עיצוב גינה עם עצי פרי ובוסתן

הקמת גינה עם עצי פרי ובוסתן מהווה פרויקט מתגמל הדורש תכנון קפדני ומאמץ עקבי. ככל שהבוסתן וגינת עצי הפרי שלכם יגדלו, אתם תתוגמלו בקציר פורה וטעים במיוחד, תיהנו מהפירות הטריים והטעימים היישר מהגינה שלכם, ותוכלו לחלוק את השפע עם המשפחה והחברים. סבלנות והתמדה הם המפתח להקמת גינת פרי מוצלחת שתניב פירות לאורך זמן, ולפניכם נמצא כל המידע החשוב על הפרויקטים הפורחים האלו.

עיצוב גינה פרי ובוסתן בשילוב עגבניות

תוכן עניינים

מהי גינה עם עצי פרי ובוסתן?

גינה עם עצי בוסתן ועצי פרי היא סוג גינה מיוחד, שמיועד לגידול וקציר של עצים נושאי פרי שונים. גינות כאלו משלבות את היופי של גן מסורתי עם הצד המעשי של גידול עצי פרי, בכדי לספק קציר שופע של פירות טריים בגידול ביתי.

בגינה כזו, יש לנטוע עצי פרי באופן אסטרטגי כדי לייעל את ניצול החלל, את אור השמש ואת זרימת האוויר, המאפשרים להם לשגשג ולהפיק פירות בשפע. סוגי עצי הפרי הגדלים בגינת פרי ובוסתן יכולים להשתנות בהתאם לאקלים ולהעדפות הגנן. עצי פרי נפוצים המצויים במטעים כוללים עצי תפוח, עצי רימון, עצי הדר (כמו תפוז, לימון או ליים), ועוד רבים אחרים.

המטרה העיקרית של גן בוסתן ועצי פרי היא גידול פירות לצריכה, בין אם זה לשימוש אישי, שיתוף עם חברים ובני משפחה, או אפילו מכירת העודפים בשווקים מקומיים.

תכנון עיצוב והקמת גני בוסתן ופרי

הקמת גינה עם עצי בוסתן ושתילת גינת פירות ובוסתן דורשים התייחסות והכנה מדוקדקת, לפי השלבים הבאים:

  • בחירת מיקום הגינה

עיצוב גינה עם עצי פרי דורש בחירה של מיקום שטוף שמש עם זרימת אוויר טובה ואדמה מנקזת היטב. בשלב הזה יש לקחת בחשבון גורמים מגבילים, כמו כמות אור השמש שהאזור מקבל במהלך היום, וכן והקרבה למבנים או עצים אחרים שעלולים להטיל צל על עצי הפרי והבוסתן.

  • מחקר ובחירה של עצי פרי

יש לבחור את עצי הבוסתן והפרי המתאימים לאקלים המקומי באזור שבו אתם רוצים להקים את הגינה. גורמים מכריעים, כמו שעות של חום וקור, שעות אור וחושך, דרישות האבקה של העצים ועמידות למחלות, כולם צריכים להילקח בחשבון בעת עיצוב גינה עם עצי בוסתן ועצי פרי. בנוסף, מומלץ לבחור בחר שילוב של עצי פרי שאתם ומשפחתכם נהנים מהם, ולא רק עצים "פרקטיים" שמיועדים ליופי בלבד.

  • פריסה ועיצוב גינה

בשלב הזה יש לתכנן את הפריסה של הגינה. גורמים שונים, כמו המרווח בין העצים, צריכים להילקח בחשבון כדי לאפשר להם להגיע לגודלם הבוגר באופן מיטבי. יש לבצע תכנון באופן מוקפד, עם תוכנית מסודרת שמתאימה ולוקחת בחשבון את כל האלמנטים בשטח. 

  • הכנת קרקע

יש להכין את הקרקע לשתילה על ידי הסרת עשבים שוטים ובאמצעות שילוב של חומרים אורגניים שמעודדים צמיחה, כמו קומפוסט, בהתאם לסוג העצים שנבחרו. השלב הזה ישפר את הפוריות והמבנה של האדמה, ויספק סביבה בריאה לעצי הפרי שתאפשר להם לצמוח.

  • שלב השתילה

יש לשתול עצי פרי בעונה ה"רדומה" (בדרך כלל בסוף החורף או בתחילת האביב לפני תחילת צמיחה חדשה). הפעולה הזו תאפשר לעצים לבסס את מערכות השורשים שלהם באופן מיטבי, כך שבעונת הפריחה הם יהיו מוכנים להניב פרי.

  • שתילת עצי פרי

בשלב הזה יש לחפור חורים רחבים מספיק כדי להכיל את מערכת השורשים של כל עץ ושורשים עמוקים מספיק כדי לשמור על בסיס השורשים בגובה פני הקרקע. לאחר מכן, מניחים כל עץ בתוך החור הייעודי לו, ממלאים באדמה ומשקים היטב. 

  • השקיה

יש לקבוע לוח זמנים להשקיה קבועה כדי לשמור על האדמה לחה באופן עקבי אך שלא תהיה ספוגה במים. עצים צעירים עשויים להזדקק להשקיה תכופה יותר עד לביסוסם, כך שיש לקחת בחשבון את גיל העצים ולתכנן מערכת השקיה בהתאם.

לאחר עיצוב גינה עם עצי פרי ולאחר הקמת גינה עם עצי פרי, יש לבצע תחזוקה קבועה של הגינה: קטיף, טיפול במזיקים, טיפול בעשבים שוטים, שינוי תנאי ההשקיה, טיפול באדמה, הדברה ביולוגית ושלבים חיוניים אחרים שמשפיעים על בריאות ושגשוג העצים.

עיצוב גינת עצי פרי ובוסתן

איפה אפשר להקים גינת עצי פרי ובוסתן?

ניתן לשתול בוסתן וגינת פרי במקומות שונים, או לבצע הרכבת עצים, בהתאם לשטח הפנוי ולדרישות הספציפיות של עצי הפרי, כמו באזורים האלו:

  • חצר אחורית: חצר אחורית היא בחירה פופולרית לנטיעת בוסתן וגינת פרי קטנים. החצר מספקת גישה קלה לתחזוקה וקציר הפירות, וניתן ליצור ליצור נוף יפה ופרודוקטיבי ממש מחוץ לבית עם גינה כזו.
  • גינה גדולה: אם יש לכם גינה גדולה יחסית, היא מהווה מיקום טוב עבור הקמת גינה עם עצי פרי, עם מבחר מגוון של עצים. 
  • גינות קהילתיות: גינות קהילתיות, או שטחים ציבוריים, עשויים להקצות חלקות לעצי פרי ומטעים. זו יכולה להיות דרך מצוינת לערב את הקהילה בגינון ולחלוק את הקציר עם אחרים.
  • גינות פנטהאוז: באזורים עירוניים עם שטח קרקע מוגבל, ניתן להשתמש בשטח הגג כדי לשתול עצי פרי וליצור נווה מדבר ירוק בעיר.

הדבר החשוב ביותר בעת בחירת המיקום עבור גינה עם עצי בוסתן ופרי היא לקיחה בחשבון של גורמים מגבילים, כגון אור השמש, איכות הקרקע, זמינות המים והתאמת האקלים לזני עצי הפרי הנבחרים. תכנון נכון ובחירת אתר חיוניים להצלחה ולפרודוקטיביות של עצי הפרי שלכם. בנוסף, יש לבדוק תמיד עם רשויות מקומיות שאתם עומדים בכל התקנות או ההגבלות הקשורות לנטיעת עצי פרי במיקום שבחרת לפני שאתם מתחילים במלאכה.

עיצוב גינת עצי פרי ובוסתן כמו עצי זית

עצים המתאימים לגינה עם עצי פרי ובוסתן

התאמתם של עצי פרי למטע וגינת פרי תלויה בגורמים שונים כגון אקלים, סוג אדמה, מקום פנוי והעדפות אישיות. במדינה הקטנה שלנו יש מגוון עצי פרי ובוסתן פופולריים שאנשים בוחרים עבור הגינה שלהם, כמו:

  • עצי תפוח: תפוחים הם אחד מעצי הפרי הפופולריים ביותר. ישנם זני תפוחים רבים עם טעמים ומרקמים שונים, מה שהופך אותם למגוונים במיוחד עבור אכילה, בישול או הכנת משקאות.
  • עצי אפרסק/משמש: אפרסקים ומשמשים ידועים בבשרם העסיס והעסיסי. הם משגשגים באקלים חם ודורשים חורפים ללא כפור, מה שאידאלי למזג האוויר הישראלי הידוע בחומו.
  • עצי הדר: עצי הדר, כגון תפוז, לימון, ליים ואשכולית, הם בחירה מצוינת עבור אזורים עם אקלים חם. הם מספקים יבול מתמשך של פירות הדר עסיסיים ועתירי ויטמינים, ומשגשגים לאורך השנים.
  • עצי זית: עצי זית מייצרים זיתים טעימים שניתן לאוכלם במגוון דרכים, וגם להכין איתם מטעמים ביתיים.
  • עצי מנגו: הפרי המתוק אהוב במיוחד בישראל, וניתן לשתול אותו במגוון אזורים – בייחוד אזורים שיש בהם שמש מלאה.
  • עצי אבוקדו: פרי אהוב נוסף בישראל, שנושא בתוכו סגולות בריאותיות מדהימות. מתאים לגידול באקלים הישראלי, ועם הטיפול הנכון, יכול להניב פירות עשירים בטעמים.
  • עצי רימון: פרי פופולרי נוסף במדינה הקטנה שלנו, שידוע בתכונותיו הבריאות ובטעמו האהוב. בעל פריחה יפיפייה שמגיעה לשיאה באוקטובר, וצובעת גינות פרי בגוון ארגמני מופלא.

אלו רק חלק מהעצים שמתאימים לגינות עצי בוסתן ופרי. ניתן לשלב מספר סוגים של עצים על שטח אחד, כל עוד הם מתאימים לתנאי האקלים ולאדמה בשטח שבו אתם רוצים לגדל את העצים.

לסיכום

כמו סוגי גינה אחרים, בייחוד אלו שאמורים להניב פרי, הקמה של עצי בוסתן ופרי דורשת תכנון מוקפד ומדויק. כאן בגנן הנדיב תוכלו ליהנות ממגוון שירותי גינון אקולוגי ובר קיימא, לצד אדריכלות גינות ונוף. אם אתם רוצים ליהנות מעצי פרי מניבים, אנחנו כאן עבורכם, עם שירות גינון אורגני ואקולוגי מוקפד ומקצועי.

הניסיון העתיר שלנו בתחום מאפשר לנו לספק ללקוחותינו שירות מקצועי, עם תוצאות נפלאות ועמידות לטווח ארוך. בין שמדובר בשטח גינה מסורתי או גינה על הגג, אתם יכולים ליהנות מהיופי והטעם המופלא של עצי בוסתן ופרי לאורך כל השנה.

השירות שלנו כולל את כל מה שנדרש כדי להשיג תוצאות מיטביות, כולל בדיקת הקרקע, בחירת עצי פרי שמתאימים לאקלים בשטח הגידול, תכנון מערכת השקיה חכמה, ועוד. בנוסף, אם אתם רוצים להוסיף אלמנטים שונים לגינה שלכם, כמו אזור ישיבה, מטבח חיצוני, פסלים ואלמנטים אחרים – אנחנו כאן עבורכם. יחד עם לקוחותינו, אנחנו מתכננים גינות יפיפיות ומשגשגות שעושות טוב בעיניים וטוב בנפש.

שאלות ותשובות

העלות של הקמת גינת עצי פרי ובוסתן משתנה בהתאם לעצים שאתם מעוניינים לשתול, העבודה הנדרשת ותוספים רצויים. המחיר הוא עבור 1 מ"ר רבוע, ונקבע בהתאם לתוצר הסופי הרצוי.

מעלה נמצאת רשימה חלקית של העצים שניתן לשלב בגינת פרי/בוסתן. העצים צריכים להתאים לתנאי האקלים, ואנו מספקים ללקוחותינו ייעוץ על העצים המומלצים עבורם.

מומלץ שלא להקים לבד גינת עצי פרי ובוסתן, שכן גינות כאלו דורשות תכנון מוקפד וכן ציוד מקצועי, שמאפשר להכין את השטח לשתילה ולגידול העצים.

זמן ההקמה תלוי בשטח הגינה ובאלמנטים והעצים שמשלבים בה. בהתאם לתנאים האלו, הקמת גינת פרי ובוסתן תיארך בין מספר שבועות למספר חודשים.

עיצוב והקמת גינה עם עצי פרי אבוקדו
שיטת עבודה
שיחת טלפון

בשיחת הטלפון נבין את הצרכים שלכם וניערך לפגישה בשטח, על מנת להבין באופן המקצועי ביותר כיצד נוכל להחיות את הגינה שלכם.

פגישה

נערוך פגישת הכרות וייעוץ בשטח שמטרתה להכיר את הגינה שלכם ותנאי השטח בצורה מעמיקה יותר, נספק ייעוץ מקצועי ונצא לדרך לאחר מתן הצעת מחיר מדויקת לשירותים הרלוונטיים לכם ובהתאם לתקציב שלכם.

עבודה אצל הלקוח

תכנון הוא המפתח להצלחה. אחרי ששיקללנו את גודל הגינה, תנאי השטח, התקציב והחזון שלכם נתחיל לתכנן את גינת החלומות שלכם, העבודה לא תתחיל לפני שתכנית העבודה לא תהיה לשביעות רצונכם.

קוצרים את הפירות

לאחר שלבי התכנון נבצע את העבודה בשטח, עם תשומת לב וירידה לפרטים הקטנים, דגש על עשייה אקולוגית, תוצאה אסתטית, בריאה, ובעלת אופק פתוח.

תחזוקה שוטפת

לאחר ביצוע העבודה, נמשיך ללוות אתכם בקצירת הפירות, תרתי משמע. תוכלו להיעזר בנו בתחזוקה, ליווי ובייעוץ מקצועי על מנת שתוכלו לבצע את העבודה בעצמכם, הכל בהתאם לצורך שלכם.

למה לבחור בנו? כי אכפת לנו!
יצירתיות

חשיבה מחוץ לקופסא ועבודה בתנאים "לא שיגרתיים". אנחנו רואים את התמונה הגדולה ובאמצעות תכנון ניתן לספק פתרונות לאזורים מאתגרים.

בוגר ביולוגיה ימית

בוגר ביולוגיה ימית המשלב ניסיון מעשי בשטח וידע מקצועי.

יחס אישי וליווי צמוד

אנחנו איתכם לאורך כל הדרך שלב אחרי שלב.

מקצועיות

הקפדה על סטנדרים גבוהים ותשומת לב לפרטים הקטנים.

שנים של ניסיון בגינון

תיק העבודות והרזומה שלנו מכיל פרוייקטים מזרע ועד יער מאכל.

גינות מרוצות
האיזורים שבהם אנחנו עובדים
יצירת קשר
דילוג לתוכן