הקמת גינה בשנת שמיטה מותר או אסור?

נושא שנת השמיטה חשוב לא רק עבור אלו שעוסקים בחקלאות למחייתם, אלא גם לגננים חובבים. אם גם אתם מתכננים להקים גינה או תוהים אם מותר לטפח גינה קיימת בשנת שמיטה, המאמר הבא הוא בשבילכם. הרבה אנשים שואלים את עצמם "הקמת גינה בשנת שמיטה מותר או אסור?", וכאן נענה יחדיו על השאלה, עם הסייגים וההלכות שחשוב לדעת בהקשר לשנת שמיטה.

תוכן עניינים

הקמת גינה בשנת שמיטה: מותר או אסור?

לפי ההלכה היהודית, יש להתייחס לגינות פרטיות כמו גינות קהילתיות, ציבוריות ואדמות חקלאיות; כאשר מגיעה שנת שמיטה, עדיף לא להקים גינה חדשה באמצעות שתילה של צמחים חדשים. אם אתם מתכננים להקים גינה חדשה, בשנת שמיטה לא ניתן לשתול שתילים חדשים. אולם, אין זה אומר שאסור לשמור על הגינה הקיימת. יש מספר פעולות שניתן לעשות בשנת שמיטה כדי לשמור על הגינה, כלומר לשמור על הקיים. הרשימה הבאה מפרטת את הפעולות המותרות בשנת שמיטה, ואם תבצעו אותן, הגינה שלכם תמשיך ללבלב בלי שתצטרכו להפר הלכות שמיטה:

טיפוח דשא

דשא טבעי גדל ללא הרף, ועל מנת שהוא לא יצא משליטה, ניתן לגזום אותו בשנת שמיטה. אתם יכולים לכסח דשא באופן קבוע, אבל יש להקפיד ולעשות זאת בגובה בינוני. כיסוח של דשא בשנת שמיטה צריך להתבצע באופן שלא מזרז או מעודד צמיחה, מה שקורה כאשר מכסחים דשא לגובה בינוני.

כיסוח דשא בשנת שמיטה

השקיה של צמחים

פעולה חשובה נוספת שצריך לבצע בזהירות היא השקיית צמחים. בשנת שמיטה, יש להשקות צמחים בפחות מים מהרגיל, וליתר דיוק – ב-10%-20% פחות מהכמות הרגילה. כמו עם הדשא, השקיית צמחים צריכה להתבצע למטרות תחזוקה ושמירה בלבד, ולא כדי לעודד צמיחה.

השקיית צמחים בשנת שמיטה

ניכוש עשבים

עשבים נחלקים למספר סוגים: ישנם עשבים שפוגעים באסתטיקה של גינות בלי לפגוע בצמחים, ויש עשבים שגוזלים משאבים מצמחים ופוגעים בהם. במקרים שבהם יש בגינתכם עשבים שמאיימים על צמחים אחרים – מותר לנכש אותם בשנת שמיטה. לעומת זאת, אם יש בגינתכם עשבים שאינם מזיקים לצמחים אחרים, אלא רק פוגעים במראה של הגינה – אין לנכש אותם.

ניכוש עשבים בשמיטה מותר או אסור

קטיפה של פירות

פירות מקשטים את הגינה בצבע וניחוחות נפלאים, ובשנת שמיטה יש להימנע מלקטוף פירות שצומחים בגינתכם. אולם, ניתן לבצע פעולות דילול של פירות וענפים שעלולים להישבר, או מהווים סכנה לסביבה.

גיזום ענפים

כאמור, ניתן לגזום ענפים בשנת שמיטה, אך רק במקרים הבאים:

  • אין לבצע גיזום למטרות אסתטיקה ויופי.
  • יש לגזום ענפים חולים.
  • יש לגזום ענפים שבורים.
  • יש לגזום ענפים שמהווים סכנה לאנשים שעוברים תחתם.
גיזום ענפים בשמיטה

דישון

דשן מהווה חלק חיוני בשגשוג של צמחים מכל הסוגים. לפיכך, אין להשתמש בדשן בשנת שמיטה כדי לעודד צמיחה של צמחים שונים. במקרים שבהם הגינה לא תשרוד ללא דשן, מותר לבצע דישון עדין. אם הגינה שלכם מתייבשת או מתחילה לקמול ללא דשן, ניתן לבצע דישון למטרות תחזוקה, עם תום שנת השמיטה.

הדברה נגד מזיקים

אין צורך לומר שמזיקים מסוגים שונים, בין שמדובר בחרקים, כנימות או פטריות, מהווים סכנה להמשך קיומן של גינות. אם בגינה שלכם ישנם מזיקים שעלולים לסכן את המשך קיומה, ניתן לבצע הדברה כדי להציל את הגינה ואת הצמחים שגדלים בה.

גידול צמחים בתוך הבית: מה עושים בשנת שמיטה?

עד כה דיברנו על גינות חיצוניות שנשתלות באדמה ונמצאות תחת כיפת השמיים. אולם, מה עושים עם צמחים שמגדלים באדניות בתוך הבית? או על גג הבית/גן של בניין? מה הלכות השמיטה עם גידולים מהסוג הזה? במקרים האלו יש לבדוק את תנאי הגידול של הצמחים: אם יש לכם "עציצים נקובים", כלומר עציצים שיש בתחתיתם נקב שגדול מספיק לצמיחת שורשים – אזי הלכות שנת שמיטה חלות עליו.

אם אתם מגדלים בביתכם או על הגג צמחים שמנותקים מהקרקע, ניתן לטפל בהם כרגיל. כלומר, הלכות שנת שמיטה לא מתקיימות עליהם, שכן הם אינם גדלים באדמה.

שנת שמיטה בגינות פרטיות וציבוריות

אין ספק שלצמחים יש חלק חיוני ממערכת הטבע, והם מספקים לנו חמצן, וכן מקשטים גינות בצבעים וצורות מופלאים. בשנת שמיטה מותר לתחזק גינות לפי ההלכות שנקבעו, ובכך לאפשר לגינה שלכם להחזיק מעמד עם לתום שנת השמיטה.

אם אתם זקוקים למידע או שירות תחזוקת גינות – "הגנן הנדיב" כאן עבורכם. העסק הייחודי מספק שירותים מקצועיים לגננים מקצועיים וחובבים, וזמינים לכם מוצרים איכותיים לתחזוקת גינה. אם אתם צריכים לתחזק את הגינה שלכם בשנת שמיטה, בגנן הנדיב תמצאו את כל המוצרים הנדרשים לכך, לצד שירות אדיב ומקצועי מצד הצוות בעל הניסיון העשיר בתחום.

שאלות ותשובות על גינון בשנת שמיטה

בשנת שמיטה עדיף לא להקים גינה חדשה, אם בכל זאת החלטתם להקים גינה בשנת שמיטה לא ניתן לשתול שתילים וצמחים חדשים.

בשנת שמיטה מותר לכסח את הדשא לגובה בינוני משום שכיסוח זה אינו מעודד או מזרז צמיחה של הדשא.

 בשנת שמיטה, יש להשקות צמחים בפחות מים מהרגיל, וליתר דיוק – ב-10%-20% פחות מהכמות הרגילה.

אם העשבים בגינתכם אינם מזיקים ופוגעים בצמים אחרים, אסור לנכש אותם, אך אם יש עשבים שגוזלים משאבים מצמחים ופוגעים בהם מותר לנכש אותם.

כאמור, ניתן לגזום ענפים בשנת שמיטה, אך רק במקרים הבאים:

  • אין לבצע גיזום למטרות אסתטיקה ויופי.
  • יש לגזום ענפים חולים.
  • יש לגזום ענפים שבורים.
  • יש לגזום ענפים שמהווים סכנה לאנשים שעוברים תחתם.

אין להשתמש בדשן בשנת שמיטה כדי לעודד צמיחה של צמחים שונים. במקרים שבהם הגינה לא תשרוד ללא דשן, מותר לבצע דישון עדין.

אולי יעניין אותך?
תנאי גידול דשא רייגראס
טיפים לגינון וגידול ירקות
דשא סינטטי או דשא טבעי?

אנשים רבים מתלבטים איזה סוג דשא לבחור לגינה שלהם, מצד אחד כל בעל בית מעוניין במראה ירוק של דשא טבעי ורענן עם ניחוחות קסומים של

לכתבה המלאה »
סוגי סוקולנטים
שיטת עבודה
שיחת טלפון

בשיחת הטלפון נבין את הצרכים שלכם וניערך לפגישה בשטח, על מנת להבין באופן המקצועי ביותר כיצד נוכל להחיות את הגינה שלכם.

פגישה

נערוך פגישת הכרות וייעוץ בשטח שמטרתה להכיר את הגינה שלכם ותנאי השטח בצורה מעמיקה יותר, נספק ייעוץ מקצועי ונצא לדרך לאחר מתן הצעת מחיר מדויקת לשירותים הרלוונטיים לכם ובהתאם לתקציב שלכם.

עבודה אצל הלקוח

תכנון הוא המפתח להצלחה. אחרי ששיקללנו את גודל הגינה, תנאי השטח, התקציב והחזון שלכם נתחיל לתכנן את גינת החלומות שלכם, העבודה לא תתחיל לפני שתכנית העבודה לא תהיה לשביעות רצונכם.

קוצרים את הפירות

לאחר שלבי התכנון נבצע את העבודה בשטח, עם תשומת לב וירידה לפרטים הקטנים, דגש על עשייה אקולוגית, תוצאה אסתטית, בריאה, ובעלת אופק פתוח.

תחזוקה שוטפת

לאחר ביצוע העבודה, נמשיך ללוות אתכם בקצירת הפירות, תרתי משמע. תוכלו להיעזר בנו בתחזוקה, ליווי ובייעוץ מקצועי על מנת שתוכלו לבצע את העבודה בעצמכם, הכל בהתאם לצורך שלכם.

למה לבחור בנו? כי אכפת לנו!
יצירתיות

חשיבה מחוץ לקופסא ועבודה בתנאים "לא שיגרתיים". אנחנו רואים את התמונה הגדולה ובאמצעות תכנון ניתן לספק פתרונות לאזורים מאתגרים.

בוגר ביולוגיה ימית

בוגר ביולוגיה ימית המשלב ניסיון מעשי בשטח וידע מקצועי.

יחס אישי וליווי צמוד

אנחנו איתכם לאורך כל הדרך שלב אחרי שלב.

מקצועיות

הקפדה על סטנדרים גבוהים ותשומת לב לפרטים הקטנים.

שנים של ניסיון בגינון

תיק העבודות והרזומה שלנו מכיל פרוייקטים מזרע ועד יער מאכל.

גינות מרוצות
האיזורים שבהם אנחנו עובדים
יצירת קשר

הגנן הנדיב מבשל לכם המון הפתעות ל-2024

קורסים דיגיטליים לגינון ביתי מדריכים וטיפים לגידול פירות וירקות אורגניים

רוצה לקבל את המדריכים לפני כולם? מלאו את הפרטים!

דילוג לתוכן