הומוס VS קומפוסט

אתם בוודאי מכירים את החלום על בית קטן בכפר, הכולל גינה עשירה המלאה בכל טוב, אוויר צח וילדים משחקים בהרמוניה. כי אחרי הכל, כולנו משוועים לבית שהוא רק שלנו, ואם אפשר לגדל בו פירות, ירקות וצמחים שיזינו אותנו מה טוב. בעולם אידיאלי, אדמת הגינה שלנו מכילה מראש את כל החומרים המזינים והמינרלים, שיהפכו אותה לפורה ומשגשגת… אך לצערנו, במציאות לא כך הדבר – כדי לחזק את אדמת הגינה שלנו, במטרה להפוך אותה למרהיבה בדיוק כמו בחלום, נזקק לדשן כמובן… בזירת הדשן האורגני, הדשנים הפופולריים ביותר הם הומוס וקומפוסט – ריכזנו לכם את כל המידע שחשוב שתדעו עליהם – המשיכו לקרוא!

קומפוסט או הומוס

תוכן עניינים

מהו הומוס?

הומוס (Hummus), או "רקבובית" בעברית, הוא דשן אורגני, המבוסס על שאריות צמחים, שעברו תהליך ארוך של פירוק יסודי על ידי תולעי אדמה, חיידקים, פטריות ומיקרואורגניזמים אחרים. צבעו חום או שחור, והוא בעל מרקם מתפורר וספוגי. ההומוס מכיל את כל היסודות הדרושים לגידול צמחים בגינה, כגון: חנקן, זרחן, גופרית, סידן, מגנזיום ואשלגן. ההומוס חיוני לבריאות הקרקע – כאמור, הוא מכיל חומרים המזינים את הקרקע, כולל חנקן, המרוכז אצלו בצורה המיטבית והמדויקת עבור גידול צמחים. בנוסף, המרקם המאוורר של ההומוס, מאפשר כניסת חמצן המגיע בקלות לשורשים של הצמח ובכך מפרה אותם. בנוסף, ההומוס מאפשר למים לעבור דרכו בצורה חלקה – שהם המאפיין העיקרי בביסוס גינה שופעת ופורחת.  

הומוס תולעים אדומות דישון לגינה

מהו קומפוסט?

קומפוסט (Compost), הנקרא בעברית "דשונת", הוא התהליך הטבעי של מחזור חומרים אורגניים, ביניהם עלים ושאריות מזון, היוצרים דשן המעשיר אדמה וצמחים. הפירוק של תכולת הקומפוסט מתבצע באמצעות תהליך חמצון ביולוגי. החומר המפורק שנוצר, שלעיתים קרובות נראה כמו אדמת גינה פורייה, נקרא קומפוסט.  קומפוסט הוא למעשה כל חומר טבעי המתפרק בסופו של דבר, הוא מאיץ את תהליך השבחת הקרקע, בכך שהוא מספק סביבה אידיאלית לחיידקים, פטריות ואורגניזמים מתפרקים אחרים, למשל תולעים ופשפשים.

בקרב החקלאים הקומפוסט מכונה "זהב שחור", ולא בכדי – מדובר בדרך מצוינת למחזר את הפסולת האורגנית שאנו מייצרים בבית ועל הדרך גם להעשיר את אדמת הגינה שלנו. רק כדי לשבר את האוזן, שאריות מזון ופסולת גינה ביחד מהווים יותר מ-28 אחוז מהפסולת שאנו יוצרים… ולא רק שבזבוז מזון מהווה נטל משמעותי על הסביבה, אלא שהעיבוד שלו יקר מאוד. דוגמא טובה לכך היא ארץ האפשרויות הבלתי נגמרות, ארה"ב כמובן… שם העלות הממוצעת להטמנת פסולת עירונית עמדה על כ-55 דולר לטון בשנת 2019, כתוצאה מכך ארה"ב הוציאה מיליארדים על ניהול פסולת אורגנית. היה ניתן לפתור את כל זה אם יותר אנשים היו ממחזרים את הפסולת האורגנית שלהם בפח קומפוסט ייעודי – גם פשוט, וגם מעשיר את האדמה.

קומפוסט

הומוס וקומפוסט – 3 הבדלים שחשוב שתדעו

הומוס, קומפוס, זה לא אותו דבר? אז זהו שלא. אם אתם מוצאים את עצמכם מבולבלים בקשר למונחים אלו, אתם כנראה לא לבד – יש בלבול שכיח מאוד, שמדובר בשני מושגים זהים, אך מטיבי הלכת מבינים שמדובר בטעות… למרות ששניהם סוגי דשן, ישנם שלושה הבדלים משמעותיים בין הומוס לקומפוסט, לפניכם הסבר שיעשה לכם סדר. כמו כן, לפני שאנחנו מפרטים על ההבדלים, זכרו –  קומפוסט הופך בסופו של דבר להומוס!

  • תהליך הפירוק – ההבדל המרכזי בין הומוס, לקומפוסט הוא תהליך הפירוק של החומר – תהליך הפירוק של ההומוס מתבצע על ידי תולעי אדמה (Earth warms), בעוד פירוק תכולת הקומפוסט מתבצעת בתהליך טבעי של חמצון ביולוגי, במהלכו החומר האורגני המוצק מתפרק כאשר בסוף התהליך מתקבלת תרכובת מיוצבת.
  • שוני בחומרים – בניגוד להומוס, הקומפוסט מכיל עצמים גדולים וזרעים שעלולים לנבוט. מנגד, הוא מכיל חיידקים שעושים פלאים בצמחים, והוא נקי מחיידקים מפיצי מחלות.
  • חומציות – החומציות בהומוס מאוזנת יותר לעומת זו שבקומפוסט, ועומדת על כ-PH7 בממוצע – מסיבה זו, נהוג להשתמש בהומוס על אדמה שזקוקה לאיזון חומציות.

הומוס או קומפוסט – במה יותר מומלץ להשתמש?

אם אתם מחפשים תשובה של 'נכון או לא נכון', כנראה שלא תמצאו אותה – מפני ששניהם לא פחות מנפלאים לאדמה שלכם.  בשורה התחתונה, גם קומפוסט וגם הומוס יכולים לשפר את איכות האדמה שלכם ולעזור לכם להקים ולייצר גינה מלבבת עין. כמו כן, את הקומפוסט תוכלו ליצור במהירות יחסית להומוס, ואתם יכולים להכין אותו בבית, בפח המיועד למחזור הפסולת האורגנית שאתם מייצרים. עם הזמן, הקומפוסט שתוסיפו לאדמה שלכם יתחיל להתפרק, ולמעשה יעבור תהליך של התפרקות ביולוגית טבעית ויהפוך להומוס. 

דשן אורגני הומוס או קומפוסט

הגנן הנדיב - דישון אורגני לגינה שלכם

אז אם אתם מתלבטים מה כדאי לשלב בגינה שלכם, הומס, קומפוסט או אולי סוג אחר של דשן, כדאי שתפנו אלינו! אנו בגנן הנדיב, נספק לכם ייעוץ מקצועי ומעמיק שיסייע לכם ליצור גינה מדהימה, אשר מדויקת לצרכים שלכם – אז בין אם אתם בעלי גינה אקולוגית, או שהחלטתם סוף-סוף לטפח את הגינה בבית שלכם, אנחנו כאן עבורכם לכל שאלה!

שאלות ותשובות

שילוב דשן באדמת הגינה שלכם יבטיח תוצרת בריאה של גידולים, על ידי אספקת האיזון הנכון של חומרים מזינים לאדמה אותם מכיל הדשן. ללא דשנים האדמה תתרוקן, לכן יהיה קשה מאוד לגדל עליה צמחים… אפשר להקביל את זה לבני האדם – תחשבו על זה, גם אנחנו לא יכולים להתקיים על מים בלבד.

קומפוסט מכיל חומרים מזינים הדומים לזה שנמצא בדשן, ההבדל הוא שחומרים אלו עדיין לא עברו את תהליך הפירוק. או בקיצור – דשן הוא המוצר המוגמר, בעוד הקומפוסט צריך לעבור תהליך פירוק עד שיהפוך לדשן.

דשן 20-20-20 נחשב לדשן פרימיום רב תכליתי שניתן להשתמש בו בכל שלבי גידול הצמחים בגינות ירק או פרחים. הוא מכיל כמויות שוות של חנקן (20%), זרחן (20%) ואשלגן (20%) במטרה לספק נוסחה מאוזנת לצמחי הגינה שלך.

בדרך כלל, ניתן למצוא את הקומפוסט במחירים נמוכים יותר מההומוס, מאחר ותהליך הייצור שלו פשוט ופחות יעיל מזה של הומוס. בנוסף, המחיר של ההומוס עשוי להיות יותר גבוה בגלל התהליך המתקדם והאיכות הגבוהה יותר של המוצר הסופי.

הומוס או קומפוסט
שיטת עבודה
שיחת טלפון

בשיחת הטלפון נבין את הצרכים שלכם וניערך לפגישה בשטח, על מנת להבין באופן המקצועי ביותר כיצד נוכל להחיות את הגינה שלכם.

פגישה

נערוך פגישת הכרות וייעוץ בשטח שמטרתה להכיר את הגינה שלכם ותנאי השטח בצורה מעמיקה יותר, נספק ייעוץ מקצועי ונצא לדרך לאחר מתן הצעת מחיר מדויקת לשירותים הרלוונטיים לכם ובהתאם לתקציב שלכם.

עבודה אצל הלקוח

תכנון הוא המפתח להצלחה. אחרי ששיקללנו את גודל הגינה, תנאי השטח, התקציב והחזון שלכם נתחיל לתכנן את גינת החלומות שלכם, העבודה לא תתחיל לפני שתכנית העבודה לא תהיה לשביעות רצונכם.

קוצרים את הפירות

לאחר שלבי התכנון נבצע את העבודה בשטח, עם תשומת לב וירידה לפרטים הקטנים, דגש על עשייה אקולוגית, תוצאה אסתטית, בריאה, ובעלת אופק פתוח.

תחזוקה שוטפת

לאחר ביצוע העבודה, נמשיך ללוות אתכם בקצירת הפירות, תרתי משמע. תוכלו להיעזר בנו בתחזוקה, ליווי ובייעוץ מקצועי על מנת שתוכלו לבצע את העבודה בעצמכם, הכל בהתאם לצורך שלכם.

למה לבחור בנו? כי אכפת לנו!
יצירתיות

חשיבה מחוץ לקופסא ועבודה בתנאים "לא שיגרתיים". אנחנו רואים את התמונה הגדולה ובאמצעות תכנון ניתן לספק פתרונות לאזורים מאתגרים.

בוגר ביולוגיה ימית

בוגר ביולוגיה ימית המשלב ניסיון מעשי בשטח וידע מקצועי.

יחס אישי וליווי צמוד

אנחנו איתכם לאורך כל הדרך שלב אחרי שלב.

מקצועיות

הקפדה על סטנדרים גבוהים ותשומת לב לפרטים הקטנים.

שנים של ניסיון בגינון

תיק העבודות והרזומה שלנו מכיל פרוייקטים מזרע ועד יער מאכל.

גינות מרוצות
האיזורים שבהם אנחנו עובדים
יצירת קשר
דילוג לתוכן