מדריך לגידול עגבניות שרי – איך לגדל עגבניות שרי במרפסת ובגינה בבית?

יש לכם חצר גדולה או אפילו מרפסת מרווחת? זה בהחלט מספיק על מנת להתחיל לגדל עגבניות שרי. דמיינו לעצמכם מצב שבו אינכם נדרשים עוד ללכת לסופר על מנת לרכוש פירות וירקות. את כל הפירות והירקות שבהם תשתמשו, תוכלו לגדל ממש בביתכם. זה הזמן ללמוד איך לגדל עגבניות שרי, ואנחנו מבטיחים לכם שזה לא מסובך כמו שזה נשמע. אחרי שתקראו את המדריך הבא – תבינו תגלו  שגידול עגבניות שרי זה עניין אפילו די פשוט.

איך לגדל עגבניות שרי

לפני שיוצאים לדרך, בואו נשבור כאן איזה מיתוס על עגבניית שרי

לפני שנתחיל לדבר על איך מגדלים עגבניות שרי, מוטב כי תכירו אותה לעומק. השאלה הראשונה שתרצו לקבל עליה תשובה היא – האם מדובר על פרי או על ירק? אז לידע כללי – השאלה הזאת הגיעה לפתחו של בית המשפט בארצות הברית, ועד היום אין לה תשובה חד משמעית. מבחינה בוטנית עגבניית שרי כמו עגבנייה הרגילה מוגדרת כפרי מכיוון שיש בה זרעים. מבחינה קולינרית, תזונאים ושפים שנוהגים לבשל עם עגבניות – מגדירים אותה כירק. אולי כדאי לבדוק מה אייל שני חושב על זה… 

עד החצי השני של המאה העשרים היה מאוד נדיר למצוא עגבניות שרי. המחירים של העגבניות האלה היו מאוד גבוהים, ושכיחותן הייתה נמוכה מאוד. למרות שהרבה נוטים להאמין שעגבניית שרי זו המצאה ישראלית, למען האמת זה לא מדויק. הן התחילו לצוץ בהתחלה בארצות הברית (ומשם מגיע גם שמן, שרי – כמו דובדבן באנגלית). עם השנים היה ניתן לראות איך הן מתחילות לצוץ כמעט בכל פינה. אגב, ההמצאה הישראלית, היא למעשה פיתוח הזן הנפוץ ביותר בעולם, טומאצ'יו והוא פותח בעיקר בשביל שיהיה עמיד לאקלים החם של ארצנו.

תנאי גידול לעגבניית שרי – מדריך מזורז

  • עונה – אביב -קיץ
  • שמש – שמש מלאה
  • השקיה – בינונית
  • פריחה – פרחים צהובים
  • גיזום – נהוג לקטום "סאקרים" כדי לעודד צמיחה בריאה יותר
  • קצב צמיחה – מהיר
  • חולשה – וירוסים, מחלות עלים ומזיקי קיץ.
טיפים לגידול עגבניות שרי בגינה

איך מגדלים עגבניות שרי?

על מנת שתוכלו לדעת איך לגדל עגבניות שרי, מוטב כי תבחרו את המיקום שבו הכל יקרה. יש כאלה שיש להם גינת ירק והם מעדיפים לגדל את עגבניות השרי בגינה עצמה. אחרים שאין להם גינה יעדיפו יוכלו לבצע גידול עגבניות שרי בגינה קטנה במרפסת.

גידול עגבניות שרי בעציץ ואדנית

שתילת עגבניות שרי בעציץ יכולה להיות פתרון אידיאלי לכל מי שאין ברשותו גינה. את העציץ ניתן למקם במרפסת, ובכך להרוויח עגבניות שרי טריות בכל ימות השנה. אך מה נדרש על מנת להצליח במשימה?

  • עציץ גדול בנפח של 15-25 ליטר.
  • לא להשתמש באדמה שנלקחה ישירות מהגינה.
  • תערובת שתילה המכילה קומפוסט.
  • זני עגבניות שרי איכותיים.
  • מתקן הדליה (נגיע לכך בהמשך).
איך לגדל עגבניות שרי באדנית

גידול עגבניות שרי בגינה

למי מכם שיש גינה, יכול להשתמש בה על מנת לגדל את עגבניות השרי. זה יכול להיות מאוד נחמד לראות איך הגינה מתמלאת בכל מיני סוגים של פירות וירקות. כמובן שעגבניות שרי טריות הנקטפות ישירות מהגינה הן מעדן של ממש. מה נדרש על מנת לבצע גידול של עגבניות שרי בגינה?

  • זרעי עגבניית שרי איכותיים.
  • שטח אדמה חשוף לשמש.
  • התמודדות מהירה עם מזיקים שונים.
  • תערובת שתילה המכילה קומפוסט.
  • ישנו צורך לבצע הדלייה.

האם אפשר לגדל עגבניות שרי בתוך הבית?

ישנה בעיה מסוימת עם גידול של עגבניות שרי בתוך הבית. כמו שנאמר על מנת שעגבניות שרי יצמחו הן זקוקות לשמש ישירה, ולהרבה ממנה.

כל השלבים לגידול עגבניות שרי

  1. הכנת השטח/מיכל – אם אתם הולכים לגדל את העגבניות בשטח, אז חשוב להכין היטב את האדמה לפני. ראשית, יש לבצע תיחוח אדמה באמצעות קלשון ייעודי, טוריה או את חפירה. פעולת התיחוח היא למעשה הפיכת האדמה ופירורה, כך אנחנו מאווררים אותה ומאפשרים לשתיל להתפתח בצורה התקינה ביותר, בסיום הוסיפו קומפוסט.

אם אתם רוצים לגדל את עגבניות השרי במיכל, שימו לב שאתם גם קודחים חורים בחלק התחתון כדי שהצמח יוכל לנקז את המים בצורה המיטבית. לאחר מכן, מוסיפים תערובת שתילה וקומפוסט. בגלל שאנחנו מגדלים את העגבניות בעונה חמה, כדאי בסיום ההכנות להוסיף שכבת חיפוי כדי לשמור על לחות האדמה למנוע אידוי מים מהיר. חיפוי יכול להיות קש, עלים יבשים וכו'.

  1. שמש – עגבניות שרי זקוקות לפחות לשמונה שעות שמש ישירה בכל יום.
  2. השקיה – עגבניות זקוקות להשקיה סדירה, בלי זה – הפירות לא יתפתחו באופן בריא ואתם עשויים לסבול מתופעה שנקראת גם "שחור הפיטם", כשהחלק התחתון של הפרי נרקב. לכן, בין אם אתם מתכננים להשקות באמצעות מחשב השקייה לגינה ,טפטפות, צינור או משפך, וודאו שאתם עושים את זה בכל יום בשעה קבועה, רצוי בשעות הבוקר המוקדמות. כדי לחזק את הצמח כמה שניתן ולא להפוך אותו למפונק, כדאי לתת לאדמה להתייבש בין ההשקיות.
  3. דישון – עגבניות השרי ישמחו לקבל אחת לשבועיים שלושה הומוס מדולל במים.
  4. הדליה – המטרה של הדליה היא להעניק תמיכה לצמח – כדי שהענפים ימשיכו להתפתח לגובה ולא יגעו באדמה. אולי תופתעו לגלות, אבל עגבניות שרי יכולות להגיע לגבהים רציניים וזה צמח שמתפתח במהירות, לכן כדי שהוא יתפרש בצורה בריאה, ארגנו לו מתקן הדליה. תוכלו לעשות זאת באמצעות קיר תומך, במבוקים, גדר מתכת פשוטה ועוד.
  5. הפריה – לכל סוגי העגבניות יש פרחים צהובים שמפרים את עצמם. אם אתם רוצים לוודא שההפריה בוצעה, תוכלו לנער בשעות הבוקר את הצמח בעדינות.

איך נכון להתמודד עם מזיקים?

אחד האתגרים הגדולים בגידול עגבניות שרי זה כל נושא המזיקים – בקיץ, ובכן ממש לא חסר מהם. החל מכנימות, תריפסאים, טוטה אבסלוטה, מחלות עלים, וירוסים, מחסור במינרלים ועוד. אז מה הסוד? איך שומרים על הצמח שלנו מפניהם?

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מזיקים זה למנוע אותם, ואיך עושים את זה? האמת, שזה די פשוט. אם אתם תספקו לצמח שלכם את כל תנאי הגידול שהוא זקוק להם – הוא יצמח להיות צמח חזק שעמיד בפני מזיקים. אתם צריכים להבין עוד דבר, מזיקים – הם חלק מהמערכת האקולוגית בטבע. יש סיכוי שהם יופיעו, יחד עם זאת, זה גם לא אומר שזה סופו של הצמח. באופן טבעי לאותם מזיקים יש טורפים טבעיים, כמו לדוגמה כנימות: הטורף הטבעי שלהן זה מושית השבע (חיפושית פרת משה רבינו).

לכן, לפני שאתם ממהרים להשתמש בתכשירים כימיים, תנו לטבע לעשות את שלו. ואם זה לא עובד? תוכלו להשתמש בתכשירים אורגניים כמו שמן נים ובמקרים יותר חמורים לפנות להדברה אורגנית (הדברה טבעית שנעשית באמצעות חרקים טורפים).

צמחו לי עגבניות שרי! איך קוטפים?

הגעתם לישורת האחרונה, וכעת תוכלו לקטוף את העגבניות הקטנות זה לא כל כך מסובך, תוכלו לקטוף אותן כבר באשכולות. כל פעם שהעגבניות הופכות להיות אדומות, זה אומר שהן כבר בשלות לאכילה. אם העגבניות עדיין בצבע ירוק, מוטב שלא לקטוף אותן על מנת שתוכלו ליהנות מטעמן העסיסי.

האם העגבניות ימשיכו לתת לי פרי אחרי קטיף?

עגבניות השרי ימשיכו לתת תמורה כל עוד מזג האוויר מאפשר זאת. ברגע שמזג אוויר יתחיל להתקרר, יהיה להן קשה יותר ובסופו של דבר הצמח ימות.

סיימתם לקרוא את המדריך, כעת כל מה שנותר זה לצאת לעבודה. אנחנו מקווים שהמדריך הזה עזר לכם להבין איך מגדלים עגבניות שרי במרפסת או בגינה. אנו בטוחים שבקרוב מאוד תוכלו ליהנות מפירות וירקות עסיסיים מתוצרת ביתית 🍅🍅🍅

אולי יעניין אותך?

תנאי גידול דשא רייגראס
טיפים לגינון וגידול ירקות

דשא סינטטי או דשא טבעי?

אנשים רבים מתלבטים איזה סוג דשא לבחור לגינה שלהם, מצד אחד כל בעל בית מעוניין במראה ירוק של דשא טבעי ורענן עם ניחוחות קסומים של

לכתבה המלאה »
גידול עגבניות שרי
שיטת עבודה
שיחת טלפון

בשיחת הטלפון נבין את הצרכים שלכם וניערך לפגישה בשטח, על מנת להבין באופן המקצועי ביותר כיצד נוכל להחיות את הגינה שלכם.

פגישה

נערוך פגישת הכרות וייעוץ בשטח שמטרתה להכיר את הגינה שלכם ותנאי השטח בצורה מעמיקה יותר, נספק ייעוץ מקצועי ונצא לדרך לאחר מתן הצעת מחיר מדויקת לשירותים הרלוונטיים לכם ובהתאם לתקציב שלכם.

עבודה אצל הלקוח

תכנון הוא המפתח להצלחה. אחרי ששיקללנו את גודל הגינה, תנאי השטח, התקציב והחזון שלכם נתחיל לתכנן את גינת החלומות שלכם, העבודה לא תתחיל לפני שתכנית העבודה לא תהיה לשביעות רצונכם.

קוצרים את הפירות

לאחר שלבי התכנון נבצע את העבודה בשטח, עם תשומת לב וירידה לפרטים הקטנים, דגש על עשייה אקולוגית, תוצאה אסתטית, בריאה, ובעלת אופק פתוח.

תחזוקה שוטפת

לאחר ביצוע העבודה, נמשיך ללוות אתכם בקצירת הפירות, תרתי משמע. תוכלו להיעזר בנו בתחזוקה, ליווי ובייעוץ מקצועי על מנת שתוכלו לבצע את העבודה בעצמכם, הכל בהתאם לצורך שלכם.

למה לבחור בנו? כי אכפת לנו!
יצירתיות

חשיבה מחוץ לקופסא ועבודה בתנאים "לא שיגרתיים". אנחנו רואים את התמונה הגדולה ובאמצעות תכנון ניתן לספק פתרונות לאזורים מאתגרים.

בוגר ביולוגיה ימית

בוגר ביולוגיה ימית המשלב ניסיון מעשי בשטח וידע מקצועי.

יחס אישי וליווי צמוד

אנחנו איתכם לאורך כל הדרך שלב אחרי שלב.

מקצועיות

הקפדה על סטנדרים גבוהים ותשומת לב לפרטים הקטנים.

שנים של ניסיון בגינון

תיק העבודות והרזומה שלנו מכיל פרוייקטים מזרע ועד יער מאכל.

גינות מרוצות
האיזורים שבהם אנחנו עובדים
יצירת קשר

הגנן הנדיב מבשל לכם המון הפתעות ל-2024

קורסים דיגיטליים לגינון ביתי מדריכים וטיפים לגידול פירות וירקות אורגניים

רוצה לקבל את המדריכים לפני כולם? מלאו את הפרטים!

דילוג לתוכן