

בשיחת הטלפון נבין את הצרכים שלכם וניערך לפגישה בשטח, על מנת להבין באופן המקצועי ביותר כיצד נוכל להחיות את הגינה שלכם.

פגישה

נערוך פגישת הכרות וייעוץ בשטח שמטרתה להכיר את הגינה שלכם ותנאי השטח בצורה מעמיקה יותר, נספק ייעוץ מקצועי ונצא לדרך לאחר מתן הצעת מחיר מדויקת לשירותים הרלוונטיים לכם ובהתאם לתקציב שלכם.

עבודה אצל הלקוח

תכנון הוא המפתח להצלחה. אחרי ששיקללנו את גודל הגינה, תנאי השטח, התקציב והחזון שלכם נתחיל לתכנן את גינת החלומות שלכם, העבודה לא תתחיל לפני שתכנית העבודה לא תהיה לשביעות רצונכם.

קוצרים את הפירות

לאחר שלבי התכנון נבצע את העבודה בשטח, עם תשומת לב וירידה לפרטים הקטנים, דגש על עשייה אקולוגית, תוצאה אסתטית, בריאה, ובעלת אופק פתוח.

תחזוקה שוטפת

לאחר ביצוע העבודה, נמשיך ללוות אתכם בקצירת הפירות, תרתי משמע. תוכלו להיעזר בנו בתחזוקה, ליווי ובייעוץ מקצועי על מנת שתוכלו לבצע את העבודה בעצמכם, הכל בהתאם לצורך שלכם.

למה לבחור בנו? כי אכפת לנו!
יצירתיות

חשיבה מחוץ לקופסא ועבודה בתנאים "לא שיגרתיים". אנחנו רואים את התמונה הגדולה ובאמצעות תכנון ניתן לספק פתרונות לאזורים מאתגרים.

בוגר ביולוגיה ימית

בוגר ביולוגיה ימית המשלב ניסיון מעשי בשטח וידע מקצועי.

יחס אישי וליווי צמוד

אנחנו איתכם לאורך כל הדרך שלב אחרי שלב.

מקצועיות

הקפדה על סטנדרים גבוהים ותשומת לב לפרטים הקטנים.

שנים של ניסיון בגינון

תיק העבודות והרזומה שלנו מכיל פרוייקטים מזרע ועד יער מאכל.

גינות מרוצות
האיזורים שבהם אנחנו עובדים
יצירת קשר
דילוג לתוכן