איך לגדל פלפל חריף? 3 טיפים לגידול פלפל חריף

הוא מכניס טעם לכל מנה, מעורר את התיאבון בתחילת הסעודה, מהווה חלק עיקרי במטבחים רבים ברחבי העולם והרכיב שמעניק לו את טעמו הייחודי – הקפסיאיצין – משמש כמשכך כאבים מקומי ואף מאיץ תהליכי החלמה מכיבים בקיבה. הפלפל החריף, גבירותי ורבותי – הירק שמככב כמעט בכל מנה בישראל, ותופתעו לגלות כמה קל ופשוט לגדל אותו בתנאים ביתיים.

גידול פלפל חריף בבית

היכרות ראשונית עם הפלפל החריף

למעשה, פלפל חריף הוא מונח רחב המגלם בתוכו מספר מינים שונים של פלפלים הנקראים פלפלת. הזן הידוע, המוכר והאהוב הוא הפלפלת השנתית – הפלפל חריף. הטעם החריף מגיע מתרכובת הנקראת קפסיאיצין הנמצאת בגרעיני הפלפל ומעניקה לו את תחושת העקצוץ האופיינית.

תחושת החריפות מתרחשת כאשר הקפסיאיצין נקשר אל קולטני הכאב בלשון ובחך.

הפלפל החריף נחשב למזון בריא ובעל סגולות רפואיות רבות: הוא עשוי להקל על מיגרנות וכאבי ראש, עשיר בוויטמינים, אשלגן, זרחן, גופרית ומגנזיום, מחזק את המערכת החיסונית ואף נמצא כיעיל להרזיה ויצירת שובע.

לפי עדויות ארכיאולוגיות, הפלפל החריף היה מהזנים הראשונים שבויתו בשיטת האבקה עצמית

תנאי גידול לפלפל חריף – מדריך מזורז

  • עונה – אביב-קיץ.
  • שמש – שמש מלאה
  • השקיה – גבוהה
  • פריחה – עלים ירוקים וענפים
  • גיזום – מומלץ לקטום ענפים חלשים כדי לעודד צמיחה
  • קצב צמיחה – מהיר.
  • חולשה – כנימות ומזיקים אחרים.

גידול פלפל חריף – איך עושים את זה?

גידול פלפל חריף הוא משימה פשוטה וקלה מאוד: פשוט שותלים את זרעי הפלפל באדמה של גינת הירק שלכם, משקים, ומחכים לנביטה. אם אתם רוצים חיים קלים יותר – אתם יכולים פשוט לקנות שתיל מוכן.

המלאכה היא די פשוטה: זרעו זרעים באדמה, במרווחים של 50 ס"מ. זרעי הפלפל ינבטו היטב כמעט בכל קרקע אוורירית וקלה, אולם על מנת לגדל באופן אידיאלי את הפלפל ניתן להכין תערובת קרקע שתיטיב את תנאי הגידול של הפלפל ותסייע בגידול ירק יציב, בריא ובעל טעם חזק.

כדי להכין את תערובת הקרקע תזדקקו לקרקע גן פוריה, חול פשוט (כלומר, חול בעל מרקם גס יותר מקרקע של גן) וורמיקוליט או פרלייט. היחסים בין שלושת המרכיבים צריכים להיות שווים – דהיינו, שליש מכל חומר.

איך לגדל פלפל חריף

זריעת פלפל חריף

הטמינו את זרעי הפלפל בעומק שלא עולה על חצי סנטימטרים בתוך הקרקע. לאחר מכן יש לכסות את הזרעים ולהשקות את האדמה.

כעבור מספר ימים ועד כמה שבועות בודדים תסתיים תהליך הנביטה ובמהלך שלושת עד ארבעת החודשים לאחר הזריעה אתם תראו פלפלים חריפים בריאים, יציבים ומוכנים לקטיף.

שתילת פלפל חריף

כאמור, תוכלו לרכוש שתילי פלפל חריף במשתלה הקרובה לביתכם ואז רק לשתול אותו באדמה. אם אתם שותלים כמה ליד אחד השני, שימו לב שיש בניהם מרווחים של 50-50 ס"מ לפחות.

האם אפשרי לגדל פלפל בעציץ או אדנית?

זה כבר עניין של ההעדפה ואילוצי מקום. אם יש לכם מרפסת שטופת שמש, אתם לגמרי תוכלו לגדל פלפל חריף בעציץ, רק שימו לב שתצטרכו עציץ עם מינימום 20 ליטר. אדניות סטנדרטיות לא יתאימו לגידול פלפלים.

שתילת פלפל חריף בגינה בבית

אקלים והשקייה

פלפל חריף זקוק להרבה שמש כדי שיצמח באופן אידיאלי ויקבל את הטעם החריף האופייני. על כן, ההמלצה היא למקם את העציץ או האדנית במקום שטוף שמש שמקבל קרני שמש ישירות, עם העדפה לגינה הפונה דרומה. באופן כזה, הפלפל יקבל שש שעות שמש מלאות – הנחוצות ביותר עבור גידול הפלפל, בפרט בשלבים הראשוניים של הצמיחה.

בכל הנוגע להשקיה, יש להשקות את הצמח באופן תדיר ועם זאת להיזהר שלא להגיע למצב שבו הקרקע רוויה ביותר מדי מים, כיוון שזה עשוי לגרום לריקבון בשורשים, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצות מערכות השקייה.

טיפים חשובים:

  • קטימת הענפים החלשים תנתב יותר אנרגיה אל הענפים החזקים יותר של הצמח ותסייע להתפתחות חזקה ויציבה יותר.
  • ניתן להוסיף קש וגבבה לקרקע ובכך להקל על תהליך הגידול ולשמור על הקרקע לחה ופורייה. כמו כן, הגבבה תעודד צמיחה ואף תמנע את הופעתם של עשבים שוטים למיניהם
  • רצוי לא לשכוח לבצע פעולות בעלות השפעה חיובית על תהליך הצמיחה, כמו דישון הקרקע וניכוש עשבי בר מסביב לצמח.

החלק החשוב ביותר בגידול הפלפל החריף הוא ההשקייה – השקיית הפלפל מוכרחה להיעשות במינון מדויק, לכן אנו ממליצים על התקנת מערכות השקייה. יותר מדי מים – העלים יתחילו לפתח ריקבון. לחילופין, במקרה שבו יהיו מעט מדי מים – העלים יתחילו להצהיב ולהיראות יבשים.

דרך טובה לבדוק את מידת הרטיבות של האדמה היא לשים את האצבע בתוך האדמה ולהוציא אותה, אם היא רטובה – סימן שלא צריך להשקות. אם היא יוצאת יבשה לחלוטין – זה הזמן להשקות את הפלפל החריף.

מה לגבי מזיקים של פלפל חריף?

זאת שאלה נהדרת והאמת שיש לנו חדשות ממש טובות, פלפל חריף כמעט לא סובל מהמזיקים הנפוצים של הקיץ ואולי אתם הולכים להיות מופתעים, אבל פעמים רבות משתמשים בפלפל חריף כדי להדוף מזיקים מהגינה. יש אנשים שמסתפקים בשתילת פלפל חריף במקומות אסטרטגים, ויש כאלה שגם מכינים תרסיס פלפל שדוחה את רוב המזיקים הסוררים בגינה.

בין התופעות שהפלפל לא מוגן מפניהם – אלה וירוסים (שלצערנו אין יותר מדי לעשות מרגע הדבקה), מחלות עלים שנובעות כתוצאה מלחות יתר בעלים ושחור הפיטם – מעין השחרה וריקבון שנראים בקצה הפלפל. כדי להימנע מכך, הקפידו לספק לצמח השקיה סדירה ולהזין אותו אחת ל-3 שבועות עם הומוס נוזלי.

הגיעה שעת הקטיף!

גידול פלפל חריף באדנית במרפסת

כאשר הפלפל אדום ובוהק הדבר מסמן שהוא הגיע לשיא הבשלות שלו וזה הזמן לקטוף אותו. יש כאלו שיעדיפו לקטוף את הפלפל בשלב מוקדם יותר, כאשר הוא ירוק – מדובר בעניין של טעם.

כאשר אתם קוטפים את הפלפלים יש לנקוט בזהירות יתירה שלא לפגוע בענפים הסמוכים – ענפי הפלפל הם עדינים ושבריריים מאוד, בפרט כאשר מדובר בפלפלים צעירים – הקפידו לקטוף בעדינות.

ניתן לאכול מיד, לייבש, להקפיא או לאחסן במקרר.

זה הכל. סיימתם את המדריך הפשוט והקליל שלנו לגידול פלפל חריף בבית. זה הזמן שלכם לקפוץ למשתלה הקרובה, לרכוש זרעים או שתילי פלפל ולהתחיל במלאכה. כאשר הפלפלים הראשונים יתחילו לנבוט – שם תדעו שהקסם קורה, וזה פשוט שווה הכל. בהצלחה! 

אולי יעניין אותך?

תנאי גידול דשא רייגראס
טיפים לגינון וגידול ירקות

דשא סינטטי או דשא טבעי?

אנשים רבים מתלבטים איזה סוג דשא לבחור לגינה שלהם, מצד אחד כל בעל בית מעוניין במראה ירוק של דשא טבעי ורענן עם ניחוחות קסומים של

לכתבה המלאה »
פלפל חריף תנאי גידול
שיטת עבודה
שיחת טלפון

בשיחת הטלפון נבין את הצרכים שלכם וניערך לפגישה בשטח, על מנת להבין באופן המקצועי ביותר כיצד נוכל להחיות את הגינה שלכם.

פגישה

נערוך פגישת הכרות וייעוץ בשטח שמטרתה להכיר את הגינה שלכם ותנאי השטח בצורה מעמיקה יותר, נספק ייעוץ מקצועי ונצא לדרך לאחר מתן הצעת מחיר מדויקת לשירותים הרלוונטיים לכם ובהתאם לתקציב שלכם.

עבודה אצל הלקוח

תכנון הוא המפתח להצלחה. אחרי ששיקללנו את גודל הגינה, תנאי השטח, התקציב והחזון שלכם נתחיל לתכנן את גינת החלומות שלכם, העבודה לא תתחיל לפני שתכנית העבודה לא תהיה לשביעות רצונכם.

קוצרים את הפירות

לאחר שלבי התכנון נבצע את העבודה בשטח, עם תשומת לב וירידה לפרטים הקטנים, דגש על עשייה אקולוגית, תוצאה אסתטית, בריאה, ובעלת אופק פתוח.

תחזוקה שוטפת

לאחר ביצוע העבודה, נמשיך ללוות אתכם בקצירת הפירות, תרתי משמע. תוכלו להיעזר בנו בתחזוקה, ליווי ובייעוץ מקצועי על מנת שתוכלו לבצע את העבודה בעצמכם, הכל בהתאם לצורך שלכם.

למה לבחור בנו? כי אכפת לנו!
יצירתיות

חשיבה מחוץ לקופסא ועבודה בתנאים "לא שיגרתיים". אנחנו רואים את התמונה הגדולה ובאמצעות תכנון ניתן לספק פתרונות לאזורים מאתגרים.

בוגר ביולוגיה ימית

בוגר ביולוגיה ימית המשלב ניסיון מעשי בשטח וידע מקצועי.

יחס אישי וליווי צמוד

אנחנו איתכם לאורך כל הדרך שלב אחרי שלב.

מקצועיות

הקפדה על סטנדרים גבוהים ותשומת לב לפרטים הקטנים.

שנים של ניסיון בגינון

תיק העבודות והרזומה שלנו מכיל פרוייקטים מזרע ועד יער מאכל.

גינות מרוצות
האיזורים שבהם אנחנו עובדים
יצירת קשר

הגנן הנדיב מבשל לכם המון הפתעות ל-2024

קורסים דיגיטליים לגינון ביתי מדריכים וטיפים לגידול פירות וירקות אורגניים

רוצה לקבל את המדריכים לפני כולם? מלאו את הפרטים!

דילוג לתוכן