איך לגדל נענע? טיפים לגידול נענע

הנענע ריחנית, בריאה, צומחת במהירות, ירוקה ומושלמת בתור תה או לתבשילים צמחוניים ובשריים כאחד. יש אפילו גלידות שמגיעות בטעם הנפלא הזה – אז מה יש לא לאהוב בנענע?

למען האמת, מדובר באחד הצמחים הכי אידאליים לאנשים שמעוניינים בגינת ירק ביתית קטנה או גינת תבלינים, הסיבה לכך היא בעיקר בגלל שנענע היא צמח מאוד עמיד וחזק, ככה שגם אם אתם "רוצחי צמחים" סדרתיים, תהיו בטוחים שתצליחו לעשות את זה בקלות. אז מה דרוש כדי לגדל נענע? המשיכו לקרוא ותגלו!

איך לגדל נענע

אפשר לומר שלא אתם אלה שמגדלים את הנענע – הנענע מגדלת את עצמה, כל שעליכם לעשות הוא להגביל אותה לעציץ או אדנית – למה? כי אם תשתלו אותה באדמה היא פשוט תשתלט על כל החצר שלכם… אולי זה נשמע לכם נחמד, אבל ביום שתרצו לשתול צמחים נוספים בגינה תגלו שזה אתגר רציני להיפטר מנענע כי שולחת שורשים רחוק מאוד.

יחד עם זאת, אין ספק שפינה מוגבלת לנענע שלכם יכול להיות רעיון נפלא, אחרי הכול מדובר בתבלין נפלא שמוסיף טעם פירותי וארומטי למאכלים. בנוסף, נענע שימושית מאוד לבעיות בריאות כמו כאבי בטן והקלה על כאב ראש.

גידול נענע בגינה בבית

תנאי גידול לנענע – מדריך מזורז

  • עונה – רב שנתי (אך מומלץ לשתול בסתיו).
  • שמש – שמש מלאה (אפשרי גם בחצי צל, אך הצמיחה תהיה איטית יותר)
  • השקיה – כשהמצע מתייבש
  • פריחה – בין מאי לאוגוסט
  • גיזום – כל השנה
  • קצב צמיחה – מהיר.

הכנות לשתילת נענע

נענע תגדל בשמש מלאה או בצל חלקי, אך היא בהחלט תיהנה מיותר שעות שמש. היא מסתגלת בקלות למגוון קרקעות – אך האידאלית עבורה זו אדמה מנוקדת היטב ועשירה בחומרים אורגניים. כמו שאמרנו בתחילת המאמר, אנחנו ממליצים מאוד לשתול את הנענע בעציץ או אדנית – אם אתם לא תגבילו אותה היא פשוט תשתלט לכם על כל החצר, לכן חשוב לעשות את ההתאמות הנכונות כשאתם חושבים על תכנון או הקמת גינה, אחרת המאמצים שלכם ירדו לטימיון. מבחינת גודל – תוכלו לשתול את הנענע באדנית של 5 ליטר או בעציץ בין 10 ל 50 או 70 ליטר – הכול תלוי בכם.

האדמה יכולה להיות תערובת מוכנה לגינון שקונים במשתלה ולתוך התערובת שופכים קומפוסט משובח – שכבה של לפחות 6 ס"מ כדי להוסיף חומרים מזינים וכן לשפר את הניקוז. 

הזמן הטוב ביותר לשתול נענע יהיה בתחילת הסתיו או בתחילת האביב. קחו בחשבון שגם בארצנו, למרות שהחורף שלנו קליל – לנענע צעירה יכול להיות קשה להסתגל בתנאים של קור, וכך גם בקיץ – לשתול בשיא החמסין זה לא רעיון טוב כי השתיל יהיה חלש וחשוף לפגיעת מזיקים. לכן שתלו נענע בעונות מעבר. 

איך לשתול נענע

גידול נענע – מה עוד צריך לדעת?

נענע אוהבת השקיה עמוקה ותדירה – איך יודעים מתי להשקות? תקעו את האצבע באדמה ובדקו אם החלק העליון של הקרקע יבש, אם כן – השקו את הנענע. במידה ועדיין לח, אל תציפו בעוד מים. ייתכן שבקיץ תצטרכו לבדוק בתדירות גבוה יותר ואם אתם רוצים להגביר את הלחות ולהאט את קצב האידוי של המים, הדרך הטובה ביותר לוודא שהנענע מקבלת את כמות המים שהיא צריכה היא באמצעות מערכות השקייה אוטומטיות, כמו כן אנחנו ממליצים לכם לדאוג לחיפוי אדמה – זה יכול להיות עשבים שהתייבשו, קש, עלים שנשרו ועוד. 

בנוסף לכל זה, שימו לב שאתם דואגים להאכיל את הנענע עם הומוס נוזלי או יבש אחת לשבועיים/חודש, ההומוס מזין את האדמה והנענע ומספק לה חומרים חיוניים שמחזקים אותה. שימו לב שאתם פועלים לפי ההנחיות בתווית.

איפה ניתן לגדל נענע?

כפי שציינו לאורך המאמר, ניתן לגדל נענע כמעט בכל מקום בתנאי שדואגים לה לקצת אור שמש ומים, זה יכול להיות בגינת התבלינים הביתית שלכם, במרפסת ואפילו על אדן החלון.

קטיפה ושימושים לנענע

צמחי נענע גדלים בצורה הטובה ביותר כאשר הם נקצרים לעיתים קרובות יותר. אתם יכולים לקטוף באמצעות "צביטה" של החלק העליון. הטעם הטוב ביותר של הנענע מתרחש לפני הפריחה, לאחר מכן – היא מקבלת טעם מעט מריר. כדאי להשתמש בעלים טריים, אך ניתן גם לשמר ולהקפיא אותם –או לחילופין לייבש אותם. להקפאה, קוצצים את העלים דק ושמים בתוך מגש קוביות קרח עם מעט מים. בכל פעם כשאתם זקוקים לנענע – פשוט קחו קוביית קרח ותוסיפו למחבת. האפשרות היא השניה, היא להכין צרור של עלי נענע, לקשור ולתלות במקום מאוורר אך מרוחק מכל לחות. כהעלים יהיו יבשים לחלוטין – תוכלי לשים בצנצנת ולהשתמש בהם לכל מטרה.

מבחינת השימושים של הנענע – במטבח, הנענע זוכה להערכה רבה בזכות הטעם המרענן שלה.

במשקאות – ניתן לשלב אותה בתה, מים או לימונדה.

בנוסף, עלי נענע משתלבים היטב עם עופות, דגים אך גם אפונה, גזר ותפוחי אדמה.

תוכלו לשמור על הנענע אחרי הקטיף באמצעות או ייבוש או הקפאת עלים.

אולי יעניין אותך?

טיפים לגידול נענע
שיטת עבודה
שיחת טלפון

בשיחת הטלפון נבין את הצרכים שלכם וניערך לפגישה בשטח, על מנת להבין באופן המקצועי ביותר כיצד נוכל להחיות את הגינה שלכם.

פגישה

נערוך פגישת הכרות וייעוץ בשטח שמטרתה להכיר את הגינה שלכם ותנאי השטח בצורה מעמיקה יותר, נספק ייעוץ מקצועי ונצא לדרך לאחר מתן הצעת מחיר מדויקת לשירותים הרלוונטיים לכם ובהתאם לתקציב שלכם.

עבודה אצל הלקוח

תכנון הוא המפתח להצלחה. אחרי ששיקללנו את גודל הגינה, תנאי השטח, התקציב והחזון שלכם נתחיל לתכנן את גינת החלומות שלכם, העבודה לא תתחיל לפני שתכנית העבודה לא תהיה לשביעות רצונכם.

קוצרים את הפירות

לאחר שלבי התכנון נבצע את העבודה בשטח, עם תשומת לב וירידה לפרטים הקטנים, דגש על עשייה אקולוגית, תוצאה אסתטית, בריאה, ובעלת אופק פתוח.

תחזוקה שוטפת

לאחר ביצוע העבודה, נמשיך ללוות אתכם בקצירת הפירות, תרתי משמע. תוכלו להיעזר בנו בתחזוקה, ליווי ובייעוץ מקצועי על מנת שתוכלו לבצע את העבודה בעצמכם, הכל בהתאם לצורך שלכם.

למה לבחור בנו? כי אכפת לנו!
יצירתיות

חשיבה מחוץ לקופסא ועבודה בתנאים "לא שיגרתיים". אנחנו רואים את התמונה הגדולה ובאמצעות תכנון ניתן לספק פתרונות לאזורים מאתגרים.

בוגר ביולוגיה ימית

בוגר ביולוגיה ימית המשלב ניסיון מעשי בשטח וידע מקצועי.

יחס אישי וליווי צמוד

אנחנו איתכם לאורך כל הדרך שלב אחרי שלב.

מקצועיות

הקפדה על סטנדרים גבוהים ותשומת לב לפרטים הקטנים.

שנים של ניסיון בגינון

תיק העבודות והרזומה שלנו מכיל פרוייקטים מזרע ועד יער מאכל.

גינות מרוצות
האיזורים שבהם אנחנו עובדים
יצירת קשר

הגנן הנדיב מבשל לכם המון הפתעות ל-2024

קורסים דיגיטליים לגינון ביתי מדריכים וטיפים לגידול פירות וירקות אורגניים

רוצה לקבל את המדריכים לפני כולם? מלאו את הפרטים!

דילוג לתוכן