איך לגדל מלפפון? – טיפים לגידול מלפפון בבית

בא לכם לגדל ירקות אבל אין לכם מושג מאיפה להתחיל? אנחנו ממליצים לכם להתחיל ממשהו שדורש תחזוקה מועטה ושנחשב לקל לגידול – מלפפונים היא דוגמה מצוינת לכך. אין אחד שלא אוכל מלפפונים (לפחות לא שמענו על תופעה כזו) – זה ירק משתלב היטב בכל הסלטים ויכול להיות גם חטיף פריך וטעים ואולי תופתעו לגלות – אבל הם מאוד קלים לגידול. בואו ללמוד הכול על איך לגדל מלפפונים בגינה כמו מקצוענים עם כל הטיפים הכי חשובים! מוכנים? בואו נצא לדרך!

איך לגדל מלפפון בגינה

שאלה מוזרה, אבל חשבתם פעם מה זה מלפפון?

כן, זו אולי יכולה להישמע כמו שאלה משונה. מה זה מלפפון? מלפפון זה ירק כמובן! אז זהו, שלא! מלפפונים הם בכלל פרי והם שייכים למשפחת הדלועים (כמו מלון, דלעת, קישואים ואפילו אבטיח). כמו כל הפירות מהמשפחה הזו, הם הכי שמחים במזג אוויר חם – ולמזלנו בארץ שמש… לא חסר.

לא הרבה יודעים זאת, אבל יש הרבה זנים למלפפון. בעיקרון, הם נחלקים ל-2 סוגים עיקריים: מלפפון חממה וחוץ. מלפפוני חממה מייצרים פירות ארוכים וחלקים (בדומה לאלה שתמצאו בסופר) והחלק הכי מהנה, שהם גם קלים יותר לגידול כי הם לא זקוקים להאבקה. כלומר, כל פרח שיוצא הופך אוטומטית למלפפון חתיך למדי.

זני חוץ – נוטים להיות קצרים ושמנים יותר – ולעיתים קרובות יש להם עור מחוספס או קוצים. אלה צריכים האבקה מכיוון שהם מייצרים פרחים זכריים ונקביים – אך בדרך כלל זו לא בעיה כי החרקים יעשו את העבודה הזו בשבילכם!

מדריך לגידול מלפפונים

תנאי גידול לנענע – מדריך מזורז

  • עונה – אביב קיץ.
  • שמש – שמש מלאה.
  • השקיה – בינונית.
  • פריחה – פרחים צהובים, בחלק מהזנים יש לבצע הפריה.
  • גיזום – אין צורך.
  • קצב צמיחה – מהיר.
  • חולשה – לחות בעלים.

האם כדאי לזרוע או לקנות שתיל מוכן של מלפפון?

מלפפונים, בניגוד לירקות ופירות אחרים (כמו עגבניות לדוגמה) לא תצליחו לזרוע מהגרעינים של מלפפון אחר. אבל אתם כן תוכלו לקנות זרעים במשתלה ולהנביט אותם. את ההנבטה כדאי לעשות עד חודש אפריל, במקום מואר אך לא שמשי מדי. חשוב לשמור על מצע ההנבטה לך כל הזמן – וברגע שאתם רואים עלים ראשונים, להעביר לשמש כדי שיצליחו להתפתח בצורה בריאה. לרוב התהליך אמור לקחת כחודש.

לעומת זאת, אם לא מתחשק לכם להסתכן ואתם רוצים לקבל כבר שתיל מוכן, תוכלו לפנות לאחת המשתלות באזורכם ולרכוש שתיל קטן. אפשרות זו עדיפה בעיקר למתחילים בתחום גידול הירקות וכן למי שרוצה לגדל מלפפון אחרי חודש אפריל – כיוון שבחודשים האלה הטמפרטורות עולות והרבה יותר קשה להתעסק עם הנבטות.

איך מגדלים מלפפון

איך מגדלים מלפפון?

כדי להבין איך לגדל מלפפונים – אתם צריך קודם להחליט איפה אתם הולכים לגדל אותם.

אם יש לכם גינה קטנה במרפסת, או גינה מחוסרת באדמה – אז תוכלו לגדל אותם במיכלים' לעומת זאת, אם בורכתם בגינה גדולה עם קרקע, תוכלו לגדל אותם באדמה.

גידול מלפפון בעציץ

כדי לגדל מלפפונים בעציץ כל מה שתצטרכו זה:

  • מיכל מינימום 20 ליטר
  • אדמה גננית
  • קומפוסט
  • שתיל מלפפון

ניתן לשתול שתיל אחד של מלפפון בכל מיכל כזה. אם תשתלו יותר הצמחים לא יצליחו להתפתח כמו שצריך ולא יניבו לכם פירות. תחילה הכינו את הקרקע – שימו בתוך המיכל 2/3 אדמה גננית ו1/3 קומפוסט (שמשמש כמו אוכל לצמח, לא תחליף לדשן). ערבבו את האדמה קלות. עשו גומה במרכז המיכל ושתלו את שתיל המלפפון. השקו בעדינות מסביב לצמח.

הערה חשובה לפני שנמשיך – על מלפפונים והדליה

הדליה – היא למעשה תמיכה שאנחנו נותנים לצמחים (בעיקר מטפסים) כדי לאפשר לו התפתחות תקינה ובריאה יותר וגם כדי לחסוך מקום. בנוסף, במקרה של מלפפון, ההדליה נחוצה בשביל שהעלים והפירות לא יגעו בקרקע וירקבו או יחטפו מחלות ומזיקים שונים. את ההדליה ניתן לבצע באמצעות 3 מוטות במבוק, מתקני הדליה שקונים במשתלות, קיר עם רשת ועוד (תוכלו לחפש את המונח הדליה ביוטיוב ולמצוא שפע סרטוני הדרכה בנושא).

גידול מלפפון בגינה

כדי לגדל מלפפון בגינת ירק, צריך להכין ערוגה. תוכלו להכין ערוגה רגילה או מוגבהת – זה הכול תלוי בהעדפה שלכם. את האדמה יש לעבד עם קלשון מיוחד, לפעולה זו יש תפקיד חשוב באוורור האדמה, בהוצאת סלעים ואבנים מהקרקע שעשויים להכביד על השורשים ושיפור האדמה. לאחר מכן, הוסיפו לערוגה קומפוסט – כלל אצבע זה שכבה דקה של 2.5 ס"מ סביב כל שתיל.

לאחר מכן, שתלו את המלפפונים, המרחק בניהם צריך להיות כ-60 ס"מ. שימו לב שאתם כבר דואגים להדליה – המלפפונים צומחים יחסית במהירות. בנוסף, כדי לשמור על הלחות באדמה, הוסיפו חיפוי קרקע (זה יכול להיות קש, עלים יבשים ועוד).

איך מגדלים מלפפון בבית

איך להשקות מלפפון?

  1. שמרו על אדמה לחה ועל השקיה קבועה. אל תתנו לקרקע להתייבש, אחרי הכול מלפפונים הם כ-95% מים ודורשים כמות קבוע כדי לצמוח באופן תקין.
  2. ההשקיה יכולה להתבצע באמצעות טפטפות, צינור, משפך או מחשב השקייה אוטומטי לגינה.
  3. השקיה תמיד בבסיס הצמח. רטיבות על עלי מלפפון עלולה לגרום למחלות פטרייתיות.
  4. אל תתרגשו עם עלים מצהיבים, הקפידו להוריד אותם.
  5. מלפפונים (וכל משפחת הדלועים) מגיבים בצורה קצת דרמטית כשהם צמאים, אתם תשימו לב שהם מאוד נבולים. לכן, אם אתם רואים שהם במצב הזה הוסיפו להם מים.
  6. מעט מדי מים או השקיה לא עקבית עלולים לגרום למלפפונים להיות בעלי צורה מוזרה בעלי טעם מריר.

החלק החשוב ביותר בגידול האבוקדו הוא ההשקייה – השקיית האבוקדו מוכרחה להיעשות במינון מדויק, לכן אנו ממליצים על התקנת מערכות השקייה. יותר מדי מים – העלים יתחילו לפתח ריקבון. לחילופין, במקרה שבו יהיו מעט מדי מים – העלים יתחילו להצהיב ולהיראות יבשים.

דרך טובה לבדוק את מידת הרטיבות של האדמה היא לשים את האצבע בתוך האדמה ולהוציא אותה, אם היא רטובה – סימן שלא צריך להשקות. אם היא יוצאת יבשה לחלוטין – זה הזמן להשקות את האבוקדו.

על פרחים, הפריה ומה שבניהם

לרוב הזנים של המלפפונים יש פרחים זכריים ונקביים. בדרך כלל, הפרחים הראשונים שיופיעו הם פרחים זכריים – שאינם יכולים להניב פרי.

הפרחים הנקביים מופיעים כשבוע לאחר הפרחים הזכריים.

איך מזהים? זה פשוט. פרח נקבי ייראה כמו "מיני מלפפון", לעומת זאת הפרח הזכרי – ייראה פשוט כמו פרח רגיל עם גבעול.

כדי שיצא לנו מלפפון טעים – צריך לוודא שמתבצעת ההאבקה (אלא אם כן מדובר בזן חממה שאינו צריך). לרוב, הדבורים אמורים לעשות את העבודה, אבל לפעמים אנחנו לא נמצאים בסביבת דבורים (כמו לדוגמה במרפסת) או שהם לא מספיקים. במצב כזה, קחו מכחול קטן וגעו איתו בעדינות בתוך הפרח הזכרי, מיד אחר כך הברישו בעדינות את הפרח הנקבי. כמה ימים לאחר מכן, אתם תראו שהפרח מה שנקרא "נחנט" והמלפפון לאט לאט יתחיל להתפתח.

מה לגבי דשן?

מומלץ לדשן את המלפפון אחת לכמה שבועות, יחד עם זאת – אנחנו לא ממליצים להשתמש בדשנים חזקים מדי, אחרי הכול מדובר בפרי שאתם תאכלו, ואתם לא רוצים שיהיו בו יותר מדי כימיקלים. ניתן לדשן אחת לשבועיים/שלוש עם הומוס נוזלי או יבש, בהתאם לכמויות שכתוב על התווית.

מתי ואיך קוטפים מלפפונים?

החדשות הטובות הן שמלפפונים צומחים במהירות! במילים אחרות, אם תתנו למלפפון את כל התנאים שהוא צריך, הוא יכול להתחיל להניב לכם כבר אחרי חודש וחצי (משתילה). מזריעה, אחרי חודשיים וחצי.

המלפפונים הכי טעימים הם דווקא הצעירים והקטנים, למרות שזה מפתה לחכות שהם יגדלו ולהצטלם עם מלפפון ענק, למען האמת הגדולים נחשבים לפחות טעימים ויותר מרירים. אבל אתם מוזמנים להתנסות בכך ולספר לנו מה דעתכם.

קציר מלפפונים מומלץ לעשות מוקדם בבוקר,  חותכים את הפירות בעזרת מזמרה או סכין חדה.

האם הצמח ממשיך לתת פירות אחרי הקטיף?

התשובה היא כן, מלפפונים הם צמח שממשיך להתחדש ולהוציא פרחים. תצטרכו רק לדאוג שהאבקה מתבצעת כמו שצריך. שימו לב, שאחרי תקופה מסוימת הצמח עשוי להיחלש (לרוב אחרי 3 חודשים) וזה טבעי. כשאתם רואים שהמלפפון שלכם מתחיל להראות חולשה, זה הזמן לשתול מחזור חדש של מלפפונים.

אפשר לגדל מלפפונים בחורף?

כן, זה אפשרי רק באמצעות חממה.

אולי יעניין אותך?

תנאי גידול דשא רייגראס
טיפים לגינון וגידול ירקות

דשא סינטטי או דשא טבעי?

אנשים רבים מתלבטים איזה סוג דשא לבחור לגינה שלהם, מצד אחד כל בעל בית מעוניין במראה ירוק של דשא טבעי ורענן עם ניחוחות קסומים של

לכתבה המלאה »
מדריך לגידול מלפפון בבית
שיטת עבודה
שיחת טלפון

בשיחת הטלפון נבין את הצרכים שלכם וניערך לפגישה בשטח, על מנת להבין באופן המקצועי ביותר כיצד נוכל להחיות את הגינה שלכם.

פגישה

נערוך פגישת הכרות וייעוץ בשטח שמטרתה להכיר את הגינה שלכם ותנאי השטח בצורה מעמיקה יותר, נספק ייעוץ מקצועי ונצא לדרך לאחר מתן הצעת מחיר מדויקת לשירותים הרלוונטיים לכם ובהתאם לתקציב שלכם.

עבודה אצל הלקוח

תכנון הוא המפתח להצלחה. אחרי ששיקללנו את גודל הגינה, תנאי השטח, התקציב והחזון שלכם נתחיל לתכנן את גינת החלומות שלכם, העבודה לא תתחיל לפני שתכנית העבודה לא תהיה לשביעות רצונכם.

קוצרים את הפירות

לאחר שלבי התכנון נבצע את העבודה בשטח, עם תשומת לב וירידה לפרטים הקטנים, דגש על עשייה אקולוגית, תוצאה אסתטית, בריאה, ובעלת אופק פתוח.

תחזוקה שוטפת

לאחר ביצוע העבודה, נמשיך ללוות אתכם בקצירת הפירות, תרתי משמע. תוכלו להיעזר בנו בתחזוקה, ליווי ובייעוץ מקצועי על מנת שתוכלו לבצע את העבודה בעצמכם, הכל בהתאם לצורך שלכם.

למה לבחור בנו? כי אכפת לנו!
יצירתיות

חשיבה מחוץ לקופסא ועבודה בתנאים "לא שיגרתיים". אנחנו רואים את התמונה הגדולה ובאמצעות תכנון ניתן לספק פתרונות לאזורים מאתגרים.

בוגר ביולוגיה ימית

בוגר ביולוגיה ימית המשלב ניסיון מעשי בשטח וידע מקצועי.

יחס אישי וליווי צמוד

אנחנו איתכם לאורך כל הדרך שלב אחרי שלב.

מקצועיות

הקפדה על סטנדרים גבוהים ותשומת לב לפרטים הקטנים.

שנים של ניסיון בגינון

תיק העבודות והרזומה שלנו מכיל פרוייקטים מזרע ועד יער מאכל.

גינות מרוצות
האיזורים שבהם אנחנו עובדים
יצירת קשר

הגנן הנדיב מבשל לכם המון הפתעות ל-2024

קורסים דיגיטליים לגינון ביתי מדריכים וטיפים לגידול פירות וירקות אורגניים

רוצה לקבל את המדריכים לפני כולם? מלאו את הפרטים!

דילוג לתוכן